Danmarks største arbejdsplads åbner kæmpe genbrugslager

Københavns Kommunes åbner centralt genbrugslager, så kontorstole, hæve-sænke-borde og andre gode møbler kan få nye brugere. Det er led i kommunens ambitioner om mere genbrug og genanvendelse og reduceret indkøb af nyt inventar

Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (i midten) har allerede været på besøg for at se, hvordan det nye genbrugslager fungerer i praksis. Foto: Københavns Kommune

05.02.2024

CSR.dk

I en 3.600 m2 stor lagerhal i Glostrup bugner det med genbrugsguld. Brugbare kontormøbler, reoler, stole til mødelokaler og børnehavemøbler er opmagasineret og venter blot på nye brugere. Alt inventaret bliver registreret og sat i system, og når medarbejdere mangler et konkret møbel til deres arbejdsplads, klikker de blot ind på lagerets webshop og bestiller – helt gratis.

KK Genbrugslager og webshoppen åbner officielt denne uge, og overborgmester Sophie Hæstorp Andersen har allerede været på besøg for at se, hvordan det fungerer i praksis:

”Som kommune skal vi gøre det så nemt som overhovedet muligt at træffe klimavenlige valg og udlede mindre CO2. Det gælder både for den enkelte københavner i hverdagen, men i høj grad også for vores medarbejdere. Som landets største kommune kan vi gøre en stor forskel, og derfor er jeg stolt af, vi nu skruer vores indsats for genbrug af møbler markant op,” siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.

Som kommune skal vi gøre det så nemt som overhovedet muligt at træffe klimavenlige valg og udlede mindre CO2

Sophie Hæstorp Andersen

Først når lagerets medarbejdere har samlet en pæn bunke bestillinger, og vognen er godt fyldt, bliver inventaret kørt ud til de forskellige arbejdspladser - så også i leveringleddet er der tænkt over at holde CO2-forbruget nede. I det hele taget er genbrugslageret skabt ud fra devisen om jo mere genbrug jo bedre. Selv lagerets opbevaringsreoler og medarbejdernes kaffekopper er genbrug.

Genbrug til alle forvaltninger
Københavns Kommune har altid genbrugt møbler og andre former for inventar, men det er helt nyt, at det bliver samlet i ét centralt lager for alle forvaltninger, så der er bedre overblik, og medarbejderne får adgang til at se hele kommunens udvalg på webshoppen.

Læs også: Region Syd satser på brugte kontormøbler

Lagerprojektet har allerede inden åbningen af webshoppen videreformidlet brugt inventar til fx Rådhuset og daginstitutioner, ligesom møbler fra lageret har været brugt til at indrette boliger til fordrevne ukrainere.

Næste skridt er, at alle Københavns forvaltninger gennemgår de lokale depoter og kældre, så alt inventar, som andre arbejdspladser kan have glæde af, kommer videre.

Foruden at genbrugslageret vil give en CO2-reduktion, forventer Københavns Kommune også, at det vil give en besparelse på det beløb, der afsættes til indkøb af kontormøbler.

Grøn indkøbspolitik
Københavns Kommunes indkøbspolitik har generelt fokus på klima og bæredygtighed. Et af indsatsområderne er netop at fremme cirkulære indkøbskrav, så kommunens nyindkøbte varer så vidt muligt skal kunne adskilles, repareres og genanvendes, og det understøtter det nye centrale genbrugslager.

Men kommunen går også andre veje for at sikre mere cirkulær genanvendelse. Fx bliver der produceret nye kontorstole, som er fremstillet ved at omdanne plastgranulatet fra valgplakater til selve stolesædet. Der bruges ca. 4 kilo valgplakater til at producere én stol, og stolene anvendes allerede flere steder i kommunens administration.

Også på fødevareområdet har København et stærkt fokus på klima, og kommunen er i dag blandt de bedste i verden til grønne fødevareindkøb. Københavns Kommunes offentlige køkkener serverer hver dag 70.000 måltider for byens børn, ældre og socialt udsatte. På fire år er det lykkedes at nedsætte CO2-udledningen fra kommunens fødevareindkøb med 20.850 ton, bl.a. ved at skrue ned for indkøb af kød i institutionerne.

Københavns Kommune indkøbte i 2023 varer og tjenesteydelser for 16,1 milliarder kroner hos mere end 17.000 leverandører. Dermed er København en af landets største offentlige indkøbere og kan aktivt påvirke markedet via efterspørgslen på klimavenlige produkter og løsninger.

/Pbh

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby