Debatindlæg: Bekæmp luftforurening i EU og nationalt

Nu skal vi gøre noget ved den luftforurening, som årligt forårsager mange hundrede for tidlige dødsfald – alene i Danmark. Det kræver, at der stilles krav både fra EU og fra Danmark. Hvorfor ikke begynde med at stille krav om partikelfiltre til både nye og ældre tunge køretøjer og varebiler i de nye miljøzoner? – og opstille en EU-grænseværdi for antallet af sundhedsskadelige partikler?

14.11.2008

CSR.dk

Et forslag om skærpede krav – de såkaldte Euro 6 krav - til udstødningsgasser og partikler fra tunge køretøjer er lige nu på vej gennem EU-systemet. Disse ser ud til langt om længe at føre til krav om partikelfiltre og vil i det hele taget medføre kraftige fald i forureningen med de vigtigste stoffer. De ultrafine partikler er de værste for sundheden. De kan nemlig bevæge sig ud i de yderste forgreninger af vores lunger og forårsage luftvejslidelser og lungekræft.

Fra Euro 4 til Euro 6
På trods af, at der er en velkendt sammenhæng mellem luftforurening og transportsektorens stigende udslip, er partikelfiltrene langt fra kommet af sig selv. De såkaldte Euro 4, som trådte i kraft i 2006, skulle egentlig have ført til brug af partikelfiltre på nye køretøjer. Filtrene fjerner partikler i alle størrelser, også de ultrafine. Men fordi kravet kun blev stillet til masen (vægten) af partikler, kunne industrien opfylde kravet uden filtre – men det førte blot ikke til nævneværdig reduktion af de ultrafine partikler, som netop vejer meget lidt og derfor ikke betyder ret meget, når partiklerne opgøres i masse. I Euro 5 skete der ingen skærpede krav for tunge køretøjer i forhold til Euro 4. Ligesom man også i den kommende Euro 6 kun stiller krav til partiklernes masse.

Krav til partikelantal – ikke kun partikelmasse
Euro-6 kravene er et skridt i den rigtige retning. Forslaget indeholder skærpede krav til udslip af kvælstofoxider (Nox) og kulbrinter på henholdsvis 80 og 70 procent – ligesom grænseværdien for partikler reduceres med 66 pct. Selvom der ikke stilles nogen krav til producenterne om at anvende en specifik teknologi, vil den reducerede grænseværdi i praksis kræve brug af partikelfiltre. Men der
stilles stadig ikke krav til partikelantal. Dermed tages der ikke specifikt højde for de ultrafine partikler. Euro-6 indeholder dog en bestemmelse om, at der senere skal sættes en grænseværdi for antallet af partikler.

Vi kan ikke vente på en revision
Hvis det ikke lykkes at få et krav om partikelantal med i den forordning, som nu er på vej til at blive vedtaget, er det vigtigt, at denne grænseværdi kan indføres ved såkaldt komité-procedure, så man ikke skal afvente en revision af direktivet i Rådet og Parlamentet. Dette vil formentlig tage adskillige år. Derfor er det vigtigt, at det i så fald kan vedtages ved såkaldt komité-procedure, hvilket kan gøres hurtigere. I København har der siden 2004 været problemer med at overholde grænsen på H. C. Andersens Boulevard, som er den målestation, hvor der er den tætteste trafik.

Forurening kender ingen grænser
Forurening kender ingen grænser. Det er kortlagt, at partiklerne forkorter middellevetiden i Europa med op til et par år. I Danmark skønnes forkortelsen til ca. ¾ år. (Se Graf 2 ). Kampen for en renere luft skal derfor tages både nationalt og globalt. I EU skal vi arbejde for ambitiøse krav til nye biler og for grænseværdier, som tager højde for forureningen med partikler og kvælstofdioxider og stiller krav til partikelantal.

Ineffektiv miljøzone og ingen trængselsafgift
Nationalt har vi længe haft mulighederne for at gøre noget ved både CO2 udslip og luftforureningen, ved at etablere dels miljøzone og dels trængselafgifter. Københavns kommune vil gerne etablere trængselsafgifter, men regeringen har hidtil blokeret for det. På trods af gode erfaringer fra både London og Stockholm, hvor det har mindsket biltrafikken med 15 – 20 %. Til gengæld er der nu etableret miljøzone i København og Frederiksberg kommune. Fra februar kommer det også i Aalborg, og formentlig i Århus og Odense fra starten af 2010. Men miljøzonerne er begrænset af lovgivning vedtaget af regeringen og Dansk Folkeparti i 2006. Dette betyder bl.a., at kommunerne ikke må stille krav om:
Partikelfiltre på varebiler
SCR-katalysatorer – som kan fjerne kvælstofoxider
Partikelfiltre på nyere tunge køretøjer (Euro 4 og 5).
Dette betyder i praksis, at en ny lastbil kan forurene 100 – 500 gange så meget som en ældre lastbil, der bliver omfattet af miljøzonens filterkrav.

En uheldig kombination
EU’s grænseværdier for partikler og NO2 vil ikke kunne overholdes i de store byer. Det skyldes kombinationen af, at EU's regler virker for langsomt, de store byer må ikke indføre trængselsafgifter, og miljøzonerne er for slappe. En meget uheldig kombination, som desværre også har en direkte negativ sundhedseffekt for de mennesker som dagligt færdes i de tætbefolkede byområder. Alene i Danmark skønnes 450 dødsfald at kunne undgås ved at sætte partikelfiltre på tunge køretøjer ifølge Trafikministeriets redegørelse om partikler fra 2003. Vi har ventet længe på trængselsafgifter, og udvidede krav til miljøzoner. Miljøminister Troels Lund Poulsen og hans kolleger i regeringen bliver ved med at vente på nye tal. Nu må der handles.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.12.2025CSR.dk

Otte frontløbere skal bygge med biobaserede løsninger og inspirere byggebranchen

09.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

LIFA skaber grønne vaner med Klimakampen

09.12.2025CSR.dk

EU Ecolabel slår rekord

08.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

"Vi er klar til mere grøn handling": Klimakampen skaber motivation på tværs af virksomheder

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom