Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere

For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.

04.10.2023

CSR.dk

Grøn omstilling har stigende betydning i samfundet, og for en betydelig andel af de unge har det også betydning for, hvilken uddannelse de vælger.

For 15 % af alle førsteårsstuderende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling afgørende for deres studievalg. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut – EVA, baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 5.850 studerende på universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier. I undersøgelsen fremgår det, at 18 % valgte en erhvervsakademiuddannelse på grund af et ønske om at arbejde med grøn omstilling, mens 16 % valgte en professionsbacheloruddannelse og 14 % en universitetsuddannelse af samme grund.

"Det er interessant, at der er en stor grupper, der vælger uddannelse direkte på baggrund af et ønske om at arbejde med grøn omstilling. Grøn omstilling er en del af grunden til, at vi får behov for, at tiltrække flere til uddannelser der er centrale for omstillingen, men også del af løsningen, fordi ønsket om at bidrage til grøn omstilling i sig selv motiverer unge til at vælge i den retning," siger Andreas Pihl Kjærsgård, seniorkonsulent på Danmarks Evalueringsinstitut - EVA.

For nogle studerende har ønsket om at arbejde med grøn omstilling ikke været afgørende for studievalget, men de har alligevel et ønske om at arbejde med grøn omstilling. Undersøgelsen viser således, at omkring hver fjerde (24 %) gerne vil arbejde med grøn omstilling efter endt uddannelse.

Tekniske uddannelser fører an
Det er særligt på de tekniske uddannelser, at ønsket om at arbejde med grøn omstilling er afgørende for de unge. På det tekniske område på erhvervsakademierne svarer 33 %, at ønsket om at arbejde med grøn omstilling var vigtigt for studievalget, mens det er 40 % på det tekniske område under professionshøjskolerne og 31 % på området Teknisk Videnskab på universiteterne. Samme mønster ses, når det handler om ønsket om at arbejde med grøn omstilling efter endt uddannelse.

"Det giver god mening, at grøn omstilling fylder mest for dem, der vælger tekniske uddannelser, fordi man her uddanner mange af de medarbejdere, der helt konkret skal arbejde i sektorer og med opgaver, der skal rykke vores samfund i retning af den grønne omstilling. Men det betyder ikke, at grøn omstilling ikke også spiller en rolle på fx humaniora og de samfundsvidenskabelige uddannelser. Vi er blot ikke vant til at se disse uddannelser i det perspektiv. Men det kan fx være en statskundskaber, der skal udforme den konkrete aftale om fredning af et naturområde," siger Andreas Pihl Kjærsgård.

Der er forskel på, hvor meget undervisning i emner relateret til grøn omstilling fylder på de forskellige uddannelser. Generelt fylder det mest på de tekniske uddannelser på tværs af uddannelsessektorerne.

Hver tredje vil have mere undervisning i grøn omstilling
Mellem hver fjerde og knap halvdelen af førsteårsstuderende svarer, at de har modtaget undervisning i grøn omstilling, men der er flere, der har ønske om mere. På professionsbacheloruddannelserne vil 30 % have mere undervisning i grøn omstilling, på erhvervsakademiuddannelserne er det hver tredje studerende (34 %) og på universiteterne 28 %.

For nogle uddannelsesområder er ønsket mere udtalt. Blandt professionsbacheloruddannelserne er der flest på det medie- og kommunikationsfaglige område (44 %), efterfulgt af det tekniske område (40 %) og det pædagogiske område (35 %), mens ønsket på universiteterne er størst på samfundsvidenskab (32%) og teknisk videnskab (31%). Blandt erhvervsakademiuddannelserne skiller det økonomisk-merkantile område sig ud – her vil 40% af de førsteårsstuderende have mere undervisning i grøn omstilling.

"De studerende har en betydelig appetit på undervisning i grøn omstilling, og selvom man ikke lærer at bygge vindmøller på økonomi-  eller på pædagoguddannelsen, betyder det ikke, at grøn omstilling ikke også kan have en plads her. Der er mange forskellige faglige perspektiver, som er relevante for grøn omstilling, og på baggrund af resultaterne er det oplagt at overveje, om det er relevant at styrke fokus på grøn omstilling på flere af uddannelserne," siger Andreas Pihl Kjærsgård, seniorkonsulent i EVA.

Undersøgelsen svarer ikke på, hvorfor der ikke er mere undervisning i grøn omsitlling, men spørger man de studerende, er det ikke fordi underviserne mangler viden. På tværs af de tre uddannelseskategorier har mere end 70 procent tiltro til at deres underviserne har nødvendige kompetencer. 

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online