Det handler om meget mere end plastikposer

I går lancerede både Lidl og Dansk Supermarked en ny plastikstrategi, med partnerskaber og branchesamarbejder, udfasning af engangsplast, reduktions- og genanvendelsesmål. Alligevel kom det hurtigt til at handle mest om pant på plastikposer.

Der er rigtig meget plast i et moderne supermarked. Det vil både Lidl og Dansk Supermarked gøre noget ved..

22.03.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

"Lidl annoncerer i dag en ambitiøs palstikstrategi". Sådan skrev Lidl i en pressemeddelelse d. 22. marts. ”Plastik skal væk fra naturen, og det skal være slut med unødig plastik.” Sådan indledte Dansk Supermarked Group og WWF deres fælles pressemeddelelse fra samme dag. 

Lidl - hele Europa og Dansk Erhverv
Hos Lidl gælder plastikstrategien ikke kun Danmark, men flere lande i Europa, og den blev da også lanceret i x andre lande på samme dag. Målene i strategien omfatter bl.a. at Lidl forpligter sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 %, at udskifte 100 % af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer.

”Med den nye strategi tager vi et stort skridt fremad mod at begrænse vores påvirkning på miljøet med et mindre plastforbrug og et øget fokus på en cirkulær livscyklus for emballage, hvor genbrug, nedbrydelighed og genanvendelse er meget vigtige faktorer," siger adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust.

I Danmark er Lidl desuden gået aktivt ind i arbejdet i et nyt plastforum i Dansk Erhverv, som skal rådgive detailhandlen i bæredygtigt brug af plastmaterialer.

”Genbrug og bæredygtighed indenfor plast er et kompliceret emne. Med Lidls deltagelse i Dansk Erhvervs plastforum arbejder vi sammen om at informere forbrugerne om miljøaftrykket ved forskellige materialer og bidrager til, at de også kan tage kvalificerede valg," siger miljøpolitisk Chef for Dansk Erhvervs rådgivningscenter, Jakob Lamm Zeuthen.

Dansk Supermarked sammen med WWF
I Dansk Supermarked Group er man gået sammen med WWF for at forfølge den overordnede målsætning ”at nedbringe plastforurening og understøtte en udvikling, hvor al plastik bliver genbrugt eller genanvendt”.

De to organisationer lover at sætte gang i en række initiativer, der bl.a. skal fjerne unødvendig plastik i Dansk Supermarked Groups kæders egne produkter og emballage, sikre at mest mulig plastik genanvendes, og at introducere nye og mere bæredygtige plastikprodukter.

”Plastemballage spiller en vigtig rolle for holdbarhed på fødevarer og i forhold til at begrænse madspild. Men plasten skal håndteres rigtigt og må ikke ende i naturen. Sammen med WWF vil vi udfase al engangsplastik i vores varer, genanvende al plast til varetransport og gøre emballagen på vores egne varemærker 100% genanvendelig,” siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked Group.

Målsætninger for plast

Lidl Danmark:

  • I 2025 skal forbruget af plastikemballage skæres ned med 20 %. (Sammenlignet med 2017 og på egne mærker i fast sortiment)
  • I 2025 skal 100 % af plastemballagen bestå af materiale, som i udgangspunktet er genanvendeligt og genbrugeligt. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde. (Gælder egne mærker i fast sortiment. Genanvendelse: Emballagen skal kunne fastholdes og genbruges i materialestrømmen som led i en cirkulær livscyklus)
  • I 2022 skal alle nuværende frugt og grønt-poser erstattes af mere miljørigtige alternativer
  • Lidl Danmark deltager i Dansk Erhvervs rådgivningscenter for plastikreduktion.

Dansk Supermarked Group:

  • Al plast brugt til transport af vores varer vil blive genbrugt eller genanvendt inden 2020
  • Al emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendeligt inden 2023
  • Al engangsplastik udfases senest i løbet af 2021
  • Bevidst brug af mikroplastik i egne varer udfases

Pant på poser løb med omtalen
Måske er det fordi plastikposerne allerede har været så vældig i vælten den seneste tid. Men al omtale i øvrige medier i går kom til at handle om pant på plastikposer.

Det er det første konkrete projekt fra Dansk Supermarked, og det er er, at man i Nettos omkring 40 butikker på Fyn fra 16. april i år ikke længere vil kunne købe en almindelig gul nettopose, men kun nogle særlige pantplastikposer. Et projekt, som efter planen skal udvides til resten af koncernen, hvis det går godt på Fyn. Et muligt overskud fra pantordningen tilfalder nemlig WWF Verdensnaturfondens med at fjerne plastik fra naturen og begrænse plastforurening i Danmark og ude i verden.

I Lidl vil man fra uge 21 og en måned frem fratrække 2,50 kr. på kundernes samlede indkøb over 150 kr., hvis kunden selv medbringer en bærepose. Samtidig skal der køre en informationskampagne, og i løbet af 2018 udfases bæreposer af engangsplast fuldstændig.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby