Danskerne har sjældent klimaet i tankerne nede i supermarkedet

En ny undersøgelse viser, at danskerne har gode intentioner når det kommer til at handle klimavenligt. Handlingen bag intentionerne halter dog bagud i forhold til nabolandene Sverige og Tyskland.

Motatos' landechef mener, at danskerne er mere præget af impulsivitet, når der handles ind. Foto: Arkivfoto..

23.12.2021

CSR.dk

Danskerne har hjertet på rette sted når det kommer til at reducere sit klimaaftryk ved dagligvareindkøbet. Men handlingen bag de gode intentioner tegner et andet billede, viser en undersøgelse som Kantar har foretaget for madspildssupermarkedet Motatos.

Det skriver Fødevare Fokus.

57 procent af de adspurgte i undersøgelsen vil gerne reducere madspild og 55 procent ønsker fx at nedsætte sit forbrug af plast. 31,6 procent ønsker ligeledes at spise mindre kød.

Læs også: Ny aftale: Køledisken i supermarkedet skal opvarme din radiator

Men det er kun 7,3 procent, der svarer ”altid” i spørgsmålet om, hvor meget de tænker på klimaaftrykket når der handles nede i det lokale supermarked. Ser man på Sverige og Tyskland svarer over 10 procent på samme spørgsmål. 25,6 procent af danskerne svarer, at de sjældent har klimaet i tankerne og 15,5 procent har svaret aldrig.

Klimabelastende indkøbsvaner
Når ugens madplan skal orkestreres og tilrettelægges, har danskerne også andre vaner end nabolandene Sverige og Tyskland. Mere end 57 procent af danskerne køber ind på dagsbasis. I Sverige gør 32,2 procent det samme, mens det kun er 10 procent af tyskerne.

Tyskerne er ligeledes dem, der planlægger fire til syv dage frem med 32,5 procent, hvor 15,8 procent svenskere svarer det samme. I Danmark er tallet nede på 7,9 procent.

Læs også: Q8 lancerer plantebaseret fastfood på over 100 tankstationer

Motatos landechef Kasper Stærk mener, at danskernes svar er et adfærdsudtryk:

”At planlægge sine indkøb er en af de mest effektive måder både at undgå madspild og at kunne reducere sit kødforbrug, men det ligger ikke til danskerne viser undersøgelsen. Vi er nok et mere impulsivt folkefærd end vores nabolande, og de adspurgte giver desuden udtryk for, at man godt kan lide at se og røre ved varerne, når man handler”, siger han til Fødevare Fokus og fortsætter:

”Desuden er dansk dagligvarehandel karakteriseret ved et tæt butikslandskab og derved kortere til indkøb end i de fleste andre lande, og derfor er tendensen til lige at stikke i supermarkedet på daglig basis nok én af de vaner, der er sværest at få danskerne til at ændre for at lette på klimaaftrykket”.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus