Når købmænd laver CSR: Mest mulig velgørenhed for pengene

I begyndelsen af 2017 rammer de første produkter med donaid-logo markedet og skaffer penge til partnere i NGO-verdenen.

Det første produkt i Danmark med donaids logo, som fungerer som et garantmærke for donationer, rammer hylderne i de jyske Løvbjerg-supermarkeder inden for kort tid..

04.01.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Selvom opfinderen af Kinderægget døde i 2016, lever ideen om noget, som kombinerer hele tre ting på en gang i bedste velgående, F.eks. når virksomheden donaid forbinder leverandører af dagligvareprodukter med udvalgte NGO’er med supermarkedskæderne som distributionsplatform i en treenighed, hvor alle får behov opfyldt.

”Vi fornemmer, at leverandørerne til dagligvarehandlen, gerne vil finde en metode til at byde ind i CSR-feltet, men at de også synes det er svært at finde hoved og hale i det. De skal både lære at tale med NGO’er og forstå deres kunders CSR-prioriteter og behov, og det synes de ikke altid, de har kompetencerne til,” forklarer Peter Mouritsen, som er initiativtager til og direktør i donaid. 

Sådan fungerer det
Konkret foregår det sådan, at en virksomhed køber en licens hos donaid, som så henvender sig til deres portefølje af NGO-samarbejdspartnere, for et muligt samarbejde med leverandøren. Når det er på plads, kan leverandøren begynde at tilbyde indkøberne i dagligvarekæderne muligheden for at få produkter med donaids logo på og lave aftaler om et øremærket beløb til velgørenhed for hver enhed, der er solgt ind i sortimentet eller leveret til en aktivitet. På den måde er det ikke så anderledes end almindelige forhandlinger om kampagneaktiviteter rundt om en vare. Normalt handler det om tilbud, mængderabatter eller events. Med donaid er det bare et andet emne.

”I forbindelse med en donaid-licens kan du tale om kampagner, der bakker op om supermarkedets CSR-profil. De kan få deres brand sat i forbindelse med en god sag, uden at det koster dem ekstra, og leverandøren kan være aktiv inden for CSR med kunden i fokus” siger Peter Mouritsen.

Et konkret eksempel er når Amanda Seafoods produkter sammen med den jyske supermarkedskæde Løvbjerg i foråret 2017 kommer til skaffe midler til Kræftens Bekæmpelses arbejde.

”Kunderne ude i kædens butikker vil kunne se, hvad der konkret er støttet, og hvor mange midler der er støttet med som en del af aktiviteten hos Løvbjerg. Som godkendt donaid licenstager, kan Amanda Seafoods skabe denne støtte, hvor donaid så leverer alt materiale og dokumentation omkring selve støtteprojektet,” siger Peter Mouritsen.

"Mest muligt velgørenhed for pengene, det er det vi vil," understreger Peter Mouritsen, direktør i donaid. (Foto: Poul Madsen).

Nemt og uden risici
Når Peter Mouritsen forklarer, hvordan det virker, har han noget at have det i. donaid er skabt med mere 20 års erfaring fra detailhandel som bl.a. indkøbschef i Dansk Supermarked. donaids erklærede formål er da også at lave mest mulig velgørenhed for pengene.  

”På længere sigt vil vi gerne opfattes som et seriøst garantmærke i stil med Fairtrade mærket – men blot i relation til ordnede forhold omkring donation,” tilføjer Peter Mouritsen.

Nøglen hertil er at gøre det nemt at arbejde med donaid, samtidig med at alle risici for alle projektets deltagere er minimeret gennem 100% gennemsigtighed og overblik over alle de bagvedliggende processer. 

”Vi har gjort virkelig meget ud af at have styr på vores procedurer, så der ingen huller er i forhold til ansvar, pengeoverførsler, rettigheder etc. Det skal være på plads, hvis vi skal være troværdige partnere,” understreger Peter Mouritsen. ”Oveni dette kan vi vejlede vores licenstagere i, hvordan de kan tilbyde detailledet noget merværdi, og vi kan sørge for at hverken supermarked eller leverandør skal bekymre sig om, hvorvidt der er orden i sagerne, hvad pengene er gået til, osv.”

For NGO’erne betyder det f.eks. at der er faste aftaler om, hvilke af deres materialer der stilles til rådighed for Donaids licenshavere i form af forhåndsgodkendt tekst-, foto- og logomateriale. Og de undgår at skulle være i kontakt med en lang række leverandører, som selv henvender sig.

For licenshaverne, altså vareleverandørerne, er der sikkerhed for, at alle projekter og organisationer de støtter er valide, veldefinerede og de får adgang til de kommunikationsmaterialer de skal bruge for at sprede viden om projektet både internt og eksternt. Samtidig kan de nyde godt af Donaids kortlægning af alle supermarkedskædernes – altså leverandørernes kunders - CSR-prioriteter, målt i forhold til FN’s Verdensmål (SDG’erne).   

Efter planen
donaid har været i gang med forberedelserne til en regulær lancering af sig selv i 2017, som det, de kalder et garantmærke, siden starten af 2016. De første licenser er allerede tegnet og produkter indenfor personlig pleje, rengøring, fiskekonserves og pasta er nu at finde på supermarkedernes hylder.

”Det har hele tiden været planen at de første produkter i samarbejde med donaid skulle på markedet primo 2017, så det er tilfredsstillende at vi er kommet i mål med dette,” fortæller Peter Mouritsen.

Målsætningen er nu at sætte yderligere fart i lanceringen af donaid som garantmærke. Dels som kommunikation til slutbrugeren, men i høj grad også i samarbejde med leverandørerne og detailkæderne. Målsætningen er at have ca. 500-600 donaid-mærkede varer på hylderne ultimo 2017.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.07.2025CSR.dk

Amerikanske virksomheder tilpasser ESG-strategier efter politiske skift

10.07.2025CSR.dk

Over seks millioner udtjente mobiltelefoner samler støv: Recipo vil genanvende dem ansvarligt

09.07.2025CSR.dk

Ny rapport: Fremtidens arbejdsplads er bæredygtig, hvis det står til medarbejderne

09.07.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Case Study: How furnipart Uses Cradle to Cradle Certified® as a Strategic Backbone

07.07.2025CSR.dk

Store virksomheder og investorer advarer mod at udvande bæredygtighedskrav

04.07.2025CSR.dk

Økonomer vil gentænke regnemodeller for klimatiltag

03.07.2025CSR.dk

Flere virksomheder dropper miljøvenlig markedsføring

30.06.2025CSR.dk

Ny rapport: EU risikerer at bremse bæredygtigheden med for lave krav

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K