easyJet har hybridfly på tegnebrættet

Lavprisflyselskabet easyJet barsler på konceptstadiet med et fly, der kan bruge en elektrisk motor til at køre til og fra start og landing. Det kan spare op mod 50.000 ton brændstof om året.

easyJets hybridfly kan fange bremseenergi og bruge det til taxikørsel. Vandet, der er brændselscellens eneste restprodukt, kan indgå i flyets system, potentielt som drikkevand. Illustration: easyJet.

03.02.2016

CSR.dk

Diverse hybridkøretøjer er efterhånden ikke nogen sjældenhed på landjorden, hvor specielt Toyota er langt fremme på personbilsfronten, mens Scania er på vej på lastbilmarkedet. Hybridmotorerne kombinere en klassisk forbrændingsmotor med en elektrisk ditto, der kan kreere fremdrift uden brug af fossile brændstoffer og med nærmest ingen udstødning.

Læs også: Flyene oser stadig for meget

I luftrummet er den slags derimod ikke ligefrem udbredt, men det vil easyJet måske lave om på. I hvert fald har det store britiske lavprisflyselskab lanceret konceptplanerne om et hybridfly, der via en indbygget hydrogenbrændselscelle kan ’fange’ energi fra flyets nedbremsning efter landing og lagre det i en stribe letvægtsbatterier. Strømmen kan flyet så bruge til at køre til og fra start- og landingsbanen (taxi) i lufthavnen.

Selvom det altså kun er på landjorden, systemet kan bruges, så vil det stadig kunne spare store mængder brændstof og CO2 om året. Ca. fire procent af easyJets årlige brændstofforbrug bliver brugt på jorden i netop taxi-trafik, og hvis flyene her kan droppe jetmotorerne til fordel for en elektrisk, så kan det på årsbasis spare selskabet – og miljøet – for omkring 50.000 ton brændstof og den deraf udledte CO2.

En vision for fremtiden
Det eneste restprodukt fra brændselscellen er vand, der som en yderligere bonus kan indgå i flyets vandsystem under flyvningen. Faktisk er det i princippet så rent, at det kan bruges til drikkevand, men mere realistisk vil det snarere blive anvendt til toiletskyl og lignende.

Teknologien skal testes i løbet af 2016, men en egentlig implementering i easyJets flåde, der pt. tæller knap 250 fly i Europa, har noget længere udsigter. Head of engineering hos easyJet, Ian Davies, kalder selv hybridflyet en ”… vision for fremtiden og en udfordring til vores partnere og leverandører til at fortsætte med at skubbe grænserne i retning af at reducere vores CO2-udledning.”

Læs også: Obama vil tvinge flybranchen til at skære i CO2-udledning

easyJet har et erklæret mål om at forbedre sine passagerers (næsten 70 mio. sidste år) carbon footprint med syv procent frem mod 2020. Hybridflykonceptet er udviklet i samarbejde med Cranfield University, der blandt forsker i luftfartsteknologi og uddanner flyingeniører.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - December

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

01.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.12.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: ISO 27001 roadmap

Dette webinar er til dig som skal til at opbygge et Informationssikkerheds ledelsessytem (ISMS) og til dig der gerne vil certificeres.

Dato

02.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Klimarisici og ESG i kreditvurderingen - sådan forbereder du din virksomhed

Virksomheder kan ikke længere se bort fra klimarisici og ESG-krav, når de planlægger fremtiden. Pengeinstitutter er fra 1. juli 2025 forpligtede til at inddrage ESG i deres kreditvurderinger – og det kan få direkte betydning for finansieringen.

Dato

02.12.2025

Tid

08:15

Sted

Teams