Grønne ambitioner kræver politisk opbakning

Arla vil gerne sænke sit CO2-udslip i de kommende år. Det er en udfordring, der blandt andet skal løses ved at få Christiansborg med på vognen, ligesom teknologien skal videreudvikles.

Arla vil gerne gøre sin transport rundt i landet grønnere, men det er ikke uden udfordringer. Foto: Arla.

18.04.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Som Danmarks største mejerikoncern har Arla et indgående kendskab til de danske motor- og landeveje og landskabet omkring dem, både i konkret og overført betydning. Alene i Danmark kører selskabet årligt mellem 25 og 27 mio. km med sine lastbiler, og man arbejder løbende med at udvide kapaciteten i logistikken.

Læs også: Eksperter: Biogas kan bane vejen for grøn transport

Det fortæller transportchef for indsamling af mælk og mellemtransport i Arla Denmark, Peter Sørensen. Som ansvarlig for alt hvad der hedder transport i tankbiler af mejerivarer i Danmark, har han det store overblik over de 500 læs, koncernen håndterer hver dag, og så er han tæt på de overvejelser, man gør sig i forhold til at gøre tingene endnu mere effektivt – inkl. de hovedbrud, det kan medføre.

Vi håber, at der måske sker noget i forhold til skat og afgifter for at nå klimamålene”, siger Peter Sørensen. Foto: Arla.

”Vi vil jo gerne udnytte den nye lov, der tillader en samlet totalvægt på op til 56 ton endnu bedre, og vi kan se, at vi ved at køre med større biler kan sænke omkostningerne med 10 procent. Samtidig er vi udfordret af en manglende harmonisering af reglerne om grænseoverskridende transporter, som ser anderledes ud i Tyskland og Sverige”, siger han.

For at overkomme den barriere arbejder man fra Arlas side bl.a. sammen med Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer for at ændre på reglerne, ligesom man generelt håber på at ’påvirke vejnettet’ i Danmark. ”Der er plads til forbedring”, som Peter Sørensen tørt konstaterer, når snakken drejer sig i retning af fremkommeligheden på vejene.

Politik og teknologi skal med
Netop det politiske aspekt spiller også ind i forhold til en anden af Arlas centrale målsætninger. Frem mod 2020 vil man således sænke sit CO2-udslip med 25 procent sammenlignet med niveauet i 2005, og her er det danske afgiftssystem et af de eksterne midler, der kan og bør hjælpe, mener Peter Sørensen.

”Vi fornemmer, at der er politisk vilje, og at man erkender kompleksiteten i det. Samtidig ved vi fra DI, hvor svær processen er omkring skatter og afgifter med forskellige ministerier og EU, der skal inddrages. Men vi håber, at der måske sker noget i forhold til skat og afgifter for at nå klimamålene”, siger han med henvisning til Danmarks mål om landets samlede CO2-reduktion.

Nogle af de samme forhold gør sig gældende, når det kommer til at få alternative drivmidler som HVO (hydrogenbehandlet vegetabilsk olie), elektricitet og gas på dagsordenen. Og så er den teknologiske udvikling i sig selv et springende punkt.

”Der snakkes meget om el og gas, når alternativt brændstof er på agendaen på Christiansborg, men der er teknologien ikke helt, så vi kan bruge det til vores store lastbiler, så vi vil gerne have HVO på dagsordenen også. Batterimulighederne ikke helt gode nok endnu; rent praktisk så tager en opladning bare for lang tid til, at det er praktisk for vores tankbiler på de lange ture, hvorimod bydistribution måske kunne være en mulighed”, siger Peter Sørensen og fortsætter:

Læs også: Mælkekasseindsamling hjælper på Arlas grønne regnskab

”Hvis transportbranchen skal nå sine klimamål, så skal der ske noget omkring både teknologien og afgifterne. Vi kan sænke dødvægten på vores trailere, optimere dæktryk og den slags mindre tiltag. Men det afgørende ryk skal komme fra de alternative brændstoffer, og der er de to parametre meget afgørende for, at vi kan skifte så tæt på omkostningsneutralt som muligt i forhold til i dag”, slutter han.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.2025CSR.dk

Vandsektoren står foran investeringer på 850 milliarder kroner frem mod 2070

21.10.2025CSR.dk

Danmark blandt de dårligste i EU: Madspild dobbelt så højt som gennemsnittet

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg