Et kvart århundrede med EU’s grønne blomst

Det ser måske ikke ud af meget, det mælkebøttelignende grønne og blå logo. Men i 25 år har EU’s miljømærke Blomsten drevet det globale marked i en mere bæredygtig retning og samtidig gjort det lettere at være miljøvenlig forbruger og indkøber.

07.06.2017

CSR.dk

På vegne af Forum for Bæredygtige Indkøb

Princippet er enkelt nok: Det handler om at gøre det nemt for den offentlige indkøber og forbrugeren at vælge grønt, når toiletpapir, elektronik og rengøringsmidler købes ind. Produkter, der er blandt de mest bæredygtige i klassen, kan gøre sig fortjent til EU-Blomsten, og alt fra vaskeklude til vandrehjem er blandt de 40.000 varer og tjenester i EU, der har fået en Blomsten-certificering.

Danmark har været med i alle 25 år og har gødet jorden for, at Blomsten er blevet en bred, frivillig og troværdig mærkningsordning, som forbrugere kan stole på. Og forbrugerne har nu for alvor taget mærket til sig. I 2010 kendte 29 % af danskerne Blomsten, mens tallet i 2016 var steget til 44 %.

Bæredygtighed i bred forstand
Det er naturligvis altafgørende, at indkøbere og forbrugere kan stole på, at mærket betyder maksimal miljøvenlighed. Derfor vurderes miljøpåvirkningen på hele det Blomst-mærkede produkts rejse, fra råmateriale til det kasseres af slutbrugeren. Det sikrer, at miljøbelastningen ikke skubbes fra en fase til en anden, eksempelvis fra produktion til forbrug, for at skjule den reelle miljøbelastning, forklarer Lisbeth Engel Hansen fra Miljømærkning Danmark:

”Produkter med EU-Blomsten lever op til skrappe miljøkrav i alle relevante faser af produktets livscyklus. Herved mindskes det samlede aftryk på miljø og klima. Der er derfor krav til f.eks. energiforbruget ved produktion af papirprodukter, eller til hvor meget el det kræver at bruge sine elektriske og elektroniske produkter. Derudover er der skrappe krav til kemikalier til gavn for både miljøet, dem, der fremstiller de miljømærkede produkter, og dem, der skal anvende dem.”

Selvom mærket er fyldt et kvart århundrede, er kriterierne fulgt med markedets udvikling. Kravene revideres løbende, så de hele tiden er på forkant med, hvad producenterne kan levere. Når der sælges flere varer med Blomsten, bliver det billigere og nemmere for producenterne at producere bæredygtigt, og så kan kravene skærpes yderligere og være med til at bane vejen for mere bæredygtighed på det konventionelle marked.

Fælles standarder
En del af fidusen ved et fælleseuropæisk miljømærke er, at det fastsætter en fælles standard, som indkøberne og producenterne nemt kan navigere efter. Derfor har mærket også betydning uden for EU’s grænser, fortæller Lisbeth Engel Hansen fra Miljømærkning Danmark:

”Branchen har anset EU-Blomsten som en god og nem måde at arbejde med miljø på. Det betyder også, at producenter andre steder i verden, herunder også i Asien, nu kan levere produkter, som lever op til EU-Blomstens miljøkrav.”

EU-Blomsten er med sine 25 år altså stadig en vigtig spiller i arbejdet for et bedre miljø og klima og for en europæisk omstilling til større miljømæssig bæredygtighed. Og som både offentlig indkøber og forbruger kan man trygt navigere efter det grønne og blå symbol. Ved at lægge EU-Blomsten i indkøbskurven skåner man natur og miljø, passer på egen og andres sundhed, sparer på jordens ressourcer og viser omtanke for fremtidens klima. Og det helt uden, at man behøver at sætte sig ind i komplicerede miljøproblematikker og lange varekæders fodaftryk.

Bedre for miljøet. Bedre for dig.
EU-Blomsten er sammen med Svanemærket Danmarks officielle miljømærker. De gør det enkelt for dig at vælge de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.

Målet med miljømærkerne er at mindske forbrugets samlede miljøbelastning. Derfor ser miljømærkerne på hele produktets rejse og de miljøproblemer der opstår undervejs – til gavn for mennesker, miljø og jordens ressourcer.

I Danmark er det Miljømærkning Danmark, der har ansvaret for EU-Blomsten og Svanemærket.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby