Debatindlæg: Bekæmp luftforurening i EU og nationalt

Nu skal vi gøre noget ved den luftforurening, som årligt forårsager mange hundrede for tidlige dødsfald – alene i Danmark. Det kræver, at der stilles krav både fra EU og fra Danmark. Hvorfor ikke begynde med at stille krav om partikelfiltre til både nye og ældre tunge køretøjer og varebiler i de nye miljøzoner? – og opstille en EU-grænseværdi for antallet af sundhedsskadelige partikler?

14.11.2008

CSR.dk

Et forslag om skærpede krav – de såkaldte Euro 6 krav - til udstødningsgasser og partikler fra tunge køretøjer er lige nu på vej gennem EU-systemet. Disse ser ud til langt om længe at føre til krav om partikelfiltre og vil i det hele taget medføre kraftige fald i forureningen med de vigtigste stoffer. De ultrafine partikler er de værste for sundheden. De kan nemlig bevæge sig ud i de yderste forgreninger af vores lunger og forårsage luftvejslidelser og lungekræft.

Fra Euro 4 til Euro 6
På trods af, at der er en velkendt sammenhæng mellem luftforurening og transportsektorens stigende udslip, er partikelfiltrene langt fra kommet af sig selv. De såkaldte Euro 4, som trådte i kraft i 2006, skulle egentlig have ført til brug af partikelfiltre på nye køretøjer. Filtrene fjerner partikler i alle størrelser, også de ultrafine. Men fordi kravet kun blev stillet til masen (vægten) af partikler, kunne industrien opfylde kravet uden filtre – men det førte blot ikke til nævneværdig reduktion af de ultrafine partikler, som netop vejer meget lidt og derfor ikke betyder ret meget, når partiklerne opgøres i masse. I Euro 5 skete der ingen skærpede krav for tunge køretøjer i forhold til Euro 4. Ligesom man også i den kommende Euro 6 kun stiller krav til partiklernes masse.

Krav til partikelantal – ikke kun partikelmasse
Euro-6 kravene er et skridt i den rigtige retning. Forslaget indeholder skærpede krav til udslip af kvælstofoxider (Nox) og kulbrinter på henholdsvis 80 og 70 procent – ligesom grænseværdien for partikler reduceres med 66 pct. Selvom der ikke stilles nogen krav til producenterne om at anvende en specifik teknologi, vil den reducerede grænseværdi i praksis kræve brug af partikelfiltre. Men der
stilles stadig ikke krav til partikelantal. Dermed tages der ikke specifikt højde for de ultrafine partikler. Euro-6 indeholder dog en bestemmelse om, at der senere skal sættes en grænseværdi for antallet af partikler.

Vi kan ikke vente på en revision
Hvis det ikke lykkes at få et krav om partikelantal med i den forordning, som nu er på vej til at blive vedtaget, er det vigtigt, at denne grænseværdi kan indføres ved såkaldt komité-procedure, så man ikke skal afvente en revision af direktivet i Rådet og Parlamentet. Dette vil formentlig tage adskillige år. Derfor er det vigtigt, at det i så fald kan vedtages ved såkaldt komité-procedure, hvilket kan gøres hurtigere. I København har der siden 2004 været problemer med at overholde grænsen på H. C. Andersens Boulevard, som er den målestation, hvor der er den tætteste trafik.

Forurening kender ingen grænser
Forurening kender ingen grænser. Det er kortlagt, at partiklerne forkorter middellevetiden i Europa med op til et par år. I Danmark skønnes forkortelsen til ca. ¾ år. (Se Graf 2 ). Kampen for en renere luft skal derfor tages både nationalt og globalt. I EU skal vi arbejde for ambitiøse krav til nye biler og for grænseværdier, som tager højde for forureningen med partikler og kvælstofdioxider og stiller krav til partikelantal.

Ineffektiv miljøzone og ingen trængselsafgift
Nationalt har vi længe haft mulighederne for at gøre noget ved både CO2 udslip og luftforureningen, ved at etablere dels miljøzone og dels trængselafgifter. Københavns kommune vil gerne etablere trængselsafgifter, men regeringen har hidtil blokeret for det. På trods af gode erfaringer fra både London og Stockholm, hvor det har mindsket biltrafikken med 15 – 20 %. Til gengæld er der nu etableret miljøzone i København og Frederiksberg kommune. Fra februar kommer det også i Aalborg, og formentlig i Århus og Odense fra starten af 2010. Men miljøzonerne er begrænset af lovgivning vedtaget af regeringen og Dansk Folkeparti i 2006. Dette betyder bl.a., at kommunerne ikke må stille krav om:
Partikelfiltre på varebiler
SCR-katalysatorer – som kan fjerne kvælstofoxider
Partikelfiltre på nyere tunge køretøjer (Euro 4 og 5).
Dette betyder i praksis, at en ny lastbil kan forurene 100 – 500 gange så meget som en ældre lastbil, der bliver omfattet af miljøzonens filterkrav.

En uheldig kombination
EU’s grænseværdier for partikler og NO2 vil ikke kunne overholdes i de store byer. Det skyldes kombinationen af, at EU's regler virker for langsomt, de store byer må ikke indføre trængselsafgifter, og miljøzonerne er for slappe. En meget uheldig kombination, som desværre også har en direkte negativ sundhedseffekt for de mennesker som dagligt færdes i de tætbefolkede byområder. Alene i Danmark skønnes 450 dødsfald at kunne undgås ved at sætte partikelfiltre på tunge køretøjer ifølge Trafikministeriets redegørelse om partikler fra 2003. Vi har ventet længe på trængselsafgifter, og udvidede krav til miljøzoner. Miljøminister Troels Lund Poulsen og hans kolleger i regeringen bliver ved med at vente på nye tal. Nu må der handles.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom