Greenpeace: TV 2 tjener stort på klimaskadelige reklamer
Ifølge Greenpeace tjener TV 2 et trecifret millionbeløb om året på reklamer, som de mener, er fra de fossile industrier.
Reklamer for klimabelastende varer som dieselbiler, krydstogter og flyrejser indbringer TV 2 omkring 300 millioner kroner årligt.
Det viser tal fra Gallup, der har undersøgt annoncerne på kanalen for miljøorganisationen Greenpeace.
Det skriver Børsen.
Læs også: Carlsberg: Vi har nu en holistisk strategi for ESG
Ifølge Greenpeace strider det mod tv-stationens ambition om at være en klimaansvarlig virksomhed.
TV 2 kom nemlig i april med sin første ansvarlighedsrapport, hvor mediet sigter efter at skære i CO2-udledningen med 70 procent inden 2030.
Selv mener mediets finansdirektør Carsten Topholt ikke, at ansvarlighedsstrategien strækker sig til valget af annoncører.
Læs også: Lego siger midlertidigt stop for annoncering på sociale medier
“TV2’s udgangspunkt på dette her område er den gældende lovgivning i Radio/tv-loven og reklamebekendtgørelse. Greenpeace er i virkeligheden ude i samme ærinde som os, men de henvender sig det forkerte sted”, siger han til Børsen.
Greenpeace håber, at mediet vil forbyde reklamer, der indeholder klimaskadelige elementer – det har man blandt andet set med The Guardian og svenske Dagens ETC.
- HCL