EU klar til at hæve priserne på CO2-udslip

Europa-Parlamentet vedtog i går at mindske antallet af CO2-kvoter og dermed gøre det dyrere for unionens medlemslande at udlede drivhusgasser. Et stærkt signal, siger klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

Det skal være dyrere at købe CO2-kvoter for EU's medlemslande. Derfor har Parlamentet besluttet at mindske antallet af kvoter for på den måde at hæve priserne..

16.02.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

På den baggrund vedtog Europa-Parlamentet et forslag fra Kommissionen om at reducere antallet af kvoter med 2,2 procent om året, og samtidig fordoble kapaciteten af den såkaldte market stability reserve (MSR) for 2019, der ligeledes skal være med til at absorbere overskuddet.

Sammenlagt skal de to tiltag forstærke den reduktion i CO2-udslip i EU, der er sket over de seneste år, og dermed få unionens klimapolitik rettet ind i forhold til de målsætninger, der blev sat i Parisaftalen ved COP21 i december 2015.

Overblik over Europas og verdens CO2-udslip siden 1990. Illustration: Europa-Parlamentet.

Fra dansk side er den ansvarlige minister tilfreds med beslutningen, som i ministeriets optik er nødvendig, hvis Danmark skal drive den grønne omstilling fremad i EU og indfri vores energi- og klimamål på en omkostningseffektiv måde.

”Jeg er glad for, at Europa-Parlamentet sender et stærkt signal om, at CO2-kvotehandelssystemet skal styrkes for at fremme EU’s klimaindsats. Det flugter fuldstændigt med regeringens ønsker. Jeg arbejder i EU for en strukturel reform af CO2-kvotehandelssystemet, så det bliver dyrere at skade klimaet. Markedet skal i højere udstrækning end i dag drive den grønne omstilling i stedet for nationale støttesystemer,” siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).

Fonde skal understøtte omstillingen
Konkret er prisen for en CO2-kvote aktuelt under 35 kr. og dermed langt fra prisniveauet ved kvotehandelssystemets opstart i 2008, hvor man forventede en pris i 2020 på cirka 225 kr. Det omtalte overskud, der har forårsaget forskellen, er på op mod tre mia. kvoter, og det skal altså nedbringes i de kommende år.

Den lineære reduktion på 2,2 procent, der starter i 2021, skal gøre en mindre del af arbejdet, mens fordoblingen af MSR-kapaciteten vil gøre et større indhug. På årsbasis vil ordningen således kunne æde 24 procent af overskuddet de første fire år, igen med 2021 som startpunkt, hvor de første 800 mio. kvoter vil blive fjernet den 1. januar.

For at understøtte omstillingen, vil EU etablere to fonde, der begge skal finansieres af kvoteauktioner. En moderniseringsfond skal hjælpe lavindkomstmedlemslande med at opgradere sine energisystemer, mens en innovationsfond skal levere finansiel støtte til vedvarende energi, carbon capture and storage og andre projekter med mindsket CO2 for øje.

Derudover har parlamentsmedlemmerne foreslået en ”retfærdig overgangsfond” (“just transition fund”), der skal promovere udviklingen af nye kompetencer og en re-allokering af den arbejdskraft, der bliver påvirket af den grønne omstilling og skiftet væk fra kul.

Fly og skibe skal også inddrages
På sektorniveau har Parlamentet desuden besluttet, at luftfarten, der trækker solidt ned i det samlede regnskab med et CO2-udslip der, jf. grafikken til højre, er næsten fordoblet siden 1990, skal modtage 10 procent færre kvoter end gennemsnittet for 2014-16. Indtægterne fra auktioner i sektoren skal gå til klimatiltag i både EU og udviklingslande.

I den maritime industri påpeger Parlamentet, at fraværet af et sammenligneligt system under IMO (International Maritime Organisation), gør det nødvendigt, at der bliver taget højde for CO2-udledninger i både unionens havne og turene til og fra disse. Derfor vil man gerne etablere en maritim klimafond, der kan kompensere for sektorens udledninger, forbedre energieffektiviteten, facilitere teknologiske investeringer og reducere CO2-udslippet fra sektoren generelt.

Læs også: EU-Kommissionen klar til cirkulær omstilling

Ovenpå vedtagelsen i Europa-Parlamentet i går, forventes medlemmerne i EU’s Ministerråd at blive enige om sin holdning på miljørådsmødet, som Lars Chr. Lilleholt deltager i, den 28. februar. Herefter kan forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet gå i gang.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Orienteringsmøde om Sustainability manager uddannelse

Deltag på orienteringsmøde om Dansk Standards Sustainability manager uddannelse. Mød underviserne, der orienterer om uddannelsens formål, forløb og udbytte. Mød andre potentielle deltagere. Få mulighed for at stille uddybende og afklarende spørgsmål om Sustainability manager uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online