Danmark og Mærsk kræver klimaneutral søfart i 2050

Et nyt initiativ skal presse den internationale søfartsorganisation, IMO, til at hæve klima-ambitionerne.

03.11.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Indrømmet, både USA, Storbritannien og 12 andre lande med betydelige interesser i shippingsektoren står også bag erklæringen. Men det var den danske statsminister og en repræsentant fra  ledelsen af A.P. Møller-Mærsk, som sad på podiet sammen med USA's klimaudsening og en minister fra Marshalløerne, da den nye erklæring blev lanceret i forbindelse med COP26 i Glasgow. 

“Shippingindustrien skal være klimaneutral inden 2050 og bidrage til løsningen på den globale klimakrise. Med dette initiativ sender Danmark og de underskrivende lande et klart signal til vores partnere i den offentlige og private sektor over hele verden om, at en grønnere fremtid for shipping er både nødvendig, men også mulig. Det er tid til at handle for at sikre en grønnere fremtid,” siger Mette Frederiksen i en pressemeddelelse.

Klimaneutral søfart spiller en afgørende rolle for at realisere de internationale klimamål og har potentialet til at understøtte en massiv opskalering af anvendelsen af vedvarende energi til brug for produktion af grønne brændstoffer, der er centrale for den nødvendige energiomstilling også i vækstøkonomier og udviklingslande, skrev Statsministeriet videre.

IMO skal op i gear
Erklæringen opfordrer Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) til at bidrage til klimaindsatsen ved at vedtage et mål om klimaneutral skibsfart i 2050 såvel som ambitiøse delmål i 2030 og 2040, når den skal genforhandle mål og strategi for sektoren i løbet af 2023.

En sådan målsætning vil være et gigantisk spring fra den nuværende ambition om at halvere international shippings udledninger inden 2050 sammenlignet med niveauet i 2008, som var hvad medlemslandene i IMO kunne blive enige om i 2018. Der er dog også bred enighed blandt forskere om, at det mål ikke på nogen måde leverer sektorens nødvendige bidrag til omstillingen til den grønne omstilling. 

Læs også: Maritimt klimacenter: En klimaneutral skibsbranche er ikke urealistisk    

Også FN’s generalsekretær António Guterres appellerer til øgede klimaambitioner for søfarten, der står for næsten tre procent af de globale drivhusgasudledninger og forventes at stige betydeligt, hvis der ikke handles nu. Ved en FN-konference om bæredygtig transport i oktober måned i år, bad han IMO og dets medlemsstater om at vedage nye mål, der "er i tråd med målene i Paris-aftalen". 

Svar på virksomhedskoalitions oprfordring
Hvis nogen undrer sig over, hvorfor Mærsk var med til at lancere en politisk erklæring fra en række stater, så er forklaringen, at den nye erklæring kommer i forlængelse af en opfordring fra 200 ambitiøse virksomheder og organisationer, der har underskrevet et ”Call to Action” for et mål om klimaneutral søfart i 2050. Den opfordring er udsendt af "Getting to Zero"-koalitionen, sammen med forslag til, hvordan koalitionen vil arbejde for, at opnå dette, efter det årlige topmøde i Global Maritime Forum - også i oktober måned. 

Ved dette møde understregede deltagerne - som repræsenterer alle typer virksomheder baseret på sejlads - gentagne gange, at de havde brug for regulering fra IMO for at gennemføre en fuld grøn omstilling. 

"Mit budskab til regeringer og lovgivere er enkelt. Vi ved, hvad der er brug for - vi har brug for jeres støtte. lad os arbejde sammen, så vi kan gå fra gode intentioner til handling med effekt," sagde Peter Stokes, som er formand for Global Maritime Forum. 

Danmark vil også efter COP26 fortsætte arbejdet med at få flere lande til at tilslutte sig erklæringen. På lanceringstidspunktet have følgende lande skrevet under: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Honduras, Island, Marshalløerne, Norge, Panama, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Ungarn og USA.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: veje til indflydelse

Der er brug for mange nye rammebetingelser, offentlige investeringer, love og regulering for at virksomheder hurtigt nok kan omstille deres forretning og stadig tjene penge. Hvordan kan virksomheder – alene og især i fællesskab – skubbe på for at de politiske beslutninger bliver taget i rette tid og på et informeret grundlag? 

Relateret indhold

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

20.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Kaffens værdi overstiger langt fra det den koster

20.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Den 4-dobbelte bundlinje

16.05.2025CSR.dk

Danica skruer bissen på overfor energisektoren

16.05.2025CSR.dk

Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

16.05.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis er udvalgt til Børsen Bæredygtig for tredje år i træk med fokus på genanvendte tekstiler

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Webinar
Affaldsforbrændingens nye afgifter, kvoter og prislofter

– hvad betyder de nye rammebetingelser for anlæggene, affaldsproducenterne og input til anlæggene?

Dato

22.05.2025

Tid

12:30

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby