Debatindlæg: Bekæmp luftforurening i EU og nationalt

Nu skal vi gøre noget ved den luftforurening, som årligt forårsager mange hundrede for tidlige dødsfald – alene i Danmark. Det kræver, at der stilles krav både fra EU og fra Danmark. Hvorfor ikke begynde med at stille krav om partikelfiltre til både nye og ældre tunge køretøjer og varebiler i de nye miljøzoner? – og opstille en EU-grænseværdi for antallet af sundhedsskadelige partikler?

14.11.2008

CSR.dk

Et forslag om skærpede krav – de såkaldte Euro 6 krav - til udstødningsgasser og partikler fra tunge køretøjer er lige nu på vej gennem EU-systemet. Disse ser ud til langt om længe at føre til krav om partikelfiltre og vil i det hele taget medføre kraftige fald i forureningen med de vigtigste stoffer. De ultrafine partikler er de værste for sundheden. De kan nemlig bevæge sig ud i de yderste forgreninger af vores lunger og forårsage luftvejslidelser og lungekræft.

Fra Euro 4 til Euro 6
På trods af, at der er en velkendt sammenhæng mellem luftforurening og transportsektorens stigende udslip, er partikelfiltrene langt fra kommet af sig selv. De såkaldte Euro 4, som trådte i kraft i 2006, skulle egentlig have ført til brug af partikelfiltre på nye køretøjer. Filtrene fjerner partikler i alle størrelser, også de ultrafine. Men fordi kravet kun blev stillet til masen (vægten) af partikler, kunne industrien opfylde kravet uden filtre – men det førte blot ikke til nævneværdig reduktion af de ultrafine partikler, som netop vejer meget lidt og derfor ikke betyder ret meget, når partiklerne opgøres i masse. I Euro 5 skete der ingen skærpede krav for tunge køretøjer i forhold til Euro 4. Ligesom man også i den kommende Euro 6 kun stiller krav til partiklernes masse.

Krav til partikelantal – ikke kun partikelmasse
Euro-6 kravene er et skridt i den rigtige retning. Forslaget indeholder skærpede krav til udslip af kvælstofoxider (Nox) og kulbrinter på henholdsvis 80 og 70 procent – ligesom grænseværdien for partikler reduceres med 66 pct. Selvom der ikke stilles nogen krav til producenterne om at anvende en specifik teknologi, vil den reducerede grænseværdi i praksis kræve brug af partikelfiltre. Men der
stilles stadig ikke krav til partikelantal. Dermed tages der ikke specifikt højde for de ultrafine partikler. Euro-6 indeholder dog en bestemmelse om, at der senere skal sættes en grænseværdi for antallet af partikler.

Vi kan ikke vente på en revision
Hvis det ikke lykkes at få et krav om partikelantal med i den forordning, som nu er på vej til at blive vedtaget, er det vigtigt, at denne grænseværdi kan indføres ved såkaldt komité-procedure, så man ikke skal afvente en revision af direktivet i Rådet og Parlamentet. Dette vil formentlig tage adskillige år. Derfor er det vigtigt, at det i så fald kan vedtages ved såkaldt komité-procedure, hvilket kan gøres hurtigere. I København har der siden 2004 været problemer med at overholde grænsen på H. C. Andersens Boulevard, som er den målestation, hvor der er den tætteste trafik.

Forurening kender ingen grænser
Forurening kender ingen grænser. Det er kortlagt, at partiklerne forkorter middellevetiden i Europa med op til et par år. I Danmark skønnes forkortelsen til ca. ¾ år. (Se Graf 2 ). Kampen for en renere luft skal derfor tages både nationalt og globalt. I EU skal vi arbejde for ambitiøse krav til nye biler og for grænseværdier, som tager højde for forureningen med partikler og kvælstofdioxider og stiller krav til partikelantal.

Ineffektiv miljøzone og ingen trængselsafgift
Nationalt har vi længe haft mulighederne for at gøre noget ved både CO2 udslip og luftforureningen, ved at etablere dels miljøzone og dels trængselafgifter. Københavns kommune vil gerne etablere trængselsafgifter, men regeringen har hidtil blokeret for det. På trods af gode erfaringer fra både London og Stockholm, hvor det har mindsket biltrafikken med 15 – 20 %. Til gengæld er der nu etableret miljøzone i København og Frederiksberg kommune. Fra februar kommer det også i Aalborg, og formentlig i Århus og Odense fra starten af 2010. Men miljøzonerne er begrænset af lovgivning vedtaget af regeringen og Dansk Folkeparti i 2006. Dette betyder bl.a., at kommunerne ikke må stille krav om:
Partikelfiltre på varebiler
SCR-katalysatorer – som kan fjerne kvælstofoxider
Partikelfiltre på nyere tunge køretøjer (Euro 4 og 5).
Dette betyder i praksis, at en ny lastbil kan forurene 100 – 500 gange så meget som en ældre lastbil, der bliver omfattet af miljøzonens filterkrav.

En uheldig kombination
EU’s grænseværdier for partikler og NO2 vil ikke kunne overholdes i de store byer. Det skyldes kombinationen af, at EU's regler virker for langsomt, de store byer må ikke indføre trængselsafgifter, og miljøzonerne er for slappe. En meget uheldig kombination, som desværre også har en direkte negativ sundhedseffekt for de mennesker som dagligt færdes i de tætbefolkede byområder. Alene i Danmark skønnes 450 dødsfald at kunne undgås ved at sætte partikelfiltre på tunge køretøjer ifølge Trafikministeriets redegørelse om partikler fra 2003. Vi har ventet længe på trængselsafgifter, og udvidede krav til miljøzoner. Miljøminister Troels Lund Poulsen og hans kolleger i regeringen bliver ved med at vente på nye tal. Nu må der handles.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
EU-taksonomien i praksis

Dette kursus har til formål at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med EU-taksonomien i virksomheder.

Dato

27.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom