Forbrugerombudsmanden takker af

Sagsbunkerne med greenwashing er kun blevet højere, siden den afgående Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har siddet på posten. Et problem, hun kalder et kollektivt selvmål for erhvervslivet.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det sjældent privatpersoner, der indsender henvendelser om mistænkt greenwashing. Arkivfoto..

27.09.2023

CSR.dk

Efter godt ni år som forbrugerombudsmand træder Christina Toftegaard Nielsen nu af posten. Og det har været år, som i stigende grad har været kredset om en bestemt ting; nemlig sager om greenwashing.

Det skriver Børsen.

Ingen Christina Toftegaard Nielsen overtog stillingen havde den tidligere forbrugerombudsmand Henrik Øe formuleret en vejledning til grøn markedsføring – den første vejledning af sin slags for erhvervslivet.

Inden da havde flere virksomheder allerede været i gang med at promovere produkter med buzzwords som ’grøn’ og ’miljøvenlig’.

Læs også: Branchedirektør med opråb: Drop den bæredygtige markedsføring

Og selvom de i dag frarådes, fordi virksomhederne sjældent kan leve op til dem, er de stadig i høj kurs, fortæller Christina Toftegaard Nielsen.

Dog er det ikke miljømarkedsføring, som forbrugerne henvender sig mest med til Forbrugerombudsmanden – sidste år modtog de 6500 henvendelser, hvor 100 af dem drejede sig om mistanke om vildledende markedsføring.

Ifølge Christina Toftegaard Nielsen kan det forklares ved, at forbrugeren sjældent kan vurdere, om det er korrekt, når en virksomhed markedsfører sine produkter med bæredygtige udsagn.

I stedet kommer flere af henvendelserne fra fagfolk eller organisationer som Greenpeace eller Forbrugerrådet Tænk.

Ikke tegn på manglende vilje
Sammen med de større sagsbunker, har Forbrugerombudsmanden tilgang til sanktioner også ændret sig.

Tidligere er en greenwashing-sag typisk blevet irettesat af Forbrugerombudsmanden uden en sanktion.

Men ved årsskiftet varslede Christina Toftegaard Nielsen at virksomheder kunne forvente en politianmeldelse og en bøde, hvis der falder dom i en sag.

Læs også: Forbrugerombudsmanden politianmelder to virksomheder for greenwashing

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det dog ikke et tegn på manglende vilje, at der i dag er flere sager om greenwashing.

“Det skyldes ikke ond vilje fra virksomhedernes side, men at markedsføringen af virksomheders tiltag for at begrænse skadelig virkning har fået større betydning. Dermed kommer man nemt til at konkurrere på en markedsføring, der skal være mere hårdtslående end konkurrenternes. Det fører til en situation, hvor markedsføringen bliver utroværdig. Dermed risikerer man at miste borgernes tillid. Man laver et kollektivt selvmål,” siger Christina Toftegaard Nielsen til Børsen.

Det er endnu uklart, hvem der skal overtage posten som Forbrugerombudsmand efter Christina Toftegaard Nielsen – en stilling, hun fratræder ved udgangen af oktober.

Frem til udnævnelsen af en ny forbrugerombudsmand har erhvervsministeren udnævnt jurist Andreas Weidemann som fungerende forbrugerombudsmand, da Christina Toftegaard Nielsen har opsparet ferie.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: Master AI Governance with ISO 42001

As artificial intelligence becomes a key driver of innovation, organizations must ensure their AI systems are responsible, trustworthy, and compliant.

Dato

17.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

17.06.2025

Sted

Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

17.06.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Hotel Aarhus

PwC Danmark
Webinar
Transition Plan for Climate Change Mitigation

- How to Go About it?

Dato

17.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Kursus
Træning i: Ansvarlig indkøbspraksis – fra indkøb til impact (2025)

Fra indkøb til indflydelse: Træning i ansvarlig indkøbspraksis

Dato

17.06.2025

Tid

10:00

Sted

Etisk Handel Danmark - Overgaden Oven Vandet 10, st - København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

18.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia