En bank kan også være bæredygtig
Emnet for det tredje møde i Bæredygtighedslaboratoriet, som blev afholdt i januar, var de mindre virksomheder, og en af oplægsholderne var Lars Pehrson, direktør i Merkur Andelskasse.
Sommetider rammer man plet, helt uden en bevidst indsats. Det gjorde InterfaceFLOR, da de sidste sommer sammensatte panelet af oplægsholdere til Bæredygtighedslaboratoriet. Dengang havde meget få tænkt på en nært forestående finanskrise, og de efterfølgende bankkrak var noget, vi endnu havde til gode.
Netop finanskrisen gav indlægget fra direktøren i Merkur Andelskasse, Lars Pehrson, en ekstra dimension, da han optrådte på mødet i januar. Merkur er nemlig ikke alene bæredygtig i social og miljømæssig forstand. Den er også økonomisk bæredygtig.
Banken eller rettere Andelskassen Merkur har eksisteret i 26 år og er primært ejet af kunderne. De fleste låntagere er også andelshavere. Kundekredsen, som udgøres af private samt mindre, bæredygtige virksomheder, vokser konstant, og det gælder begge kundekategorier.
En bank med en mission
Vi ser det som vores opgave at bevæge samfundet i en mere bæredygtig retning. Derfor giver vi lån til mindre, økologiske virksomheder, for eksempel økologiske landbrug. Hertil kommer lån til initiativer, som støtter kulturel mangfoldighed samt belastede grupper for eksempel væresteder.
Når alt dette er sagt lægger banken dog også vægt på almindelig kreditvurdering.
På det punkt adskiller vi os ikke fra almindelig praksis i sund bankdrift, vi har jo også vores andre kunder at tage hensyn til, men vi har nok et særligt kendskab til særlige brancher, siger Lars Pehrson og nævner efterskoler som eksempel. Generelt for virksomhedskunderne er, at de er såkaldte SMVer, virksomheder med under 100 ansatte.
Basisideen har været den samme lige fra starten, også hvad kundesammensætningen angår. Der er bare blevet flere af dem, siger Lars Pehrson. Bankens balance ligger i dag på ca. en milliard kroner.
Stakeholder ikke shareholder
Vores forretning skal være fair for alle, så ejerne skal ikke have det hele. Det er mere rimeligt, at vi udbetaler et stabilt afkast på fem til syv procent, til ejerne og lader resten komme kunderne til gode, derfor bruger vi også betegnelsen stakeholder i stedet for shareholder om vores kunder og ejere, siger Lars Pehrson og tilføjer, at det jo lige for tiden slet ikke er så dårlig en forrentning.
Det er hans faste overbevisning, at Merkur har fundet den rigtige model for bankdrift en model, som handler om, relationer frem for transaktioner.
Vi er ikke direkte blevet ramt af finanskrisen, for vi beskæftiger os ikke med spekulativ virksomhed. Det skaber jo ikke nogen samfundsmæssigværdi. Men det er da ingen hemmelighed, at det rammer os indirekte, for eksempel kostede den første bankpakke os to millioner kroner, siger han.
Hvad angår den økonomiske afmatning, der er fulgt efter, har den endnu ikke gjort ondt på Merkur.
Den økologiske sektor er ikke ramt ikke endnu i hvert fald, men på længere sigt går vi nok ikke helt fri, og så kan det selvfølgelig komme til at gå ud over ejernes afkast.
Etik og gennemsigtighed
Merkur har forpligtet sig på at gøre sit yderste for at sikre gennemsigtighed i bankdriften, og kunderne bliver løbende holdt orienteret, så de i højere grad føler sig som deltagere. Det indebærer også, at erhvervskunderne skal indvilge i, at deres navn offentliggøres på Merkurs website.
Endnu et punkt, hvor Merkur adskiller sig fra andre banker er lånemulighederne. Hvad angår privatkunder tilbyder Merkur noget så specielt som et cykellån, hvor renten er lavere end for billånene.
Vil man låne penge til en bil stiller banken betingelser. Energiklassen må ikke være lavere end C, og renten gradueres efter energiklasse, så det billigste er at nøjes med en bil i klasse A.
Etik og gennemsigtighed gælder også på de indre linier.
Vi sætter en ære i at give rigtig rådgivning, derfor udbetaler vi ikke provision til vores bankrådgivere, og vi sætter heller ingen salgsmål, siger han og tilføjer, at medarbejderne er glade for det.
En anden del af gennemsigtigheden er Merkurs grønne regnskab, som også indeholder medarbejdernes transport til og fra arbejde.
Som bank skal vi jo helst have en central placering, men fordi vi bor kort fra Hovedbanegården, er det også let for medarbejderne at cykle eller bruge offentlig transport.
Artiklen er del af en serie, hvor vi følger Bæredygtighedslaboratoriets aktiviteter og virksomheder.
www.strategi.dk