Den bæredygtige butik skal også være rar at handle i

Mange butikskæder og detailforhandlere gør meget ud af at passe på klimaet og samfundet omkring dem, mens de ofte overser den fysiske atmosfære i selve forretningerne. Det forsøger et italiensk firma at rette op på.

En butiks fysiske atmosfære betyder meget for shoppingoplevelsen og derfor også for, hvor meget kunderne køber. Foto: Goldmann & Partners.

16.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Isabella Goldmann er arkitekt med et lidt anderledes fokusområde end de fleste af hendes kolleger, både i Milano, hvor hun bor og arbejder, og ude i verden. Med sin virksomhed Goldmann & Partners beskæftiger hun sig således med bioklimatisk interiør og arkitektur, som kort fortalt handler om den fysiske atmosfære i vores bygninger, og alle de elementer, der påvirker den.

Læs også: Riget i Midten vil have renere metropoler

CSR.dk møder hende til Shoptalk Europe-konferencen i København i starten af oktober, hvor hun er tilstede som taler for at udbrede tankerne om sit felt, der i hendes optik er noget overset blandt ikke mindst de forretningsdrivende, som udgør størstedelen af kundebasen, suppleret af kontorer og private hjem.

”Rigtig mange af de detailvirksomheder, vi arbejder sammen med, har omfattende CSR-strategier, der inddrager en lang række initiativer for at passe på miljøet omkring dem, både i deres hjembyer og ude i deres produktion og forsyningskæder, men samtidig overser de ofte, hvordan det egentlig er at handle i deres forretninger. En bæredygtig butik er ikke nødvendigvis et rart sted at være”, siger Isabella Goldmann.

Isabella Goldmann har arbejdet med bioklimatisk interiør og arkitektur fra firmaet i Milano siden 2008 og har i alt 27 års erfaring med bæredygtig arkitektur. Foto: Goldmann & Partners.

Uheldig cocktail
Konkret er der en bred vifte af faktorer, der influerer på den fysiske atmosfære i eksempelvis en tøjbutik, som er en af de primære undergruppe for G&P. For at præsentere sine varer bedst muligt, benytter butikskæderne en stribe virkemidler, som måske nok kan få et jakkesæt til at se skarpt ud på en mannequin, men ikke nødvendigvis er optimalt for de mennesker, der måske vil købe det.

Kombinationen af ting som temperaturen på rummets lyssætning, malingen og/eller tapetet (inkl. limen bagved) på væggene, fliser, møbler og selve tøjet kan således være en uheldig cocktail for såvel kunder som ansatte. Dertil kommer de ydre påvirkninger fra vejrforhold og det lokale klima, fx luftfugtigheden, som også er nødvendige at inddrage.

”Vi oplever mange gange, at der nærmest er mere forurenet indenfor end ude på gaden, og så spørger man jo sig selv, om de her butiksejere for alvor tænker på folks well being, når de eksempelvis ikke gør mere for at rense luften. Bare noget levende beplantning gør en stor forskel”, forklarer Isabella Goldmann.

Ikke svært at gøre en forskel
Og netop det med fx at få noget grønt indenfor dørene peger hun på som en god illustration af, hvor relativt nemt det faktisk er at gøre en forskel. En butiks ambitionsniveau og muligheder afhænger selvsagt af såvel budget som koncept, men små tiltag kan hurtigt forbedre tingenes tilstand, og business casen fejler ikke noget.

”Der er kun fordele at hente på det her område. Både små og større investeringer er hurtigt tjent hjem, fordi man både kan øge salget og sænke omkostningerne. Data viser at folk bliver længere i butikker, når de har det godt, og så køber de mere. En amerikansk undersøgelse taler om 30 procent mersalg og 20 procent lavere udgifter til drift og vedligeholdelse”, siger Isabella Goldmann.

Læs også: Danske byer som bæredygtige forbilleder

Afslutningsvis understreger hun det ”enorme behov” for action på sit område, men også udfordringerne med at få selskaberne i tale. Med sin virksomhed har hun dog solide business cases med både butikker, restauranter, storcentre og togstationer, og på den baggrund håber Isabella Goldmann at hun kan få flere aktører til at lære af deres tidligere valg og skabe forandringer. For som hun siger:

”Det eneste vi skal gøre, er at se ydmygt på fortiden for at finde de bedste svar til fremtiden”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: bæredygtige byer

I verdens jagt på et bedre klima, renere luft og sundere mennesker, er klodens byer altafgørende. Her fortæller danske og udenlandske eksperter og partnere på CSR.dk om ny teknologi, tendenser og målsætninger, der skal skubbe udviklingen i den bæredygtige retning.

Relateret indhold

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom