Flere lande betaler borgere for at tage cyklen

For at gøre op med partikelforurening vælger flere europæiske lande at betale sine borgere for at gøre med grønne transportformer.

Flere europæiske lande betaler sine borgere for at droppe bilen og i stedet hoppe på cyklen. Arkivfoto..

13.04.2022

CSR.dk

Det skal være attraktivt at lade bilen blive stående i garagen og i stedet hoppe på cyklen. Derfor vælger flere og flere lande i Europa at prioritere tiltag, der skal gøre det nemmere at vælge grønne transportformer.

Det skriver Verdens Bedste Nyheder.

I Barcelona har man blandt andet byblokke med bilfri zoner, og i Wales fravælger man at bygge nye veje til bilister. Men Belgien vælger man direkte at betale borgerne for at vælge klimavenlig transport – lige fra kollektiv trafik til gåben.

Læs også: Ny rapport: Der skal turbo på den effektive grønne omstilling

Helt konkret bliver bilister i Bruxelles tilbudt 900 euro, svarende til omkring 6.500 kroner, hvis de lader bilen stå til fordel for grønnere transport.

Tiltaget, der hedder Bruxell’air, blev allerede sat i luften tilbage i 2006, da byen oplevede en ringere luftkvalitet. På det tidspunkt lå tilbuddet på 500 euro, men blev i år sat op til den førnævnte pris. Og det er et tiltag, der tyder på at virke.

I 2018 tog 900 borgere imod betalingen, men det steg til 1.200 i 2019.

En verdensomspændende tendens
Det er særligt grundet partikelforurening, der kommer fra udstødningsgas fra dieselbiler og dæk- og vejslid samt bremseslid fra benzinbiler, at flere europæiske lande vælger at implementere miljø- og klimapolitikker, der skal forbedre luftkvaliteten.

Og det har en positiv effekt. Ifølge Det Europæiske Miljøagentur døde der omkring 60.000 færre mennesker for tidligt af partikelforurening i 2018 i forhold til 2009.

Læs også: Udvikling af grønt brændstof bliver holdt nede af høje afgifter

Ifølge WHO er det dog stadig et problem, der påvirker menneskeliv og har store sundhedsmæssige omkostninger. Flere lande har imidlertid gået samme vej som Belgien og lokket borgerne op af bilsædet.

I den Engelske by Coventry får bilister 3.000 pund, omkring 26.800 kroner, i såkaldte transportkuponer for at sende bilen til skrot, I Holland får hver cyklist 1,5 kroner per cyklede kilometer i myldretiden og i Frankrig kan borgerne få tilbudt op til 2.500 euro, 18.500 kroner, hvis de smider bulen ud og i stedet skaffer sig en elcykel.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle