Et tveægget sværd

Outsourcing øger virksomhedens behov for styring samtidig med, at netop styrings-og kontrolproblemer er en uundgåelig konsekvens af samme fænomen. I bogen ”Forretning eller ansvar” giver Esben Rahbek Pedersen og Tage Skjøtt-Larsen et bud på, hvorfor det kan være kompliceret for små- og mellemstore virksomheder at arbejde med CSR i forsyningskæden, men også hvilke muligheder det giver.

05.12.2008

CSR.dk

Bogen ”Forretning eller ansvar” fra Børsens Forlag giver et godt overblik over små og mellemstore virksomheders (SMV’er) konkrete arbejde med CSR og de udfordringer de står over for både nationalt og internationalt. Bogen tager sit udgangspunkt i det problematiske synspunkt, at SMV’er betragtes som ”little big companies” og altså behandles på samme måde i forhold til både metoder, politikker og rationaler uden tanke for en tilpasning til deres særlige vilkår. Bogen er altså et forsøg på at se CSR med SMV’ernes briller på. ”Forretning eller ansvar” er delt ind i 9 kapitler, hvori første del af bogen kommer rundt om forskellige forsøg på at kortlægge SMV’ers CSR-arbejde. Der er især fokus på projektet ”Overskud med tanke” samt Det Nationale Forskningscenter for Velfærds årlige undersøgelser med fokus på det rummelige arbejdsmarked. Bogens midterste tre kapitler har alle fokus på ledelse og integration af CSR i forretningspraksis og hvordan indsatsen kommunikeres ud. Sidste del helliger sig den internationale ledelse af SMV’ers CSR-indsats. Bogens kapital 8 dykker således ned i de særlige udfordringer, som SMV’er har med styring af CSR i forsyningskæden. Kapitlet er forfattet af Esben Rahbek Pedersen og Tage Skjøtt-Larsen.

CSR i forsyningskæden
I en globaliseret verden er SMV’er afhængige af, at deres underleverandører opfører sig socialt og miljømæssigt forsvarligt. Samtidigt er det indlysende, at SMV’er har færre ressourcer til arbejdet og i særdeleshed færre ”muskler” til at håndhæve krav. Det betyder ifølge forfatterne ikke, at SMV’er kan fralægge sig ansvaret, men at der er behov for ”en systematisk opkvalificering af viden om CSR og for praktiske værktøjer, som er tilpasset SMV’ers særlige situation.” En undersøgelse, der blev foretaget i forbindelse med projektet ”Overskud med omtanke” viser, at omkring 75 % af danske SMV’er har CSR-aktiviteter i en eller anden form, men at kun 22 % arbejder med CSR i leverandørstyringen. Til sammenligning arbejder halvdelen med medarbejder-aktiviteter. CSR er altså fortsat mest noget, der foregår indenfor virksomhedens mure. Undersøgelsen viser også, at de typiske CSR-krav i leverandør-kæden omhandler arbejdsforhold og miljøpåvirkning. Med hensyn til kontrollen gælder CSR-kravene som regel kun for de direkte leverandører og kontrollen foretages primært af virksomheden selv.

Fire faktorer påvirker CSR-krav
CSR-krav i forsyningskæden er bestemt af den strukturelle kontekst, som udgør de overordnede rammer for virksomheden og dens leverandører, og den relationelle kontekst, som består af de faktorer, der spiller direkte ind på interaktionen i forsyningskæden og dens resultater. Den relationelle kontekst har fire hovedelementer; mål/værdier, kompleksitet/vigtighed, magtbalancen samt ressourcer/færdigheder. Disse fire elementer, er ifølge Rahbek Pedersen/Skjøtt-Larsen indbyrdes forbundne (se figur)

Mål og værdier
Det kan ikke automatisk forventes, at leverandører vil bifalde CSR-krav, der måske vil blive set som en ekstra byrde. Leverandørerne skal måske bruge tid og penge på investeringer i ny teknologi, ændringer i eksisterende procedurer og udskiftning af materialer i produktionen. Omvendt ses også eksempler på virksomheder, ikke selv føler sig så forpligtede af de CSR-krav, som de selv har formuleret og stadigvæk evaluerer leverandørerne på pris, kvalitet og leveringssikkerhed. Det er derfor nødvendigt, at skabe en gensidig forpligtelse i forhold til krav, hvis implementering skal lykkes.

Kompleksitet og vigtighed
Et af de mest grundlæggende spørgsmål omkring CSR i forsyningskæden, er hvor virksomhedens ansvar begynder og slutter. Har virksomheden kun ansvar for sine direkte leverandører eller dækker det også det også leverandørernes leverandører og deres leverandører? Erfaringerne fra danske undersøgelser viser, at kun 31 % også dækker leverandørernes leverandører. Kompleksiteten vedrører også omfanget af CSR-krav; hvor mange områder skal de dække? For at mindske kompleksiteten anbefales det, at man læner sig op ad eksisterende branchestandarder og internationale standarder, når man formulerer sine krav. Man kan også vælge at differentiere leverandørstyringen ved at opdele leverandører i forskellige grupper alt efter deres betydning for virksomheden samt deres sociale og miljømæssige påvirkning.

Magtbalancen
Dette element handler om virksomhedens mulighed for at lede, koordinere og kontrollere CSR-aktiviteterne i forsyningskæden. Det kan være problematisk for SMV’er at gennemføre CSR-krav i kæden, idet de sjældent er den dominerende part i forholdet til deres direkte leverandører. Hvis virksomheden med andre ord kun er en lille kunde og dybt afhængig af produkter og serviceydelser fra leverandøren, kan det være svært at komme igennem med omfattende og dyre CSR-krav. Forfatterne foreslår en model, hvor SMV’erne går sammen med andre virksomheder for på den måde at styrke deres magtposition i kæden.

Ressourcer og færdigheder
Erfaringerne tyder på, at ressourcer/færdigheder er en forudsætning for at implementere CSR, og at manglen på samme kan udgøre en væsentlig barriere. Det gælder ikke mindst for SMV’er, der ofte ikke har tiden, pengene og ekspertisen til at håndhæve CSR-kravene i forsyningskæden. Det anbefales, at CSR-kravene afstemmes nøje til ressourcerne/færdighederne – ikke bare inden for den enkelte virksomhed men også i hele forsyningskæden, som forfatterne skriver. Leverandøren og virksomheden bør desuden tidligt i forløbet blive enige om, hvordan udgifterne til CSR-implementeringen skal fordeles mellem parterne. Hertil tilføjer Rahbek Pedersen/Skjøtt-Larsen, at det er vigtigt, at huske, at CSR ikke bare skal betragtes som en udgift. Undersøgelser viser faktisk, at et af de områder, hvor SMV’er oplever de største positive økonomiske effekter netop er på CSR-leverandøraktiviteterne. Rahbek Pedersen/Skjøtt-Larsen konkluderer, at SMV’er i det hele taget bør interessere sig for CSR. For det første grund af omdømme, som kan lide skade, hvis leverandører ikke handler socialt og miljømæssigt forsvarligt. For det andet kan det styrke virksomhedens konkurrenceevne. Det kan tiltrække de bevidste kunder og institutionelle investorer. For det tredje er det afgørende at kunne fremvise dokumentation for leverandørstyring for ikke at blive udelukket fra de globale værdikæder.

www.csr.dk/leverandor

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S