Forlænget el-taxi-projekt i Tokyo
Better Place forlænger sit el-taxi-projekt med tre måneder bl.a. for at samle flere erfaringer til kommende danske batteriskiftestationer.
Better Place forlænger nu selskabets japanske el-taxi-projekt med tre måneder. Forlængelsen betyder, at verdens første el-taxier med udskiftelige batterier fortsætter med at betjene passagerer i Tokyo indtil slutningen af november 2010.
Projektet, som omfatter tre el-taxier, startede den 26. april i år under det japanske økonomi-, handels- og industriministerium og i samarbejde med Nihon Kotsu, der er et af Tokyos største taxiselskaber. Formålet med projektet er at demonstrere perspektiverne ved intensiv daglig kørsel med el-taxier og teste Better Places batteriskifteteknologi under særligt krævende forhold.
Forlængelsen betyder ifølge Better Place, at de får mulighed for at indsamle yderligere erfaringer, som skal udnyttes i videreudviklingen af Better Places batteriskifte- og opladningsteknologier og til forbedringer af brugeroplevelsen på Better Places kommende batteriskiftestationer, blandt andet her i Danmark, hvor byggeriet af den første batteriskiftestation påbegyndes dette efterår.
Hidtil har vi kun haft begrænset viden om, hvordan et elbilbatteri fungerer under hård daglig belastning, som kendetegner bl.a. taxikørsel. Dette projekt har givet os nyttig viden om batteriets ydeevne under krævende driftsforhold, og vi har samlet rige erfaringer med både brugsmønstre og kundebehov på batteriskiftstationer, fortæller Kiyotaka Fujii, Better Place, Japan. Ved at forlænge projektet håber vi at få endnu mere viden og indsigt at bygge på forud for den kommercielle lancering til næste år i Israel og Danmark, siger han.
I den forlængede testperiode vil der især være fokus på at optimere batteriernes opladningstid. Fremover vil ny programmering af batteriskiftestationen gøre det muligt at optimere opladningen og dermed forbedre batteriets ydeevne og levetid.
Fakta om projektets resultater
En omfattende analyse af projektet er fortsat i gang. Indtil nu er nedenstående data opsamlet:
- Kørte km: 40.311
- Antal batteriskift på batteriskiftestationen: 2.122
- Gennemsnitlig batteriskiftetid: 59.1 sekunder
- 3.020 passagerer har kørt med el-taxierne
- El-taxiernes position, resterende batterikapacitet, temperatur og andre faktorer følges i realtid for at optimere batteriskifteprocessen
- Der er i alt tre el-taxier med i projektet
-KPE