En drøm med plads til justeringer

Det er tilladt at drømme. Og det kan være klogt at opsætte mål, selvom de på nogle områder kan virke lidt urealistiske endnu. Noget i den stil kan man måske konkludere omkring DONG Energy’s storstilede projekt om en halv million elbiler på de danske veje i 2020. Især prisen på under 100.000 kr. pr. bil vil nok blive genstand for en revurdering.

29.05.2008

CSR.dk

Af Anette Lykke Rasmussen

DONG Energy og det californiske Project Better Place underskrev i slutningen af marts et såkaldt ”Letter of Intent” med en storstilet plan om en halv million elbiler på de danske veje inden 2020. I forbindelse med underskrivelsen præsenterede de to parter en helt ny elbil ­ en Renault Megane, med en tophastighed på 190 km/t. og en accelereration fra 0-100 km/t på 7,5 sekund. Bilen kan køre 160-200 km på en opladning. Det er meningen, at bilerne kan lades op på en af de 500.000 ladestationer, som DONG Energy og Project Better Place skal oprette rundt omkring i landet. Der skal herudover bygges 50 stationer til udskiftning af batterier på bilerne. Siden nyheden kom ud sidst i marts, er der dog sat spørgsmålstegn ved dele af DONG Energys planer.

Prisen
Det største spørgsmålstegn i den efterfølgende debat går på DONG Energy’s forventninger til prisen på den enkelte bil. Her har direktør Anders Eldrup udtalt, at prisen for en bil kan komme ned under de 100.000 kr. Men hos den franske bilfabrikant Renault, der skal producere bilerne, er man lidt forundret over denne udtalelse: ”Vi er i gang med at udvikle bilen og har endnu intet bud på hvad den kommer til at koste,” udtaler Renaults informationschef i Danmark Søren Hyltoft Rasmussen således. Efterfølgende har Anders Eldrup trukket lidt i land med prisen og siger nu blot, at ”prisen skal ses i lyset af de markedsforhold, der er gældende om to år.”

Til sammenligning findes der i Norge to elbiler på markedet, der kan give en idé om et realistisk prisniveau for en moderne elbil. Den ene hedder ”Buddy” og er en lille topersoners eldreven bybil på størrelse med en Smart. Rækkevidden er 50-80 km, og der bygges 50 om året til en pris af 113.000 kr. fra fabrikken. Hertil skal lægges et batteri, der koster 25.000 kr. og har en holdbarhed på 2-5 år. Den anden norske elbil er Th!nk, som netop er gået i masseproduktion og er støttet af den norske stat. Den bygger på et stort Ford-projekt og den kommer sandsynligvis til Danmark i løbet af sommeren. Prisen bliver omkring 20.000 Euro fra fabrikken. (150.000 kr.). Hertil kommer leje af batteri og serviceordning til anslået 200 Euro om måneden. (1500 kr.)

Renault-Nissan forventes at investere mellem 2,4 milliarder og 4,8 milliarder kr. i udviklingen af elbilen.

Tankstationerne
En anden hurdle for projektet kan blive benzinselskabernes interesse i at opstille stationer til udskiftning af batterier på landets tankstationer. Indtil videre kan man ikke just sige, at projektet får en jublende modtagelse. Måske snarere lidt lunken. F.eks. siger kommunikationschef i Q8 Jytte Wolff-Sneedorff: Det lyder urealistisk og lige lovligt drømmeagtigt. Vi vil absolut være meget tøvende overfor sådan et projekt.”

Afgifterne
Ifølge koncerndirektør Anders Eldrup satser selskabet på, at der i 2020 kører 500.000 elbiler rundt på de danske veje. Det svarer til 20 procent af bilparken og vil - hvis de kører på vindmøllestrøm - kunne mere end opfylde Danmarks mål om ti procent VE i transportsektoren i 2020. Lektor og ph.d. på Institut for Organisationsøkonomi på CBS Christian Erik Kampmann har set på økonomien i projektet, og han mener, at der kan være en samfundsmæssig gevinst på omkring 2 milliarder kr. årligt, hvis DONG lykkes med projektet og oliepriserne holder sig på det nuværende niveau.

Optimismen skyldes de langsigtede eksportmuligheder og nye muligheder for designinnovationer i bilindustrien. Men en helt væsentlig forudsætning for, at projektet lykkes, er at politikerne garanterer, at elbilerne fritages for afgifter i mere end de fire år, som i øjeblikket er stillet i udsigt efter det seneste energiforlig. ”Fire år er slet ikke nok. Det fortæller erhvervshistorien os. Vindmøllerne og den nordiske mobilindustri var ikke vokset frem uden stabil og langsigtet støtte”, siger Christian Erik Kampmann. Og måske er det også derfor, at DONG lægger hårdt ud med storstilede drømme og visioner – så kan det jo være, at politikerne også kan skubbe lidt i den rigtige retning.

(Kilder: ingeniøren.dk, Nyhedsavisen, Bilbasen, Dansk Elbil Komité)

www.miljohorisont.dk/transport

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.12.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Flere miljømærkede kontorartikler i ny SKI aftale

18.12.2025CSR.dk

Danmark vil tage farten af fast fashion

17.12.2025CSR.dk

Velkommen til endnu en omnibus – nu om miljølovgivning

17.12.2025Schneider Electric

Sponseret

Fra hotel til moderne boliger – med Merten M-Pure europamateriel

15.12.2025Forenede Service

Sponseret

Kokkenes Køkken fordobler økologien i fire kantiner – uden meromkostninger

15.12.2025CSR.dk

Klimaforandringer skaber voksende udfordringer for alt fra Formel 1 til maratonløb

15.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Nyt år, nye grønne rutiner: Tænk klimaet ind i nytårsambitionerne

11.12.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

06.01.2026

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens bæredygtige strategi

Ønsker du strategisk forståelse i hvordan du arbejder med og implementerer virksomhedens bæredygtige strategier? Deltag på dette kursus og lær om bæredygtige startegier. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J