Elbilsalget stod næsten stille i 2017

2017 bød, trods reducerede afgifter, på et beskedent salg af elbiler på under 700 styk. Men det ser ud til at lysne i 2018, vurderer flere i branchen.

Det er stadig svært at få danskerne til at køre på elektricitet. Men nye modeller og sikkerhed omkring afgifterne kan måske lokke flere til. .

10.01.2018

CSR.dk

Det har været svært at få elbilen tilbage på vejene, efter regeringen i 2016 indgik en aftale om indføring af registreringsafgift. I første omgang skulle der betales 20 procent af den fulde afgift, og det fik salgstallet til at dykke til 1.300, sammenlignet med over det tredobbelte, 4.329, i 2015.

Også selvom det blev besluttet at fastfryse aftalen på de 20 procent i 2017 og indføre et fradrag for batteriet, så frister det ikke umiddelbart danskerne til at hoppe på den elektriske løsning.

Leasingbranchen står i vejen   
Den stillestående udvikling skyldes blandt andet leasingbranchen, mener Lars Dissing, direktør for Rac Danmark, der står bag udlejningsselskabet Avis/Budget:  

"Fra 2014 begyndte vi at købe Nissan Leafs, så vi på et tidspunkt havde 700 styk. Men i takt med at tilskudsordninger er forsvundet og registreringsafgiften har ændret sig, kan vi ikke længere skabe en business case, som er rentabel. I dag har vi cirka 200 elbiler, som vi leaser ud", siger han til Ingeniøren.

Avis/Budget er ikke de eneste, der har måtte skaffe sig af med elbilerne. Andre leasingselskaber har også skåret ned på antallet, og det kan være en af forklaringerne på, at størrelsen af elbiler i Danmark ikke har rykket sig meget i 2017, skriver Ingeniøren.

Fornyet interesse i 2018 
Elbilen har været i strid modstand gennem de seneste år, men 2018 byder på bedre tider, mener blandt andet branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader:

”Markedet har været helt fastfrosset på grund af den enorme usikkerhed, der var omkring afgifter. Men nu kan vi se, at der er kommet ro på, og en masse nye og bedre modeller giver nogle meget positive forventninger for 2018”, siger hun til Ingeniøren.

En af dem, som allerede har mærket forskel fra 2017 til 2018 er Nissan. De har længe været en af de helt store på markedet med verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf. Nu mærker importøren igen interesse for markedet, når de lancerer den næste Leaf-generation. 140 kunder har allerede bestilt bilen uden hverken at have set eller prøvekørt den.

Det fremkalder optimisme hos direktør for Nissan Danmark, Ralp Gonsalves. Han forklarer, at de regner med at skulle opjustere salgsforventningerne til elbiler for hele 2018. 

Læs også: Volkswagen hæver investering i elbiler

"I modsætning til tidligere, er der mere interesse hos privatpersonerne. Før var det leasingselskaber, kommuner og store virksomheder, der handlede elbiler", forklarer han overfor Ingeniøren.

-JJK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle