Dansk møbelvirksomhed i rivende cirkulær udvikling

Mater ser ikke længere sig selv udelukkende som leverandør af møbler, men som en partner der på en gang kan løse dele af virksomheders affaldsproblem og levere designløsninger. Det er der tilsyneladende stort perspektiv i.

Carlsbergs letvægtsfustager og stolen i møbelserien fra Mater, som de indgår i. Foto: Mater.

07.10.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Carlsbergs udtjente ølfustager omdannet til udendørsmøbler efter design af det danske designikon Nanna Ditzel står allerede på bryggerivirksomhedens egne faciliteter. En af verdens største leverandører af sanitetsprodukter, GROHE, og kaffeproducenten BKI vil i deres lokaler fremover kunne sætte sig i en ny møbelserie designet af den danske arkitekt Eva Harlou, hvor Grohes plastaffald og kaffekapsler fra BKI udgør en stor del af materialet.

Begge kollektioner er lanceret over de seneste måneder og har det til fælles, at det er den danske møbelvirksomhed Mater, der står bag produkterne.

Blod, sved og tårer
Mater, som blev startet af Henrik Marstrand for 17 år siden, har altid arbejdet med at gøre sin produktion og materialer bæredygtige. Men det hele har inden for de seneste par år taget fart på en ny måde, pga. to afgørende faktorer: En ny produktionsteknologi og en ny forretningsmodel.

Læs også: "Vi står i overgangen til en ny æra"

Nøglen til de nye produkter er kendt som ”termokinetisk mixer”, en teknologi oprindeligt lavet til at producere tagtegl ud af affald. I de seneste tre år har Mater i samarbejde med DTI udviklet en metode til at benytte den termokinetiske mixer i forbindelse med formpresning.

Resultatet er et fuldt vandafviseligt og lige så holdbart materiale som nyproduceret plast, der kan benyttes til at producerer møbler tegnet af nye og kendte danske møbeldesignere.

”Det har krævet blod, sved og tårer at få udviklet de nye materialer og produktionsprocesser, men det har været vanvittig interessant og samtidig ført til en egentlig transformation af Mater,” siger Henrik Marstrand.

En forretningsmodel, der bliver ved med at give
De seneste år er Maters forretningsmodel blevet udviklet med udgangspunkt i de muligheder teknologien giver.

Henrik Marstrand stiftede Mater for 17 år siden, men de seneste års arbejde med ny teknologi og ny forretningsmodel har givet virksomheden nyt potentiale. Foto: Mater.

”Vi omdanner affaldsstrømme fra store virksomheder til møbler. Vi tager imod overskudsmaterialer fra virksomhederne – hvilket er en miljømæssig fordel for dem – og producerer møbler, som vi sælger tilbage til den samme virksomhed. Derudover tager vi de samme møbler ind i Maters kollektion, som distribueres til 40 lande,” fortæller Henrik Marstrand. 

Den nye model slutter ikke her. For udover at tage imod affald og sende designermøbler retur, så tilbydes virksomhederne, at når de er færdige med at bruge møblerne, så sender de dem retur til Mater. For materialet kan genbruges tre til fem gange, hvilket indkapsler CO2’en i produktet i flere tiår.

”Vi ser os selv som en samarbejdspartner på affald. Vi kan hjælpe virksomhederne af med deres affald og give dem nye møbler til deres egen indretning i retur – på den måde omdanner vi et problem med affald til en forretningsmulighed både for os og virksomheden,” sagde Henrik Marstrand i sommeren 2021 til bladet Design365.

Transformationen til den nye forretningsmodel kan også ses på nogle af Maters interne systemer.

”Vores salgsorganisation måles i dag på salget, men måles i fremtiden også på hvor meget affald, de får gennem systemet. Det har mange elementer, og det har været utrolig spændende at udvikle den forretningsmodel,” fortæller Henrik Marstrand.

Kræver stakeholderledelse
Der er naturligvis også udfordringer i modellen – selvom den er god.

”I samarbejdet med de store virksomheder kan vi konstatere, at der ofte er rigtig mange stakeholders at agere i forhold til. Vi skal ind på flere niveauer og tilfredsstille alles behov og målsætninger. Det er en krævende opgave,” siger Henrik Marstrand.

Det kan f.eks. handle om at få forskellige dele af en organisation til at tale sammen for at få den fulde forståelse af affaldet. Eller at man finder ud af at materialet, dvs. affaldet, ikke er helt klar til at komme i Maters maskiner, men at det skal sorteres yderligere hos virksomheden, der producerer affaldet, som måske skal indføre nye systemer til dette.

Mere – meget mere – på vej
Mater har bestemt ikke tænkt sig at parkere udviklingen af virksomheden nu. Der arbejdes f.eks. på nye affaldstyper: træ, tekstilaffald, papir og pap. Eller glasfiber, som er et affaldsprodukt i produktionen af vindmøller. 

”Vores ambition er, at alle vores produkter om senest syv år er lavet af affaldsmaterialer. Derfor leder vi også hele tiden efter nye samarbejder, hvor vi kan få adgang til affaldsstrømme fra store virksomheder,” siger Henrik Marstrand og understreger, at uanset materialet så er tanken at fylde det i den føromtalte nyudviklede produktionsteknologi.

”Vi har næsten kun mødt åbne døre i Danmark, når vi har henvendt os til virksomheder for at tale om deres affald. Og der er stor sympati for ideen og modellen på mange udenlandske markeder også,” fortæller Henrik Marstrand.

’Det er helt vildt’
Samarbejdet med Grohe er et godt eksempel på, er det ikke kun danske virksomheder, der kan se lyset. Det faktum har Mater tænkt ind i sin tre-årsstrategi med planer om at etablere produktionssteder uden for Danmark, hvor det så bliver lokalt affald, der indgår i produktionen af materialer.

Og netop tanken om store udenlandske virksomheders affald kan gøre Henrik Marstrand meget begejstret.

”Tænk på hvilken forskel vi så kan gøre, hvis vi kan få lykkes med det og få deres affald ind og gøre til et godt møbel. Det er helt vildt,” siger han.

Store virksomheder, store projekter, store mængder. Det lyder unægtelig meget som skalering – og det koster typisk. Det ved de godt hos Mater, så man har for nyligt accepteret en investering fra Nordic Alpha Partners, som ser et stort potentiale i Maters forretningsmodel.

Nye mål for Mater – og måske for Danmark
Investeringen gør det muligt at sætte større mål:

”Vi vil have flere produktionsmaskiner, vi skal have turbo på vores innovation omkring nye materialestrømme, få flere materialeeksperter ind i virksomheden og styrke den kommercielle organisation, så de kan arbejde med arkitekter og store virksomheder om at etablere samarbejder,” forklarer Henrik Marstrand.

”Det er en mulighed, at vi kommer til at flytte Mater fra et niveau til et helt andet og meget, meget større niveau. Det er et helt andet ambitionsniveau, som er muligt efter investeringen,” fortsætter han. 

Mater og Nordic Alpha Partners har endog diskuteret, om Maters nye forretningsmodel kan transformere mere og andet end Mater selv.

Læs også: Nyt samarbejde skal mindske plastforbrænding

”Det kunne jo være, at det at kombinere nye materialer ud af affald med stærkt design var næste niveau af, hvad Danmark som designnation kan tilbyde ude i verden,” siger Henrik Marstrand.

Han bakkes op af Maters CEO, Ketil Årdal, som i forbindelse med lanceringen af samarbejdet med Grohe sagde:

“Det er afgørende for Mater at ethvert nyt produkt fra os ikke kun lever op til dansk designs ry som langtidsholdbar i kraft af design og kvalitet. Det er ganske enkelt ikke længere nok.”

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: affald i en cirkulær æra

Hvordan ser fremtiden ud for og med affald som fremtidens vigtigste ressource - og kan det gøre op med affald som et af verdens største miljøproblemer?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København