Din næste strategi skal handle om biodiversitet

Flere mener, at biodiversitetskrisen er større og mere alvorlig end klimakrisen. De første store virksomheder er begyndt at melde deres strategier og prinicipper ud.

02.10.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Biodiversitet er den næste store krise. Ifølge mere end 500 eksperter i 50 lande, er jordens øko-systemer så pressede, at vi står over for udryddelsen af op mod en million arter – dyr og planter – og massiv migration af mennesker på flugt fra uddød natur.  Det er også økonomisk en stor trussel, da man har vurderet, at der er risiko for at erhvervslivet mister 44.000 milliarder dollar, som er over halvdelen af det globale BNP, ved et større biodiversitetstab.

Biodiversitets- og klimakrisen er nært forbundne, om end klimaforandringernes betydning for biodiversiteten er mindre, end man måske skulle tro. Ifølge en nyligt udgivet rapport fra World Economic Forum, The Future of Nature and Business, har klimaet ansvaret for 11-16 procent af biodiversitetstabet. Og om end den andel er stigende, er der stadig 85 procent af krisen, som har andre årsager. 

Tre helt centrale områder
World Economic Forum fastslår, at der er tre områder, som det er helt centralt at arbejde med for at modvirke biodiversitetstabet. Tilsammen udgør de en tredjedel af den globale økonomi, skaber to tredjedele af alle jobs og har det største potentiale for både forretning og forandring. Det er: 

  • Fødevarer inklusive brugen af landarealer og verdenshavene,
  • Infrastruktur og det byggede miljø, samt
  • Minedrift og energi 

World Economic Forums rapport når frem til 15 systemiske forandringer inden for de tre områder, som kan gøre hele forskellen i biodiversitetskrisen, og som samtidig kan generere forretningsmuligheder for op mod 10.000 milliarder dollar og skabe 395 millioner jobs inden 2030. Det handler om regenerativt landbrug til lands og til havs, om nye arbejdsformer, hvor delekontorer gør, at man kan reducere byernes udvidelse I Europa med et område på størrelse med Belgien, og om jobs forbundet med genanvendelse og genbrug af materialer.

Virksomhederne skal på banen igen
World Economic Forum slår fast, at denne indsats og omstilling ikke bliver billig. De konstaterer samtidig, at i betragtning af at alle lande kæmper med coronakrisen, så vil der skulle forholdsvist meget både pres og indsats til udover det politiske niveau. Og så falder snakken på virksomhederne. 

Det er endnu ikke voldsomt mange virksomheder, der har etableret egentlige biodiversitetsstrategier, men de første, store planer er dukket op. 

Microsoft lancerede i april måned en strategi for biodiversitet, i hvilken deres arbejde vil være guidet af fire principper: 

  • Anvend data og digital teknologi. Vi kan ikke løse et problem, hvis vi ikke vi forstår problemet fuldt ud. Netop derfor ønsker vi at samle klima- og miljødata fra hele verden og aktivere disse data gennem computing og machine learning i den nye Planetary Computer.
  • Understøt samarbejdspartnere og kunder i hele verden. Vi vil bruge den nye computer til at udvikle og bruge digital teknologi, som hjælper vores samarbejdspartnere og kunder til at forbedre deres egne beslutninger vedrørende klima- og miljøtiltag.
  • Brug vores stemme i den offentlige debat. Vi vil bakke op om og være fortalere for politiske indsatser, som tager hånd om økosystemer på både nationalt og globalt niveau.
  • Tag ansvar for vores eget aftryk. Vi vil tage ansvar for de påvirkninger af økosystemet, som vores direkte virke medfører ved inden 2025 at beskytte mere landareal end vi forbruger.

Unilever meldte i juni måned ud, at de ville oprette "Climate & Nature Fund" med en milliard euro (7,5 mia. kr.) til uddeling og investering i de næste ti år. De skal finansiere nye initiativer som f.eks.: 

  • En afskovningsfri forsyningskæde inden 2023 - som vil ske gennem øget sporbarhed og gennemsigtighed ved at bruge satellitovervågning, geolokalisering og blockchain. 
  • Genopretning af natur ved at øge den lokale biodiversitet, gendanne jordens sundhed og sikre vandbeskyttelse og adgang til vand. Det kræver uddannelse af en ny generation af landmænd og Unilever indfører derfor et regenerativt landbrugskodeks for alle leverandører. 
  • Vandbesparelsesprogrammer i mere end 100 lokalsamfund før 2030, hvor planen er at opbygge en model i samarbejde med nøgleleverandører, så de også afvikler lignende programmer. 

Flere amerikanske virksomheder arbejder med regenerative principper for landbrugsprodukter i deres forsyningskæde. 

  • Danone har afsat 20 millioner dollar til at hjælpe landbrug i Nordamerika med at implementere regenerative metoder.
  • General Mills har en 2030-målsætning om at fremme regenerativ praksis på en million acres. 
  • Timberland vil i 2030 kun benytte regenrativt læder, bomuld, uld og sukkerør.

World Economic Forums rapport, The Future of Nature and Business, kan hentes her. 

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

28.03.2025CSR.dk

Offentlige bygherrer vil bruge færre nye råstoffer

27.03.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

OVERSHOOT DAY 2025

27.03.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vedvarende energi hos Lübech Livings leverandører er ikke en tilfældighed

27.03.2025Troldtekt A/S

Sponseret

Nyt showroom i Aarhus: Oplev karakterfulde Troldtekt akustikløsninger – og interiør fra otte andre brands

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtighed og adfærdsdesign

Med kurset opnår du relevante analyseværktøjer og forbrugerindsigter til at arbejde med adfærdsdesign, hvor fokus er at flytte virksomhedens interessenter i en mere bæredygtig retning. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.04.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø