Daimler klar med ny elektrisk lastbil

I løbet af de kommende år vil Daimler elektrificere hele sit undermærke Fuso. Som en forsmag var der i går verdenspremiere på den store lastbil E-FUSO Vision One på motorshowet i Tokyo.

E-Fuso Vision One har en rækkevidde på op til 350 km, men Daimler peger selv på, at den indtil videre er bedst til bylevering. Foto: Daimler.

26.10.2017

CSR.dk

Fremtiden er elektrisk for ikke kun Volvo, Jaguar Land Rover, Tesla, Volkswagen osv., også tyske Daimler melder sig nu ind i kampen om at være førende på alternative drivliner, som det hedder, og altså med de batteridrevne i fokus.

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), der er en del af Daimler Trucks, annoncerede i går, at man vil elektrificere samtlige af sine modeller i de kommende år, uden dog at angive en præcis tidsramme.

Læs også: El-lastbiler leverer til Roskilde Rådhus

Det skete på det årlige motorshow i Tokyo, hvor Daimler samtidig lancerede lastbilen E-Fuso Vision One, der ifølge Ingeniøren er den første tunge eldrevne lastbil fra en af de store bilproducenter. Bilen har en rækkevidde på 350 km, en bruttovægt på 23 ton og en lastkapacitet på omkring 11 ton, hvilket er to ton mindre end den dieseldrevne version.

Sammen eCanter'en (bagest) er E-Fuso Vision One Daimler Trucks første bud på elektriske lastbiler. Flere vil komme til i de kommende år, efterhånden som MFTBC får elektrificeret hele sin portefølje. Foto: Daimler.

Daimler medgiver selv, at den elektriske langturslastbil stadig er på et tidligt stadie, og peger derfor på Vision Ones relevans i forhold til bynær levering, hvor man oplever en stigende interesse. På den baggrund, og i kombination med udviklingen inden for infrastruktur og lovgivning, mener man, at det er ’muligt’ at se Vision One være aktuel på ”modne markeder som Japan eller Europa” inden for fire år.

”Vores E-Fuso Vision One er et bud på en realistisk fuldt-elektrisk heavy-duty-lastbil. Den understreger vores ambition om at elektrificere hele vores produktportefølje. Fuso har været en pioner i elektrificeringen af lastbiler i mange år. For kun en måned siden lancerede vi vores eCanter, den første serieproducerede, fuldt-elektriske letvægtslastbil. I fremtiden vil alle vores elektriske køretøjer være at finde under E-Fuso-navnet, som vil være dedikeret til elektriske busser og lastbiler”, siger President og CEO for Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation og Head of Daimler Trucks Asia, Marc Llistosella.

Læs også: DHL og Ford præsenterer ny el-lastbil

Den mindre ellastbil eCanter, som Marc Llistosella nævner, bliver inden længe taget i brug af UPS i USA, ligesom de første modeller er blevet leveret til kunder på hjemmemarkedet i Japan, herunder Seven-Eleven og Japans største udbyder af leveringslogistik, Yamato.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup