Gladsaxe Kommune giver gamle møbler nyt liv

Gladsaxe Kommune har skabt en intern børs, som skal fremme genbrug og mindske nyindkøb. Med få klik kan medarbejderne afsætte eller aftage møbler og andet inventar, som andre afdelinger har i overskud.

Foto: Gladsaxe Kommune.

01.11.2023

CSR.dk

Gladsaxe vil sætte en stopper for, at kommunens møbler ender som storskrald i stedet for at komme andre til gavn. Derfor har kommunen gjort det nemt for medarbejderne at vælge den mest bæredygtige løsning, når de står og mangler et nyt møbel til deres afdeling eller har et møbel, de ikke længere kan bruge. Det samme gælder, hvis møbler eller andet inventar går i stykker og har brug for at blive repareret.

På ’Genbrugsbørsen’ kan afdelinger rundt om i Gladsaxe Kommune afsætte eller bestille møbler, som andre har i overskud. Og siden Genbrugsbørsen blev lanceret i september, har langt over 100 møbler skiftet hænder.

Gladsaxe er Nordens første verdensmålskommune og arbejder strategisk med bæredygtighed. Genbrug og reparation af møbler flugter med Gladsaxes indkøbspolitik, som har til formål at sikre miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed i samtlige af kommunens indkøb.

Mere genbrug, færre nyindkøb
Genbrugsbørsen er født ud af en række nye principper for genbrug og bortskaffelse af inventar, som skal mindske antallet af nyindkøb i Gladsaxe Kommune: Genbrug skal prioriteres over nyindkøb, og nyindkøb skal så vidt muligt være miljømærket. Derudover skal de møbler, som ikke kan genbruges internt, doneres til genbrug andre steder eller genanvendes.

Læs også: 'Det er helt vildt så mange muligheder, der er'

Tidligere foregik genbrug af møbler for eksempel mellem forvaltningerne på rådhuset eller kommunens børnehuse. Men nu er det hele sat i system og samlet ét sted, hvor brugte ting kan afsættes eller bestilles via en app eller kommunens intranet.

"I Gladsaxe vil vi den grønne omstilling, og vi arbejder hele tiden på at finde løsninger, som kan mindske kommunens klimaaftryk. Med Genbrugsbørsen har vi skabt en fælles platform, som går på tværs af hele kommunen. På den måde kan stole og borde, som måske har stået og samlet støv i en kælder på en skole, nu komme ud og få nyt liv et helt andet sted i Gladsaxe. Det er både godt for klimaet, den enkelte arbejdsplads og kommunens samlede økonomi," siger borgmester Trine Græse.

Hvis møblerne går i stykker, har Gladsaxe gjort det nemt for medarbejderne at bestille reparation eller reservedele. Det samme gælder, hvis man ligger inde med et møbel, som har brug for en opgradering. Det kan være en stol eller sofa, som har brug for nyt betræk, eller møbler, som skal have en helt anden funktion, end de var bygget til. På Søborg Skole er indskolingens gamle reoler for eksempel blevet forvandlet til nye, smarte kreaborde på hjul, og gamle opslagstavler blevet ompolstret, så de matcher klasselokalets farver.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia