Fremtidens lastbiler skal vinke farvel til diesel

På en nylig konference blev der diskuteret hvilke alternative energiformer, der i fremtiden kan erstatte diesel og gøre lastbiltransporten grønnere.

”Vi vil gerne støtte ønsket om, at fremtidens lastbiler skal være så miljøvenlige som overhovedet muligt, men hvilke teknologier, som bedst bidrager hertil, er fortsat uvist”, siger Karen Roiy, ITD. Arkivfoto. .

07.10.2016

CSR.dk

Både den internationale vejtransportorganisation IRU, EU-kommissionen, eksperter og transport- og logistikorganisationer fra hele Europa var til stede, da der blev diskuteret grønne alternativer til diesel på en international konference om miljøforhold.

Der blev blandt andet nævnt gas, el og biobrændsel som mulige erstatningsforslag, skriver brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ITD.

Læs også: DSV på vej med fossilfri transport i Sverige

”Vi vil gerne støtte ønsket om, at fremtidens lastbiler skal være så miljøvenlige som overhovedet muligt, men hvilke teknologier, som bedst bidrager hertil, er fortsat uvist. I transport- og logistikbranchen sker indtjeningen ofte på marginen, så det skal kunne betale sig for virksomhederne at skifte fra fx diesel til en anden energikilde”, siger public affairs chef i ITD, Karen Roiy.

”Derudover skal infrastrukturen omkring kommende brændstoffer være på plads, så chaufførerne kan tanke på hele det europæiske netværk. Derfor giver det rigtig god mening at starte med køretøjer, der alene kører lokalt eller regionalt - og vente med langturene til nævnte infrastruktur er opbygget”, tilføjer hun.

”Der skal være proportionalitet i tingene”
Flere af de deltagende organisationer til konferencen ønsker solidere data på området. Det fælles ønske går på, at kommissionen inddrager alle transportformer og ser på hele logistikkæden, så fremtidig miljødata giver et mere retvisende billede af emissionerne – både fra den samlede branche og de enkelte transportformer.

”Vi tager gerne vores del af ansvaret for en mere grøn fremtid. Lastbiler, busser og andre tunge køretøjer står i dag for ca. 30 procent af C02-emissionerne på vejene i Europa, men vi skal huske, at der skal være proportionalitet i tingene, og de politiske tiltag skal være funderet på et solidt evidensbaseret grundlag”, siger Karen Roiy. Hun fortsætter:

”Derfor bør vi også sikre os, at vi får skabt et så konkret billede som muligt af den samlede mængde udledning i Europa, så vi kan sætte direkte ind over for de sektorer og transportformer, der i dag står for den største C02-udledning i Europa”.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

I juli i år præsenterede EU en fælles europæisk strategi for lavemissionsmobilitet, med det formål, at reducere emissionerne fra transport med mindst 60 procent inden år 2050 sammenlignet med 1990-niveauet.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Beierholm
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København december 2025

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Webinar: Åbent infomøde om UN Global Compact

Vil du høre mere om UN Global Compact, de Ti Principper og verdensmålene? Er jeres virksomhed endnu ikke tilsluttet UN Global Compact, og vil du høre, hvordan UN Global Compact kan være med til at styrke jeres arbejde med bæredygtighed og ansvarlig virksomhedspraksis? Så tilmeld dig vores webinar om UN Global Compact.

Dato

04.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Kom godt i gang med ESG

Kom godt i gang med ESG på Valified og gør ESG til en forretning - ikke en byrde. Enkelt. Datadrevet. Og med en klar retning.

Dato

05.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online