Den bæredygtige butik skal også være rar at handle i

Mange butikskæder og detailforhandlere gør meget ud af at passe på klimaet og samfundet omkring dem, mens de ofte overser den fysiske atmosfære i selve forretningerne. Det forsøger et italiensk firma at rette op på.

En butiks fysiske atmosfære betyder meget for shoppingoplevelsen og derfor også for, hvor meget kunderne køber. Foto: Goldmann & Partners.

16.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Isabella Goldmann er arkitekt med et lidt anderledes fokusområde end de fleste af hendes kolleger, både i Milano, hvor hun bor og arbejder, og ude i verden. Med sin virksomhed Goldmann & Partners beskæftiger hun sig således med bioklimatisk interiør og arkitektur, som kort fortalt handler om den fysiske atmosfære i vores bygninger, og alle de elementer, der påvirker den.

Læs også: Riget i Midten vil have renere metropoler

CSR.dk møder hende til Shoptalk Europe-konferencen i København i starten af oktober, hvor hun er tilstede som taler for at udbrede tankerne om sit felt, der i hendes optik er noget overset blandt ikke mindst de forretningsdrivende, som udgør størstedelen af kundebasen, suppleret af kontorer og private hjem.

”Rigtig mange af de detailvirksomheder, vi arbejder sammen med, har omfattende CSR-strategier, der inddrager en lang række initiativer for at passe på miljøet omkring dem, både i deres hjembyer og ude i deres produktion og forsyningskæder, men samtidig overser de ofte, hvordan det egentlig er at handle i deres forretninger. En bæredygtig butik er ikke nødvendigvis et rart sted at være”, siger Isabella Goldmann.

Isabella Goldmann har arbejdet med bioklimatisk interiør og arkitektur fra firmaet i Milano siden 2008 og har i alt 27 års erfaring med bæredygtig arkitektur. Foto: Goldmann & Partners.

Uheldig cocktail
Konkret er der en bred vifte af faktorer, der influerer på den fysiske atmosfære i eksempelvis en tøjbutik, som er en af de primære undergruppe for G&P. For at præsentere sine varer bedst muligt, benytter butikskæderne en stribe virkemidler, som måske nok kan få et jakkesæt til at se skarpt ud på en mannequin, men ikke nødvendigvis er optimalt for de mennesker, der måske vil købe det.

Kombinationen af ting som temperaturen på rummets lyssætning, malingen og/eller tapetet (inkl. limen bagved) på væggene, fliser, møbler og selve tøjet kan således være en uheldig cocktail for såvel kunder som ansatte. Dertil kommer de ydre påvirkninger fra vejrforhold og det lokale klima, fx luftfugtigheden, som også er nødvendige at inddrage.

”Vi oplever mange gange, at der nærmest er mere forurenet indenfor end ude på gaden, og så spørger man jo sig selv, om de her butiksejere for alvor tænker på folks well being, når de eksempelvis ikke gør mere for at rense luften. Bare noget levende beplantning gør en stor forskel”, forklarer Isabella Goldmann.

Ikke svært at gøre en forskel
Og netop det med fx at få noget grønt indenfor dørene peger hun på som en god illustration af, hvor relativt nemt det faktisk er at gøre en forskel. En butiks ambitionsniveau og muligheder afhænger selvsagt af såvel budget som koncept, men små tiltag kan hurtigt forbedre tingenes tilstand, og business casen fejler ikke noget.

”Der er kun fordele at hente på det her område. Både små og større investeringer er hurtigt tjent hjem, fordi man både kan øge salget og sænke omkostningerne. Data viser at folk bliver længere i butikker, når de har det godt, og så køber de mere. En amerikansk undersøgelse taler om 30 procent mersalg og 20 procent lavere udgifter til drift og vedligeholdelse”, siger Isabella Goldmann.

Læs også: Danske byer som bæredygtige forbilleder

Afslutningsvis understreger hun det ”enorme behov” for action på sit område, men også udfordringerne med at få selskaberne i tale. Med sin virksomhed har hun dog solide business cases med både butikker, restauranter, storcentre og togstationer, og på den baggrund håber Isabella Goldmann at hun kan få flere aktører til at lære af deres tidligere valg og skabe forandringer. For som hun siger:

”Det eneste vi skal gøre, er at se ydmygt på fortiden for at finde de bedste svar til fremtiden”.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: bæredygtige byer

I verdens jagt på et bedre klima, renere luft og sundere mennesker, er klodens byer altafgørende. Her fortæller danske og udenlandske eksperter og partnere på CSR.dk om ny teknologi, tendenser og målsætninger, der skal skubbe udviklingen i den bæredygtige retning.

Relateret indhold

17.01.2025ØNSK ApS

Sponseret

“Bøtter der batter!”: et kig på ØNSKs cirkulære kaffeløsning

17.01.2025CSR.dk

Endelig afskaffes prisloftet på overskudsvarme

17.01.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug: Udfordringer og potentialer

16.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Brd. Klee A/S fik med hjælp fra Ateas Customer Experience-team (CX) mindsket CO2-aftryk og sikret ansvarlig håndtering af udtjent it-udstyr

15.01.2025NRGreen ApS

Sponseret

Hørkram tager ambitiøse skridt mod en grøn omstilling

15.01.2025CSR.dk

Tøjretur fører til massive mængder affald

13.01.2025CSR.dk

Forhandlinger om stor klimaaftale er brudt sammen

13.01.2025Cemasys.com

Sponseret

Carbon Accounting Standards and Global Frameworks

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

20.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20th January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

20.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

SustainImpact ApS
Webinar
Sådan scorer du i DMA

Hvor svært kan det være? Det er jo bare en karakter fra 1-5 på de forskellige områder. Men CSRD foreskriver at du skal kunne sikre en konsistent scoring år efter år og man skal kunne følge argumentationen, så hvordan gør vi det effektivt. Hvordan laver vi scoringsnøgler og dokumenterer selve scoringen.

Dato

22.01.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online