Forbrugerne ønsker, at flere virksomheder tager ansvar for madspild

En ny undersøgelse lavet af YouGov viser, at en stor del af forbrugerne ikke synes, at landbruget, fødevarevirksomheder og engrosleddet tager nok ansvar for at mindske madspild.

Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, direktør i FødevareBanken Karen-Inger Thorsen, Koldings borgmester Jørn Pedersen og direktør for Easyfood Flemming Paasch deltog alle i FødevareBankens madspildskonference. Foto: FødevareBanken..

27.11.2018

CSR.dk

Mens de fleste forbrugere efterhånden er klar over, hvilken indsats detailkæderne gør mod madspild, så viser en ny undersøgelse, som madspildsorganisationen FødevareBanken har fået lavet, at det kniber mere med kendskabet i forhold til aktørerne tidligere i kæden såsom primærproducenter, fødevarevirksomheder og engrosledet. Her svarer 57 procent således, at de enten ikke synes at primærproducenterne gør nok for at bekæmpe madspild, eller at de i hvert fald ikke ved, hvad de gør.

Læs også: Miljø- og Fødevareministeren vil investere i en tænketank mod madspild

”Tallene viser, at forbrugerne har fokus på bæredygtighed og at det betyder noget for dem, men også at virksomhederne enten ikke gør nok ved det, eller i hvert fald helt sikkert ikke får fortalt, hvad de gør", siger direktør i FødevareBanken Karen-Inger Thorsen.

Hvis man dykker længere ned i undersøgelsen, så er tallet på 52 procent, når det kommer til Fødevareindustrien og hele 63 procent, når det gælder engrosleddet. Samtidig viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, at 64 procent af forbrugerne mener, at Klima & Miljø bør være den absolutte topprioritet for regeringen de næste fire år.

Madspild i fokus på konference
Netop at sætte madspildsproblematikken på dagsordenen var i fokus, da FødevareBanken mandag afholdt sin årlige konference hos Easyfood i Kolding. Konferencen samlede ca. 70 interessenter primært fra fødevarevirksomheder i hele landet og satte fokus på, hvordan man kan bekæmpe madspild, hvad enten man er en stor international fødevarevirksomhed, minister, forsker eller iværksætter.

Der var besøg af både prominente gæster såsom Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, Koldings borgmester Jørn Pedersen samt en række repræsentanter indenfor industrien, bl.a. repræsentanter fra Sallinggroup, Coop, Landbrug & Fødevarer, Hørkram, Danpo, Teknologisk Institut og Chr. Hansen.

Læs også: Ny ketchup bekæmper madspild ved at anvende uperfekte hedebølge-tomater

Blandt andet fortalte Anne Louise Dannesboe, sektionsleder hos Teknologisk Institut om hvordan man kan bruge fremtidens fødevareteknologier til at reducere madspild og om hvordan instituttet bl.a. har udviklet chips, hvor man bruger fiskeskind. Peter Thøysen, Director Commercial Development fra ingrediensvirksomheden Chr. Hansen – fortalte om at reducere madspild ved hjælp af naturens egne ressourcer, der bl.a. kan være med til at øge holdbarheden i f.eks. youghurt. Iværksætteren Michael Haase præsenterede sin app Plantjammer, der skal gøre det lettere forbrugeren at få brugt de varer, de allerede har købt ind.

”Det har været en god og spændende dag, og jeg er begejstret for, at så mange spændende oplægsholdere og repræsentanter fra fødevaredanmark har lyst til at deltage og ikke mindst bidrage", slutter Karen-Inger Thorsen.

- JMA

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online