En drøm med plads til justeringer

Det er tilladt at drømme. Og det kan være klogt at opsætte mål, selvom de på nogle områder kan virke lidt urealistiske endnu. Noget i den stil kan man måske konkludere omkring DONG Energy’s storstilede projekt om en halv million elbiler på de danske veje i 2020. Især prisen på under 100.000 kr. pr. bil vil nok blive genstand for en revurdering.

29.05.2008

CSR.dk

Af Anette Lykke Rasmussen

DONG Energy og det californiske Project Better Place underskrev i slutningen af marts et såkaldt ”Letter of Intent” med en storstilet plan om en halv million elbiler på de danske veje inden 2020. I forbindelse med underskrivelsen præsenterede de to parter en helt ny elbil ­ en Renault Megane, med en tophastighed på 190 km/t. og en accelereration fra 0-100 km/t på 7,5 sekund. Bilen kan køre 160-200 km på en opladning. Det er meningen, at bilerne kan lades op på en af de 500.000 ladestationer, som DONG Energy og Project Better Place skal oprette rundt omkring i landet. Der skal herudover bygges 50 stationer til udskiftning af batterier på bilerne. Siden nyheden kom ud sidst i marts, er der dog sat spørgsmålstegn ved dele af DONG Energys planer.

Prisen
Det største spørgsmålstegn i den efterfølgende debat går på DONG Energy’s forventninger til prisen på den enkelte bil. Her har direktør Anders Eldrup udtalt, at prisen for en bil kan komme ned under de 100.000 kr. Men hos den franske bilfabrikant Renault, der skal producere bilerne, er man lidt forundret over denne udtalelse: ”Vi er i gang med at udvikle bilen og har endnu intet bud på hvad den kommer til at koste,” udtaler Renaults informationschef i Danmark Søren Hyltoft Rasmussen således. Efterfølgende har Anders Eldrup trukket lidt i land med prisen og siger nu blot, at ”prisen skal ses i lyset af de markedsforhold, der er gældende om to år.”

Til sammenligning findes der i Norge to elbiler på markedet, der kan give en idé om et realistisk prisniveau for en moderne elbil. Den ene hedder ”Buddy” og er en lille topersoners eldreven bybil på størrelse med en Smart. Rækkevidden er 50-80 km, og der bygges 50 om året til en pris af 113.000 kr. fra fabrikken. Hertil skal lægges et batteri, der koster 25.000 kr. og har en holdbarhed på 2-5 år. Den anden norske elbil er Th!nk, som netop er gået i masseproduktion og er støttet af den norske stat. Den bygger på et stort Ford-projekt og den kommer sandsynligvis til Danmark i løbet af sommeren. Prisen bliver omkring 20.000 Euro fra fabrikken. (150.000 kr.). Hertil kommer leje af batteri og serviceordning til anslået 200 Euro om måneden. (1500 kr.)

Renault-Nissan forventes at investere mellem 2,4 milliarder og 4,8 milliarder kr. i udviklingen af elbilen.

Tankstationerne
En anden hurdle for projektet kan blive benzinselskabernes interesse i at opstille stationer til udskiftning af batterier på landets tankstationer. Indtil videre kan man ikke just sige, at projektet får en jublende modtagelse. Måske snarere lidt lunken. F.eks. siger kommunikationschef i Q8 Jytte Wolff-Sneedorff: Det lyder urealistisk og lige lovligt drømmeagtigt. Vi vil absolut være meget tøvende overfor sådan et projekt.”

Afgifterne
Ifølge koncerndirektør Anders Eldrup satser selskabet på, at der i 2020 kører 500.000 elbiler rundt på de danske veje. Det svarer til 20 procent af bilparken og vil - hvis de kører på vindmøllestrøm - kunne mere end opfylde Danmarks mål om ti procent VE i transportsektoren i 2020. Lektor og ph.d. på Institut for Organisationsøkonomi på CBS Christian Erik Kampmann har set på økonomien i projektet, og han mener, at der kan være en samfundsmæssig gevinst på omkring 2 milliarder kr. årligt, hvis DONG lykkes med projektet og oliepriserne holder sig på det nuværende niveau.

Optimismen skyldes de langsigtede eksportmuligheder og nye muligheder for designinnovationer i bilindustrien. Men en helt væsentlig forudsætning for, at projektet lykkes, er at politikerne garanterer, at elbilerne fritages for afgifter i mere end de fire år, som i øjeblikket er stillet i udsigt efter det seneste energiforlig. ”Fire år er slet ikke nok. Det fortæller erhvervshistorien os. Vindmøllerne og den nordiske mobilindustri var ikke vokset frem uden stabil og langsigtet støtte”, siger Christian Erik Kampmann. Og måske er det også derfor, at DONG lægger hårdt ud med storstilede drømme og visioner – så kan det jo være, at politikerne også kan skubbe lidt i den rigtige retning.

(Kilder: ingeniøren.dk, Nyhedsavisen, Bilbasen, Dansk Elbil Komité)

www.miljohorisont.dk/transport

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

12.02.2025CSR.dk

Ingen klare svar om Danmarks klimaskæbne

10.02.2025CSR.dk

Skovrejsningen står stille: Branchen kalder på handling

10.02.2025Schneider Electric

Sponseret

Novafos sikrer vandforsyningen med avanceret hydraylisk model

07.02.2025SustainBusiness

Sponseret

Er Re-commerce godt for planeten?

06.02.2025LindCor ApS

Sponseret

TOTO - blandt de 500 mest bæredygtige virksomheder i verden

06.02.2025CSR.dk

Globale havtemperaturer skyder i vejret hurtigere end nogensinde

06.02.2025Denteks A/S

Sponseret

ESG og Tekstilvalget for Hoteller og Restauranter

06.02.2025CSR.dk

Grøn støtte: Overvej især tre energiforbedringer

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Februar

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Ledelse og bæredygtighed

Sæt retningen for arbejdet med bæredygtighed, engager organisationen og få viden om hvordan du arbejder henimod mere bæredygtighed og grøn omstilling i din organisation. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

18.02.2025

Tid

08:30

Sted

Sønderhøj 30, 8260 Viby J

Alexandra Instituttet
Kursus
Udviklingsforløb: Bæredygtig strategi og ledelse (Afkobling 2030-forløb)

På dette skræddersyede udviklingsforløb giver vi dig kompetencer og værktøjer til at lede strategiske transformationsprocesser og skabe engagement og involvering på tværs af kunder, medarbejdere og værdikæde.

Dato

18.02.2025

Tid

09:00

Sted

DANDY Business Park, Innovations Allé 3, 7100 Vejle