Grathwol sætter ambitiøse grønne mål

Emballagevirksomheden Grathwol vil i en grønnere retning via genanvendelse og målsætningerne er til at få øje på. I dag udgør virksomhedens brug af genanvendt PET (rPET) i deres produkter 7 procent. Det tal skal gradvist øges til 80 procent med udgangen af 2021.

24.09.2020

CSR.dk

Grathwol ønsker at tage ansvar for miljøet og at vise vejen for en grøn omstilling. I dag udgør genanvendt PET – såkaldt rPET – kun 7 procent af den PET, Grathwol sælger. Ved udgangen af 2020 er ambitionen, at rPET står for 30 procent. Når 2021 nærmer sig sin afslutning, skal tallet være mere på end 80 procent. Med mange forskellige produkter og kunder samt flere leverandører er der således nok at tage fat på for emballageleverandøren.

”Vi kan se en tendens i markedet, hvor flere og flere efterspørger mere bæredygtigt emballage. Det er en lang proces og et stort hjul at dreje rundt. Når det er sagt, så tror vi fuldt og fast på, at et lille skridt i den bæredygtige retning er bedre end ingenting” siger Michael Sjolte, administrerende direktør hos Grathwol.

Forude ligger strategisk arbejde, hvor Grathwol ikke kun skal arbejde med deres leverandører, for at nå deres mål. Kunderne spiller også en vigtig rolle, hvor Grathwol ser en stor mulighed i at øge bevidstheden omkring de mange muligheder, der findes for at træffe grønnere valg.

Prismæssigt er der udfordringer, da 100% rPET på nuværende tidspunkt er 40% dyrere end PET, men Michael Sjolte understreger, at det for Grathwol ikke er alt eller intet, der er vigtigt i den grønne omstilling. Derfor tilbyder virksomheden også løsninger, hvor kun 25% af et produkt er erstattet med rPET og hvor prisstigningen kun er 10%.

”Alle skridt i den rigtige retning tæller”, siger Michael Sjolte.

Han belyser også en anden udfordring, der er af mere strukturel karakter. Et større fokus på genanvendelse af plast stiller nemlig også krav til affaldssorteringen, som i endnu højere grad end i dag skal ensrettes.

”Hvis vi skal have det fulde udbytte af rPET, er vi nødsaget til at kigge på strukturerne for den måde, vi sorterer vores affald på. Det er ikke en proces, vi kommer i mål med lige foreløbigt, men det er essentielt for, at vi kan lykkedes med en fuldstændig omlægning,” siger Michael Sjolte.

- MT

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby