Flere efterspørger svanemærkede hoteller

Ifølge Miljømærkning Danmark er grønne løsninger i stigende grad afgørende, når virksomheder og det offentlige vælger hoteller, restauranter og konferencesteder.

Grønne hoteller er kommet i højere kurs, ifølge Miljømærkning Danmark..

02.06.2014

CSR.dk

Efter at Miljømærkning Danmark, der står bag Svanemærket, har muliggjort, at konferencesteder kan få miljømærket, har kunder og leverandører nu fået en yderligere mulighed for at vælge grønt.

Sideløbende oplever Miljømærkning Danmark en generel stigende interesse for grønne løsninger. Især efter COP 15 og EU-formandskabet, der viste, hvordan bæredygtige konferencer både kan være billige og innovative, har efterspørgslen på miljørigtige hoteller, restauranter og konferencesteder været i vækst, oplyser organisationen.

Læs også: Blot et ud af fire danske hoteller er miljømærkede

Efterspørgslen på grønne løsninger er størst hos de professionelle indkøbere. I en undersøgelse fra Deloitte, som Miljømærkning Danmark refererer til, mener 95 procent af de professionelle indkøbere, at hotel- og restaurationsbranchen skal iværksætte flere grønne initiativer. 40 procent vil endda betale mere for bæredygtige løsninger.

<p>”Det er en myte, at grønne løsninger per definition er dyrere”.</p>

Ulrika Mårtensen, communication manager i Wonderful Copenhagen

Rambøll er en af de virksomheder, der prioriterer grønne løsninger og især Svanemærket højt, når de køber ind til deres medarbejdere.

"Når vi skal lave indkøbsaftaler til vores cirka 3.000 medarbejdere i Danmark, er fokus på miljøet et parameter på lige fod med pris. Det gælder køb af inventar så vel som ved booking af hoteller og konferencer. For os handler det om sund fornuft – om at efterleve vores værdier, og så er der god økonomi i det. Svanemærket gør det lettere at vælge bæredygtigt, da Svanen er vores garanti for et miljørigtigt valg", siger Helene Byskov Christiansen, indkøber ved Facility Management i Rambøll.

Bæredygtighed er en god forretning
Hos Wonderful Copenhagen ser man også en stigende interesse for grønne løsninger i hotel- restaurations- og konferencebranchen. Særligt omkring de store internationale begivenheder som COP 15, EU-formandskabet og det nylige internationale Melodi Grand Prix.

Spørger man de internationale mødekunder, så står bæredygtige produkter højt på ønskesedlen, men mange beder dog ikke eksplicit om grønne løsninger, da de frygter, at det kan gøre mødet dyrere, selv om det langt fra behøver at være tilfældet, oplyser communication manager i Wonderful Copenhagen, Ulrika Mårtensen.

Om Svanemærket

Miljømærkning Danmark har ansvaret for både EU’s Blomstmærke og det nordiske Svanemærke, som er Danmarks officielle miljømærker.

Miljømærkning er en frivillig ordning for virksomheder, hvis produkter eller serviceydelser lever op til mærkernes krav.

Blomsten og Svanen bygger på kriterier, som er livscyklusbaserede, hvilket betyder et fokus i hele værdikæden fra råvarer og produktion, til anvendelse og bortskaffelse. Målet er at skubbe produktion og forbrug i en mere miljørigtig retning.

"Det er en myte, at grønne løsninger per definition er dyrere. Ofte er grønne løsninger faktisk billigere. Eksempelvis kostede det danske EU-formandskab kun 35 millioner euro, hvilket er under en tredjedel af det i Polen, som kostede 115 millioner euro.  Det skyldes blandt andet de grønne løsninger i Danmark, såsom postevand frem for vand i plastikflaske, vandglas frem for engangsglas, LED-belysning, genbrug af blomsterdekorationer, batchsnore, konferencesteder og meget andet", siger hun.

Svanemærket tænder det grønne lys
Svanemærket er det officielle miljømærke i Danmark og i hele Norden. Det betyder blandt andet, at svanemærkede hoteller, restaurationer og konferencecentre normalt uden videre kan markedsføre sig som mindre miljøbelastende/mere miljørigtige. Populært sagt giver Svanemærket grønt lys for grøn markedsføring.

Læs også: Hotelbranchen går i sort for miljøet

"Svanemærket er god branding og god forretning for virksomheder, og Svanen har et højt kendskab i hele Norden. Måske derfor oplever vi, at flere og flere ansøger om Svanemærket. Siden 2009 er antallet af svanemærkede produkter og ydelser fordoblet. Med vores nye kriterier til svanemærkning af både hoteller, restaurationer og konferencer håber vi på endnu flere ansøgninger fra branchen", siger konsulent i Miljømærkning Danmark, Charlotte Vincentz Fischer.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online