Ewii sælger sine aktier i elscooterprojekt

I 2015 begyndte forsyningsselskabet Ewii at producere og sælge den trehjulede elscooter Tripl. Det har siden medført et samlet tab på 60 mio. kr., og derfor har Ewii nu solgt sin aktiepost. Ideen til vareudbringning i storbyer var dog ikke dårlig, mener Ewiis adm. direktør.

Ewii har solgt sin aktiepost på 21 procent i den trehjulede elscooter Tripl til det hollandske selskab Noorenz. Foto: Ewii.

27.09.2019

CSR.dk

Salget sker som følge af, at virksomheden netto har tabt 60 millioner kroner på den trehjulede elscooter Tripl siden 2015. Ifølge adm. direktør i Ewii, Lars Bonderup Bjørn, skyldes tabet dog ikke, at ideen med et trehjulet køretøj, der kan bruges som et miljøvenligt alternativ til vareudbringning i storbyer, er dårlig.

”Et mindre, elektrificeret køretøj i et byområde er en god idé. Det er ikke et dårligt produkt. Men i et forsyningsselskab kan du ikke tænke salg på den måde. Køretøjerne skal godkendes som en personbil. Det er enormt dyrt”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten og fortsætter:

”Det er også et marked, hvor der er mange løsninger på gaden. Og det er ikke nødvendigvis det bedste produkt, der vinder. Det handler også om markedsføring og de rigtige salgskanaler”.

Del af en større oprydning
Ewii solgte allerede i 2018 flere tabsgivende selskaber, blandt andet et selskab, der arbejdede med brændselsceller og et datterselskab, der arbejdede med telemedicin. Nu er man også helt ude af selskabet med de trehjulede køretøjer. Oprydning blev sat i søen af Lars Bonderup Bjørn, der kom til det kriseramt selskab i begyndelsen af 2018.

”Vi har solgt aktieposten for et tocifret millionbeløb til hollænderne. Men det er i den lave ende af et tocifret millionbeløb. Men jeg er godt tilfreds med prisen”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten.

Den lille gevinst er dog et lille plaster på såret, efter at Ewii har tabt samlet cirka 60 millioner kroner på køretøjet, der blev officielt præsenteret på Folkemødet i 2015.

”Det er super godt for begge parter, at vi nu er kommet ud. Det tager noget tid at have sådan en aktiepost. Vi har jo et ansvar. Men vi vil jo ikke noget med selskabet, så det har været et hængeparti fra den oprydning, vi har været igennem”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten.

Læs også: Stort sparepotentiale i grønne varebiler

Siden introduktion i 2015 er der solgt cirka 60 scootere i Danmark. Bare det seneste år har Noorenz solgt et tilsvarende antal, der blandt andet kører rundt i Paris.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle