Fremskridt for bæredygtigheden hos Unilever

Dagligvareproducenten Unilevers seneste bæredygtighedsrapport viser både vækst og fremgang på de interne mål, men også eksterne udfordringer, der kalder på mere samarbejde fremover.

Unilever - her selskabets tyske hovedkvarter i Hamborg - gør fremskridt på de interne bæredygtighedsmål, men har også udfordringer på de, der ligger udover virksomhedens direkte kontrol. Foto: Flickr/André P. Meyer-Vitali.

20.05.2016

CSR.dk

I den seneste udgave af virksomhedens årlige bæredygtighedsrapport, kan dagligvareproducenten Unilever vise pæne fremskridt på de fleste af sine målsætninger, der er omfattet af selskabets såkaldte Sustainable Living Plan (USLP), som man implementerede i sin forretningsmodel i 2010.

Læs også: Unilever annullerer palmeolie-kontrakter

Nærmere bestemt fortæller rapporten om gode resultater på de områder, Unilever selv har direkte kontrol over. Det fremgår således, at Unilever har ”hjulpet mere end 480 mio. mennesker med at agere for at forbedre deres sundhed og velvære, og styrket menneskers livsgrundlag gennem ansættelser, oplæring og styrkede menneskerettigheder.”

Og så på det miljø- og klimamæssige område går det fremad. Sammenlignet med 2008 sendte Unilevers mange fabrikker 97 procent mindre affald til deponi, de udledte 39 procent mindre CO2 fra energi og brugte 37 procent mindre vand per ton produktion.

Udfordringer hos forbrugerne
På de felter, Unilever ikke har direkte kontrol over, ser det imidlertid mindre lyst ud. Selvom affaldsmængden forbundet med brugen af Unilevers produkter er faldet med 29 procent siden 2010 – noget Unilever har delvis indvirkning på – så er vandforbruget i denne sammenhæng kun faldet omkring en procent, og CO2-udslippet er steget med seks procent.

For at adressere disse udfordringer, arbejder Unilever med at ”implementere innovative strategier”, men samtidig kalder virksomheden på mere internationalt og unilateralt samarbejde. Hvis folks forbrugsmønstre for alvor skal ændres, og emner som klimaforandringerne og den stigende ulighed på verdensplan tackles seriøst, så kræver det en samlet global indsats, mener selskabet.

Samtidig understreger CEO Paul Polman dog værdien af Unilevers bæredygtighedsprogram både internt og eksternt i virksomheden, der i dag tæller omkring 175.000 ansatte i over 100 lande.

Læs også: WWF roser Unilever for CO2-strategi

”På sjette år har USLP bevidst, at der ikke er nogen modsætning mellem forretning og bæredygtighed. Det hjælper og også med spare udgifter, understøtte innovation og rekruttere og fastholde de bedste medarbejdere. Faktisk er der enorme muligheder for dem, der for alvor vil gøre en forskel. Der er ikke nogen business case for vedvarende fattigdom og klimaforandringer”, siger han.

Læs et summary af Unilevers USLP 2015 her.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart