Dansk turisme får et skud bæredygtighed

Et tocifret millionbeløb skal få dansk turisme i gang igen efter mange måneders nedlukning – og nøgleordet er bæredygtighed.

Fremtidens turister vil have bæredygtige oplevelser - og dansk turisme har sat sig for at udvikle dem. .

17.05.2021

CSR.dk

Corona-tiden har nok været hård for de danskere, der lever af turisme, men den har også fået turismeorganisationerne og andre turismeaktører i hele landet til at finde sammen i partnerskaber og tværgående samarbejder om bæredygtighed.
Den udvikling har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse besluttet, at man vil bakke op om og har valgt at støtte projekter inden for turisme med i alt 60 millioner kroner – og gerne med fokus på bæredygtighed.

Det glæder Arne Boelt, borgmester i Hjørring Kommune og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse:

”Store dele af det danske turismeaktørlandskab er gået ind i at udvikle turismen i en grøn og bæredygtig retning, og det er en fornøjelse at se destinationsselskaber (turismeorganisationer, red.) skulder ved skulder med andre turismeaktører i samarbejder på kryds og tværs af hele landet. Det er det, vi har ønsket og håbet på. Covid-19 har medført store tab for mange i turismebranchen, og vi er på den baggrund glade for at kunne investere i branchen, særligt i aktiviteter der tager højde for den stigende efterspørgsel efter grønne og bæredygtige turismeprodukter, som vi har gode muligheder for at levere i Danmark.”

Bæredygtighed skal kunne måles
Men hvad er bæredygtig turisme? Og hvordan måles det, om turisme er bæredygtigt? Disse spørgsmål skal besvares i projektet "Bæredygtige destinationer i praksis", som med 2,9 millioner kroner i støtte skal gennemføres af samtlige 19 tværkommunale destinationsselskaber i Danmark.

”Vi taler meget om bæredygtighed i turismen, og langt de fleste ønsker mere bæredygtig udvikling og balanceret vækst, men vi måler stadig vores succes på gammeldags vis i overnatninger og omsætning, hvilket dette fælles projekt gerne skal gøre op med,” siger Jens Müller, formand for Danske Destinationer.

Læs også: Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter lokale erhvervsinitiativer med 53 millioner kroner

Derfor skal projektet over tre år - med udgangspunkt i "best practice" fra udlandet - udvikle metoder og værktøjer, der kan bruges i alle landets destinationsselskaber til at måle bæredygtighed i turismen.

Vestkyst-powerhouse og verdens grønneste hovedstad
De støttede projekter rækker fra Vadehavet op langs Vestkysten til Skagen, og sydpå langs Kattegat – og fra Vesterhavet til Øresund. Det drejer sig f.eks. om:

  • Vestkysten som samlet powerbrand, der støttes med op til ca. 11 mio. kr., så fremtidens turister langs Vestkysten kan få opfyldt deres ønske om at lokalområdet samlet set opleves som bæredygtigt. Naturen må ikke virke slidt af turismen, den sociale og økonomiske bæredygtighed i lokalområdet skal kunne ses.
  • Danmarks maddestinationer har fødevareoplevelser som omdrejningspunkt. Det drives af VisitLolland-Falster i et tværgående samarbejde med aktører fra hele landet. Projektet støttes med op til ca. 4,9 mio. kr., og målet er at udvikle et fælles oplevelseskoncept for fødevareturisme med bæredygtige måltider baseret på lokale produkter
  • Det nordjyske projektBæredygtig destinationsudvikling gennem internationale styrkepositioner” støttes med op til ca. 2,3 mio. kr. Anført af Destination Nord vil et stærkt partnerskab arbejde med at udvikle de nordjyske turismeområder i en bæredygtig retning.
  • Det midtjyske projekt ”E.A.T. – Eating and Tourismstøttes med op til 1,3 mio. kr. Projektet, som VisitHerning står bag, har fokus på fødevarer ved de mange events - fx koncerter, mesterskaber og messer, der afvikles i Herning og Ikast-Brande Kommuner. Målet er at give erhvervs- og eventturister en bedre og mere bæredygtig oplevelse med den måde, der bliver produceret, spist og smidt mad ud på.
  • "Sustainable Choice CPH” består af Wonderful Copenhagen og en række centrale turismeaktører – bl.a. Dansk Erhverv, Horesta/Green Key og Danske Restauranter og Caféer. Projektet vil via produktudvikling, certificering og kommunikation vise virksomhederne i hele turismeværdikæden, hvordan de i praksis kan omsætte bæredygtighed til forretning

Målet for København er at være rykket fra anden- til førstepladsen på det det internationale bæredygtighedsindeks, Global Destination Sustainability Index, når projektet afsluttes i sommeren 2024. Det lyder måske ikke af meget, men et kan blive en udfordring, fordi en række europæiske destinationer i disse år også sætter ind i forhold til bæredygtighed.

”Bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere i den internationale konkurrence om turisterne, og vi søsætter den ultimative ambition: At blive verdens mest bæredygtige hovedstadsdestination,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V