Energirigtige produkter koster ekstra og vi betaler gerne
En undersøgelse fra DI Handel og Catinét viser, at størstedelen af danskerne gerne vil betale lidt ekstra for et produkt, hvis det er energirigtigt.
Klima- og energihensyn fylder rigtig meget i medierne og den folkelige bevidsthed for tiden, og flere og flere energirigtige produkter har fundet vej til hylderne i de danske supermarkeder. Der bliver de dog ikke stående ret længe gange, for selvom de er dyrere end normale varer, så vil et stort flertal af danskerne gerne betale det ekstra. Det viser en undersøgelse fra DI Handel og Catinét Research.
I undersøgelsen svarer 71 % af de 1090 adspurgte, at de er villige til at betale mere for klimavenlige produkter, mens kun 14 % svarer det modsatte. I forlængelse heraf svarer 55 % af forbrugerne, at de er mere opmærksomme på at vælge energivenlige varer i dag, end tilfældet var for et år siden. Desuden fremgår det også, at hver fjerde dansker planlægger at få foretaget energibesparende renovationer og installationer i løbet af 2010, på trods af, at regeringens renoveringspulje udløb tidligere i år. Hos DI er man ikke overraskede over resultaterne.
Undersøgelsen bekræfter vores formodninger om, at interessen for klima og energi for alvor præger forbrugerne. Mange betragter i stigende grad køb af energieffektive produkter som en investering. Dermed ser vi i øjeblikket to strømninger: Selv om forbrugerne generelt er tilbageholdende og prisbevidste, køber mange gerne et dyrere, men mere energivenligt produkt, siger branchedirektør i DI Handel, Lars William Wesch, til di.dk.
-AK