Danmark og Mærsk kræver klimaneutral søfart i 2050

Et nyt initiativ skal presse den internationale søfartsorganisation, IMO, til at hæve klima-ambitionerne.

03.11.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Indrømmet, både USA, Storbritannien og 12 andre lande med betydelige interesser i shippingsektoren står også bag erklæringen. Men det var den danske statsminister og en repræsentant fra  ledelsen af A.P. Møller-Mærsk, som sad på podiet sammen med USA's klimaudsening og en minister fra Marshalløerne, da den nye erklæring blev lanceret i forbindelse med COP26 i Glasgow. 

“Shippingindustrien skal være klimaneutral inden 2050 og bidrage til løsningen på den globale klimakrise. Med dette initiativ sender Danmark og de underskrivende lande et klart signal til vores partnere i den offentlige og private sektor over hele verden om, at en grønnere fremtid for shipping er både nødvendig, men også mulig. Det er tid til at handle for at sikre en grønnere fremtid,” siger Mette Frederiksen i en pressemeddelelse.

Klimaneutral søfart spiller en afgørende rolle for at realisere de internationale klimamål og har potentialet til at understøtte en massiv opskalering af anvendelsen af vedvarende energi til brug for produktion af grønne brændstoffer, der er centrale for den nødvendige energiomstilling også i vækstøkonomier og udviklingslande, skrev Statsministeriet videre.

IMO skal op i gear
Erklæringen opfordrer Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) til at bidrage til klimaindsatsen ved at vedtage et mål om klimaneutral skibsfart i 2050 såvel som ambitiøse delmål i 2030 og 2040, når den skal genforhandle mål og strategi for sektoren i løbet af 2023.

En sådan målsætning vil være et gigantisk spring fra den nuværende ambition om at halvere international shippings udledninger inden 2050 sammenlignet med niveauet i 2008, som var hvad medlemslandene i IMO kunne blive enige om i 2018. Der er dog også bred enighed blandt forskere om, at det mål ikke på nogen måde leverer sektorens nødvendige bidrag til omstillingen til den grønne omstilling. 

Læs også: Maritimt klimacenter: En klimaneutral skibsbranche er ikke urealistisk    

Også FN’s generalsekretær António Guterres appellerer til øgede klimaambitioner for søfarten, der står for næsten tre procent af de globale drivhusgasudledninger og forventes at stige betydeligt, hvis der ikke handles nu. Ved en FN-konference om bæredygtig transport i oktober måned i år, bad han IMO og dets medlemsstater om at vedage nye mål, der "er i tråd med målene i Paris-aftalen". 

Svar på virksomhedskoalitions oprfordring
Hvis nogen undrer sig over, hvorfor Mærsk var med til at lancere en politisk erklæring fra en række stater, så er forklaringen, at den nye erklæring kommer i forlængelse af en opfordring fra 200 ambitiøse virksomheder og organisationer, der har underskrevet et ”Call to Action” for et mål om klimaneutral søfart i 2050. Den opfordring er udsendt af "Getting to Zero"-koalitionen, sammen med forslag til, hvordan koalitionen vil arbejde for, at opnå dette, efter det årlige topmøde i Global Maritime Forum - også i oktober måned. 

Ved dette møde understregede deltagerne - som repræsenterer alle typer virksomheder baseret på sejlads - gentagne gange, at de havde brug for regulering fra IMO for at gennemføre en fuld grøn omstilling. 

"Mit budskab til regeringer og lovgivere er enkelt. Vi ved, hvad der er brug for - vi har brug for jeres støtte. lad os arbejde sammen, så vi kan gå fra gode intentioner til handling med effekt," sagde Peter Stokes, som er formand for Global Maritime Forum. 

Danmark vil også efter COP26 fortsætte arbejdet med at få flere lande til at tilslutte sig erklæringen. På lanceringstidspunktet have følgende lande skrevet under: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Honduras, Island, Marshalløerne, Norge, Panama, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Ungarn og USA.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: veje til indflydelse

Der er brug for mange nye rammebetingelser, offentlige investeringer, love og regulering for at virksomheder hurtigt nok kan omstille deres forretning og stadig tjene penge. Hvordan kan virksomheder – alene og især i fællesskab – skubbe på for at de politiske beslutninger bliver taget i rette tid og på et informeret grundlag? 

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle