Elbiler er blevet mere grønne

Elbilers klimapåvirkning er faldet med 30 procent indenfor de sidste fire år. Det viser opdaterede beregninger, som Region Hovedstaden har lavet efter Klimarådets model.

Hvis du skifter din benzin- eller dieselbil ud med en elbil, så tager det ikke mere end cirka halvandet år, før det højere CO2-aftryk fra produktionen af batteriet er udlignet. Foto: 123RF.

27.02.2023

CSR.dk

Elbilerne er blevet endnu grønnere, fordi produktionen af batterierne er blevet mere effektiv, og fordi den el, som bilerne kører på, i højere grad kommer fra vedvarende energikilder såsom sol- og vindenergi.

Det betyder, at elbilernes klimapåvirkning er faldet med næsten en tredjedel på fire år, og det til trods for at bilernes batterier er blevet næsten dobbelt så store. Det viser opdaterede beregninger, som Region Hovedstaden har lavet efter Klimarådets model.

Så hvis du skifter din benzin- eller dieselbil ud med en elbil, så tager det ikke mere end cirka halvandet år, før det højere CO2-aftryk fra produktionen af batteriet er udlignet. For bare fire år siden ville det have taget 3-4,5 år afhængig af, om man kørte på benzin eller diesel.

Klimarådet lavede i 2018 beregninger, hvor de undersøgte elbilers CO2-aftryk. I beregningerne medtog rådet klimaaftrykket for hele elbilens levetid inklusive produktion af karosseri, batteri og brændstof. Det er den samme beregningsmodel, som Region Hovedstadens elbilsekretariat, Copenhagen Electric, nu har brugt. Copenhagen Electric har under udarbejdelsen af beregningerne fået sparring og hjælp fra Klimarådets sekretariat omkring opdatering af det oprindelige kildemateriale.

Læs også: Europæiske NGO’er går rettens vej for klimaet

Beregningerne er også kvalitetssikret hos den grønne tænketank Concito. Her er man glad for, at tallene nu er blevet opdateret, og at de viser, at elbilernes klimaaftryk er blevet mindre:

”Fra tid til anden dukker der påstande op om, at elbiler slet ikke er mere klimavenlige end diesel- og benzinbiler. Det synes Concito er rigtig ærgerligt, for selvom elbiler ikke er den fulde løsning på klimaudfordringen, så udgør de den største enkeltkomponent. Og det understreger de her nye beregninger,” siger Søren Have, der er programchef i Concito

Fortsat udfordringer med batterierne

Selvom elbilerne nu er blevet endnu mere klimavenlige end deres fossile alternativer, så er der fortsat udfordringer. Udvindingen af nogen af de råstoffer, der bruges til at fremstille nogen af batterierne sker på bekostning af menneskerettigheder og miljø.

Derudover er der gode muligheder for at forbedre genanvendelsen af råstoffer og materialer i batterier, som i dag ikke udnyttes.

I 2023 forventes der dog at komme en opdatering af det nuværende batteridirektiv fra EU. I direktivet vil der være et øget fokus på cirkulær økonomi, ansvarlig udvinding og bearbejdning af råstofferne samt højere krav til genanvendelse.

De nye krav kan være med til at påvirke, hvordan batterierne fremstilles og designes, og hvordan de indsamles, genanvendes og genbruges, når de er udtjente.

- KCP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle