Elbiler er blevet mere grønne

Elbilers klimapåvirkning er faldet med 30 procent indenfor de sidste fire år. Det viser opdaterede beregninger, som Region Hovedstaden har lavet efter Klimarådets model.

Hvis du skifter din benzin- eller dieselbil ud med en elbil, så tager det ikke mere end cirka halvandet år, før det højere CO2-aftryk fra produktionen af batteriet er udlignet. Foto: 123RF.

27.02.2023

CSR.dk

Elbilerne er blevet endnu grønnere, fordi produktionen af batterierne er blevet mere effektiv, og fordi den el, som bilerne kører på, i højere grad kommer fra vedvarende energikilder såsom sol- og vindenergi.

Det betyder, at elbilernes klimapåvirkning er faldet med næsten en tredjedel på fire år, og det til trods for at bilernes batterier er blevet næsten dobbelt så store. Det viser opdaterede beregninger, som Region Hovedstaden har lavet efter Klimarådets model.

Så hvis du skifter din benzin- eller dieselbil ud med en elbil, så tager det ikke mere end cirka halvandet år, før det højere CO2-aftryk fra produktionen af batteriet er udlignet. For bare fire år siden ville det have taget 3-4,5 år afhængig af, om man kørte på benzin eller diesel.

Klimarådet lavede i 2018 beregninger, hvor de undersøgte elbilers CO2-aftryk. I beregningerne medtog rådet klimaaftrykket for hele elbilens levetid inklusive produktion af karosseri, batteri og brændstof. Det er den samme beregningsmodel, som Region Hovedstadens elbilsekretariat, Copenhagen Electric, nu har brugt. Copenhagen Electric har under udarbejdelsen af beregningerne fået sparring og hjælp fra Klimarådets sekretariat omkring opdatering af det oprindelige kildemateriale.

Læs også: Europæiske NGO’er går rettens vej for klimaet

Beregningerne er også kvalitetssikret hos den grønne tænketank Concito. Her er man glad for, at tallene nu er blevet opdateret, og at de viser, at elbilernes klimaaftryk er blevet mindre:

”Fra tid til anden dukker der påstande op om, at elbiler slet ikke er mere klimavenlige end diesel- og benzinbiler. Det synes Concito er rigtig ærgerligt, for selvom elbiler ikke er den fulde løsning på klimaudfordringen, så udgør de den største enkeltkomponent. Og det understreger de her nye beregninger,” siger Søren Have, der er programchef i Concito

Fortsat udfordringer med batterierne

Selvom elbilerne nu er blevet endnu mere klimavenlige end deres fossile alternativer, så er der fortsat udfordringer. Udvindingen af nogen af de råstoffer, der bruges til at fremstille nogen af batterierne sker på bekostning af menneskerettigheder og miljø.

Derudover er der gode muligheder for at forbedre genanvendelsen af råstoffer og materialer i batterier, som i dag ikke udnyttes.

I 2023 forventes der dog at komme en opdatering af det nuværende batteridirektiv fra EU. I direktivet vil der være et øget fokus på cirkulær økonomi, ansvarlig udvinding og bearbejdning af råstofferne samt højere krav til genanvendelse.

De nye krav kan være med til at påvirke, hvordan batterierne fremstilles og designes, og hvordan de indsamles, genanvendes og genbruges, når de er udtjente.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup