Gladsaxe Kommune giver gamle møbler nyt liv

Gladsaxe Kommune har skabt en intern børs, som skal fremme genbrug og mindske nyindkøb. Med få klik kan medarbejderne afsætte eller aftage møbler og andet inventar, som andre afdelinger har i overskud.

Foto: Gladsaxe Kommune.

01.11.2023

CSR.dk

Gladsaxe vil sætte en stopper for, at kommunens møbler ender som storskrald i stedet for at komme andre til gavn. Derfor har kommunen gjort det nemt for medarbejderne at vælge den mest bæredygtige løsning, når de står og mangler et nyt møbel til deres afdeling eller har et møbel, de ikke længere kan bruge. Det samme gælder, hvis møbler eller andet inventar går i stykker og har brug for at blive repareret.

På ’Genbrugsbørsen’ kan afdelinger rundt om i Gladsaxe Kommune afsætte eller bestille møbler, som andre har i overskud. Og siden Genbrugsbørsen blev lanceret i september, har langt over 100 møbler skiftet hænder.

Gladsaxe er Nordens første verdensmålskommune og arbejder strategisk med bæredygtighed. Genbrug og reparation af møbler flugter med Gladsaxes indkøbspolitik, som har til formål at sikre miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed i samtlige af kommunens indkøb.

Mere genbrug, færre nyindkøb
Genbrugsbørsen er født ud af en række nye principper for genbrug og bortskaffelse af inventar, som skal mindske antallet af nyindkøb i Gladsaxe Kommune: Genbrug skal prioriteres over nyindkøb, og nyindkøb skal så vidt muligt være miljømærket. Derudover skal de møbler, som ikke kan genbruges internt, doneres til genbrug andre steder eller genanvendes.

Læs også: 'Det er helt vildt så mange muligheder, der er'

Tidligere foregik genbrug af møbler for eksempel mellem forvaltningerne på rådhuset eller kommunens børnehuse. Men nu er det hele sat i system og samlet ét sted, hvor brugte ting kan afsættes eller bestilles via en app eller kommunens intranet.

"I Gladsaxe vil vi den grønne omstilling, og vi arbejder hele tiden på at finde løsninger, som kan mindske kommunens klimaaftryk. Med Genbrugsbørsen har vi skabt en fælles platform, som går på tværs af hele kommunen. På den måde kan stole og borde, som måske har stået og samlet støv i en kælder på en skole, nu komme ud og få nyt liv et helt andet sted i Gladsaxe. Det er både godt for klimaet, den enkelte arbejdsplads og kommunens samlede økonomi," siger borgmester Trine Græse.

Hvis møblerne går i stykker, har Gladsaxe gjort det nemt for medarbejderne at bestille reparation eller reservedele. Det samme gælder, hvis man ligger inde med et møbel, som har brug for en opgradering. Det kan være en stol eller sofa, som har brug for nyt betræk, eller møbler, som skal have en helt anden funktion, end de var bygget til. På Søborg Skole er indskolingens gamle reoler for eksempel blevet forvandlet til nye, smarte kreaborde på hjul, og gamle opslagstavler blevet ompolstret, så de matcher klasselokalets farver.

- EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København