Når købmænd laver CSR: Mest mulig velgørenhed for pengene

I begyndelsen af 2017 rammer de første produkter med donaid-logo markedet og skaffer penge til partnere i NGO-verdenen.

Det første produkt i Danmark med donaids logo, som fungerer som et garantmærke for donationer, rammer hylderne i de jyske Løvbjerg-supermarkeder inden for kort tid..

04.01.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Selvom opfinderen af Kinderægget døde i 2016, lever ideen om noget, som kombinerer hele tre ting på en gang i bedste velgående, F.eks. når virksomheden donaid forbinder leverandører af dagligvareprodukter med udvalgte NGO’er med supermarkedskæderne som distributionsplatform i en treenighed, hvor alle får behov opfyldt.

”Vi fornemmer, at leverandørerne til dagligvarehandlen, gerne vil finde en metode til at byde ind i CSR-feltet, men at de også synes det er svært at finde hoved og hale i det. De skal både lære at tale med NGO’er og forstå deres kunders CSR-prioriteter og behov, og det synes de ikke altid, de har kompetencerne til,” forklarer Peter Mouritsen, som er initiativtager til og direktør i donaid. 

Sådan fungerer det
Konkret foregår det sådan, at en virksomhed køber en licens hos donaid, som så henvender sig til deres portefølje af NGO-samarbejdspartnere, for et muligt samarbejde med leverandøren. Når det er på plads, kan leverandøren begynde at tilbyde indkøberne i dagligvarekæderne muligheden for at få produkter med donaids logo på og lave aftaler om et øremærket beløb til velgørenhed for hver enhed, der er solgt ind i sortimentet eller leveret til en aktivitet. På den måde er det ikke så anderledes end almindelige forhandlinger om kampagneaktiviteter rundt om en vare. Normalt handler det om tilbud, mængderabatter eller events. Med donaid er det bare et andet emne.

”I forbindelse med en donaid-licens kan du tale om kampagner, der bakker op om supermarkedets CSR-profil. De kan få deres brand sat i forbindelse med en god sag, uden at det koster dem ekstra, og leverandøren kan være aktiv inden for CSR med kunden i fokus” siger Peter Mouritsen.

Et konkret eksempel er når Amanda Seafoods produkter sammen med den jyske supermarkedskæde Løvbjerg i foråret 2017 kommer til skaffe midler til Kræftens Bekæmpelses arbejde.

”Kunderne ude i kædens butikker vil kunne se, hvad der konkret er støttet, og hvor mange midler der er støttet med som en del af aktiviteten hos Løvbjerg. Som godkendt donaid licenstager, kan Amanda Seafoods skabe denne støtte, hvor donaid så leverer alt materiale og dokumentation omkring selve støtteprojektet,” siger Peter Mouritsen.

"Mest muligt velgørenhed for pengene, det er det vi vil," understreger Peter Mouritsen, direktør i donaid. (Foto: Poul Madsen).

Nemt og uden risici
Når Peter Mouritsen forklarer, hvordan det virker, har han noget at have det i. donaid er skabt med mere 20 års erfaring fra detailhandel som bl.a. indkøbschef i Dansk Supermarked. donaids erklærede formål er da også at lave mest mulig velgørenhed for pengene.  

”På længere sigt vil vi gerne opfattes som et seriøst garantmærke i stil med Fairtrade mærket – men blot i relation til ordnede forhold omkring donation,” tilføjer Peter Mouritsen.

Nøglen hertil er at gøre det nemt at arbejde med donaid, samtidig med at alle risici for alle projektets deltagere er minimeret gennem 100% gennemsigtighed og overblik over alle de bagvedliggende processer. 

”Vi har gjort virkelig meget ud af at have styr på vores procedurer, så der ingen huller er i forhold til ansvar, pengeoverførsler, rettigheder etc. Det skal være på plads, hvis vi skal være troværdige partnere,” understreger Peter Mouritsen. ”Oveni dette kan vi vejlede vores licenstagere i, hvordan de kan tilbyde detailledet noget merværdi, og vi kan sørge for at hverken supermarked eller leverandør skal bekymre sig om, hvorvidt der er orden i sagerne, hvad pengene er gået til, osv.”

For NGO’erne betyder det f.eks. at der er faste aftaler om, hvilke af deres materialer der stilles til rådighed for Donaids licenshavere i form af forhåndsgodkendt tekst-, foto- og logomateriale. Og de undgår at skulle være i kontakt med en lang række leverandører, som selv henvender sig.

For licenshaverne, altså vareleverandørerne, er der sikkerhed for, at alle projekter og organisationer de støtter er valide, veldefinerede og de får adgang til de kommunikationsmaterialer de skal bruge for at sprede viden om projektet både internt og eksternt. Samtidig kan de nyde godt af Donaids kortlægning af alle supermarkedskædernes – altså leverandørernes kunders - CSR-prioriteter, målt i forhold til FN’s Verdensmål (SDG’erne).   

Efter planen
donaid har været i gang med forberedelserne til en regulær lancering af sig selv i 2017, som det, de kalder et garantmærke, siden starten af 2016. De første licenser er allerede tegnet og produkter indenfor personlig pleje, rengøring, fiskekonserves og pasta er nu at finde på supermarkedernes hylder.

”Det har hele tiden været planen at de første produkter i samarbejde med donaid skulle på markedet primo 2017, så det er tilfredsstillende at vi er kommet i mål med dette,” fortæller Peter Mouritsen.

Målsætningen er nu at sætte yderligere fart i lanceringen af donaid som garantmærke. Dels som kommunikation til slutbrugeren, men i høj grad også i samarbejde med leverandørerne og detailkæderne. Målsætningen er at have ca. 500-600 donaid-mærkede varer på hylderne ultimo 2017.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.08.2025CSR.dk

Ny pris fra Tscherning skal fremme cirkulært byggeri

27.08.2025CSR.dk

Over 100 danske virksomheder advaret om brud på Rusland-sanktioner

26.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

26.08.2025CSR.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

26.08.2025CSR.dk

Ny analyse: Arbejdsskader koster samfundet 50 milliarder kroner om året

22.08.2025CSR.dk

Klimaregningen stiger, når danskerne "spørger chatten"

22.08.2025CSR.dk

Danske Bank investerer i olie-giganter trods løfte om hård kurs mod fossil ekspansion

21.08.2025CSR.dk

Novo Nordisks udledninger stiger trods klimamål

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

28.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

CEMAsys
Webinar
VSME Reporting Made Simple: Why It Matters and How to Get It Right

Don’t miss our upcoming webinar on VSME with our in-house experts Konstantin Heim and Izabella Łęgosz. They will take you through VSME, what it means for your company, and give a tour of CEMAsys new VSME tool!

Dato

28.08.2025

Tid

14:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 29, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

29.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.09.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Certificeret kompetence for Intern Auditor - Arbejdsmiljø

I dette læringsforløb har vi samlet en række elearnings og kurser, som klæder dig på til at udfylde rollen som intern auditor af arbejdsmiljøledelsessystemer baseret på ISO 45001.

Dato

01.09.2025