Genanvendelse må ikke blive eneste løsning på plastikproblematikken

Vi skal genbruge vores emballage i langt højere grad, i stedet for at se genanvendelse som den eneste løsning på plastikproblematikken, mener direktøren i Plastic Change.

30.03.2021

CSR.dk

Plastikproblematikken kan være umulig at finde rundt i for forbrugeren, der bliver bombarderet med informationer om genanvendelse, genbrug og bioplast.

Soundvenue har talt med Anne Aittomaki, der er Strategisk Direktør i den danske NGO Plastic Change, som kæmper for en verden uden plastikforurening, for at blive klogere på problematikken.

Budskabet fra Anne Aittomaki er ret tydeligt: Vi skal genbruge vores emballage i langt højere grad, i stedet for at se genanvendelse som den eneste løsning. En emballage skal designes, så den kan genbruges mange, mange gange. Med andre ord mener hun, at vi skal gøre op med engangsemballage generelt.

Et eksempel på den tankegang kunne f.eks. være det nystartede danske firma Kleen Hub, som i samarbejde med et udvalg af københavnske restauranter og cafeer tilbyder aluminiumsemballage og -kopper til takeaway-mad og -kaffe. Man låner emballagen og har så ti dage til at aflevere den tilbage til den samme eller en af de andre deltagende steder.

Læs også: Innovativt alternativ til take-away engangsemballage

”Kleen Hubs system har man haft i Bern i Schweiz de seneste fem år. De har flere end 1.000 restauranter med i systemet og har designet seks standardskåle, som alle restauranterne bruger. De er lavet i plastik. Det handler om lethed, hvordan de kan stables og så videre. Det system sparer dagligt 60.000 engangsplastikemballager fra at blive til affald, hvilket svarer til 1.000 fyldte skraldespande, dagligt”, fortæller Anne Aittomaki.

Lignende eksempel kan findes hos Coca-Cola, der på det brasilianske marked har lavet en vaskbar flaske, hvilket man også  havde på det danske marked i 80’erne og 90’erne. Sidenhen har den billigere engangsflaske overtaget markedet – dog langt fra til fordel for miljøet. Vi skal tilbage til flasker, der kan genbruges. 

Anne Aittomaki mener, at det er bizart, at man i Danmark har genanvendelsesmål for plastik, men man har ingen reduktions- eller genbrugsmål – som man ser det i f.eks. Frankrig.

Langt hen ad vejen vil forbrugeren kunne være med til at drive udvikling over i genbrug fremfor genanvendelse.

”Hvis vi får forbrugerne med på genbrugsbølgen, så skal industrien nok få øjnene op for det”, afslutter Anne Aittomaki.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.05.2025CSR.dk

Klimaforandringerne rammer Danmark: I forreste række står boligejerne

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V