Når købmænd laver CSR: Mest mulig velgørenhed for pengene

I begyndelsen af 2017 rammer de første produkter med donaid-logo markedet og skaffer penge til partnere i NGO-verdenen.

Det første produkt i Danmark med donaids logo, som fungerer som et garantmærke for donationer, rammer hylderne i de jyske Løvbjerg-supermarkeder inden for kort tid..

04.01.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Selvom opfinderen af Kinderægget døde i 2016, lever ideen om noget, som kombinerer hele tre ting på en gang i bedste velgående, F.eks. når virksomheden donaid forbinder leverandører af dagligvareprodukter med udvalgte NGO’er med supermarkedskæderne som distributionsplatform i en treenighed, hvor alle får behov opfyldt.

”Vi fornemmer, at leverandørerne til dagligvarehandlen, gerne vil finde en metode til at byde ind i CSR-feltet, men at de også synes det er svært at finde hoved og hale i det. De skal både lære at tale med NGO’er og forstå deres kunders CSR-prioriteter og behov, og det synes de ikke altid, de har kompetencerne til,” forklarer Peter Mouritsen, som er initiativtager til og direktør i donaid. 

Sådan fungerer det
Konkret foregår det sådan, at en virksomhed køber en licens hos donaid, som så henvender sig til deres portefølje af NGO-samarbejdspartnere, for et muligt samarbejde med leverandøren. Når det er på plads, kan leverandøren begynde at tilbyde indkøberne i dagligvarekæderne muligheden for at få produkter med donaids logo på og lave aftaler om et øremærket beløb til velgørenhed for hver enhed, der er solgt ind i sortimentet eller leveret til en aktivitet. På den måde er det ikke så anderledes end almindelige forhandlinger om kampagneaktiviteter rundt om en vare. Normalt handler det om tilbud, mængderabatter eller events. Med donaid er det bare et andet emne.

”I forbindelse med en donaid-licens kan du tale om kampagner, der bakker op om supermarkedets CSR-profil. De kan få deres brand sat i forbindelse med en god sag, uden at det koster dem ekstra, og leverandøren kan være aktiv inden for CSR med kunden i fokus” siger Peter Mouritsen.

Et konkret eksempel er når Amanda Seafoods produkter sammen med den jyske supermarkedskæde Løvbjerg i foråret 2017 kommer til skaffe midler til Kræftens Bekæmpelses arbejde.

”Kunderne ude i kædens butikker vil kunne se, hvad der konkret er støttet, og hvor mange midler der er støttet med som en del af aktiviteten hos Løvbjerg. Som godkendt donaid licenstager, kan Amanda Seafoods skabe denne støtte, hvor donaid så leverer alt materiale og dokumentation omkring selve støtteprojektet,” siger Peter Mouritsen.

"Mest muligt velgørenhed for pengene, det er det vi vil," understreger Peter Mouritsen, direktør i donaid. (Foto: Poul Madsen).

Nemt og uden risici
Når Peter Mouritsen forklarer, hvordan det virker, har han noget at have det i. donaid er skabt med mere 20 års erfaring fra detailhandel som bl.a. indkøbschef i Dansk Supermarked. donaids erklærede formål er da også at lave mest mulig velgørenhed for pengene.  

”På længere sigt vil vi gerne opfattes som et seriøst garantmærke i stil med Fairtrade mærket – men blot i relation til ordnede forhold omkring donation,” tilføjer Peter Mouritsen.

Nøglen hertil er at gøre det nemt at arbejde med donaid, samtidig med at alle risici for alle projektets deltagere er minimeret gennem 100% gennemsigtighed og overblik over alle de bagvedliggende processer. 

”Vi har gjort virkelig meget ud af at have styr på vores procedurer, så der ingen huller er i forhold til ansvar, pengeoverførsler, rettigheder etc. Det skal være på plads, hvis vi skal være troværdige partnere,” understreger Peter Mouritsen. ”Oveni dette kan vi vejlede vores licenstagere i, hvordan de kan tilbyde detailledet noget merværdi, og vi kan sørge for at hverken supermarked eller leverandør skal bekymre sig om, hvorvidt der er orden i sagerne, hvad pengene er gået til, osv.”

For NGO’erne betyder det f.eks. at der er faste aftaler om, hvilke af deres materialer der stilles til rådighed for Donaids licenshavere i form af forhåndsgodkendt tekst-, foto- og logomateriale. Og de undgår at skulle være i kontakt med en lang række leverandører, som selv henvender sig.

For licenshaverne, altså vareleverandørerne, er der sikkerhed for, at alle projekter og organisationer de støtter er valide, veldefinerede og de får adgang til de kommunikationsmaterialer de skal bruge for at sprede viden om projektet både internt og eksternt. Samtidig kan de nyde godt af Donaids kortlægning af alle supermarkedskædernes – altså leverandørernes kunders - CSR-prioriteter, målt i forhold til FN’s Verdensmål (SDG’erne).   

Efter planen
donaid har været i gang med forberedelserne til en regulær lancering af sig selv i 2017, som det, de kalder et garantmærke, siden starten af 2016. De første licenser er allerede tegnet og produkter indenfor personlig pleje, rengøring, fiskekonserves og pasta er nu at finde på supermarkedernes hylder.

”Det har hele tiden været planen at de første produkter i samarbejde med donaid skulle på markedet primo 2017, så det er tilfredsstillende at vi er kommet i mål med dette,” fortæller Peter Mouritsen.

Målsætningen er nu at sætte yderligere fart i lanceringen af donaid som garantmærke. Dels som kommunikation til slutbrugeren, men i høj grad også i samarbejde med leverandørerne og detailkæderne. Målsætningen er at have ca. 500-600 donaid-mærkede varer på hylderne ultimo 2017.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

03.05.2024CSR.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

03.05.2024CSR.dk

Danske C25-selskaber har øget omfanget af deres frivillige skatterapportering

29.04.2024Alexandra Instituttet

Sponseret

GreenTec strækker sig fra grønne fingre til grønne strategier

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

Jobmarked

Se alle

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus