CSR er ikke for tøsedrenge

Mater er et eksempel på en ny generation af virksomheder, der baserer sin forretningsstrategi og eksistensberettigelse på hensyn til planetens ve og vel. Nøglen til styring af leverandører i Indien, Kina og Vietnam er ifølge adm. direktør Henrik Marstrand ikke krav, men derimod tæt og loyalt samarbejde, der også hænger sammen økonomisk. Det fortæller han om på stor konference om professionelle grønne indkøb den 1. september.

15.06.2009

CSR.dk

SUSBIZ India er navnet på det leverandørudviklingsprogram, som har bistået Mater med at udvikle sin unikke samarbejdsmodel med leverandører i Jaipur i Indien. SUSBIZ India er et samarbejde mellem Håndværksrådet samt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der er medfinansieret af Danida. Programmet har fokus på at koble virksomhedsudvikling og økonomiske gevinster med social og miljømæssig ansvarlighed, og formålet er at styrke samfundsansvarlig hos Mater samt syv andre danske virksomheder og deres indiske underleverandører. Det sker gennem træning, værktøjer og uafhængige vurderinger hos først og fremmest de indiske underleverandører.

Bæredygtighed som konkurrenceparameter
”Vi når aldrig det 100 % optimale, men vi går et stykke ad vejen, og vi når hele tiden tættere på målet om bæredygtig og ansvarlig produktion,” fortæller stifter og adm. direktør Henrik Marstrand, der tydeligvis får en stor mængde personlig tilfredsstillelse ud af arbejdet, selvom han formulerer bevæggrunden for strategien som ”cool og kold forretning”. Mater satser på en niche for tidløst og bæredygtigt design, som skal adskille designvirksomheden fra konkurrenter og skabe konkurrencefordele.

”Strategien har skabt masser af omtale, priser, opmærksomhed og også kontrakter primært med udenlandske kunder. Det er nemmere at kommunikere bæredygtighedshistorier til amerikanske arkitekter og designkæder end til danske kunder. Vi oplever en sund skepsis blandt danske kunder, hvorimod amerikanere og andre nationaliteter er meget begejstrede for vores etiske og miljømæssige produktionsprincipper,” fortæller Henrik Marstrand. Maters cirka 30 produkter forhandles allerede i luksuriøse stormagasiner som ABC Home i New York og Le Bon Marché i Paris og får rosende omtaler i The New York Times samt Financial Times. I januar 2008 blev Mater kåret til ”Best debut design brand 2007” af det anerkendte engelske magasin Wallpaper, hvilket har banet vejen for kontakt til en masse internationale kunder.

”Da vi startede Mater og fandt frem til, at kombinationen af tidløst design og bæredygtighed skulle adskille os fra vores konkurrenter, gik vi i gang med at undersøge markedet. Vi fandt frem til, at der faktisk ikke eksisterede nogen konkurrenter på designmarkedet, der både satsede på det tidløse design og bæredygtighed. Senere har vi fundet ud af hvorfor,” smiler Henrik Marstrand og tilføjer: ”Det er rart at tage ord som ”bæredygtighed”, ”ansvarlighed” og ”respekt for håndværkstraditioner” i sin mund. Det er straks sværere, når konceptet skal realiseres i en virkelig produktion, der selvfølgelig også skal hænge sammen økonomisk”.

CSR ikke for tøsedrenge
CSR-vejen er ikke for tøsedrenge. Det er et langt sejt træk at indføre bæredygtighed i små lokale træ- og marmorværksteder i Jaipur, på fabrikker i Kina, der måske er vant til arbejde med giganter som Wal-Mart og Carrefour samt producenter af bambusprodukter i Vietnam. Udgangspunktet er principperne i FN’s Global Compact og Maters egen Code of Conduct, mens virkemidlerne i høj grad er udviklet sammen med Håndværksrådet og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i programmet SUSBIZ India. Det danske CSR-kompas har også fungeret som et godt værktøj i startfasen.

”Det er forståeligt nok ikke nemt at overbevise en indisk håndværksmester om, at han skal etablere nye toiletforhold, indføre nye afskærmninger på maskinerne og forbedre udsugningen og så for øvrigt give sine medarbejdere 15 % mere i løn for at blive leverandør. Han vil naturligvis se på, om det kan betale sig for ham. Bæredygtighed handler i høj grad også om økonomi,” fortæller Henrik Marstrand.

Tillid slår magt
”Det handler derfor i første række om at synliggøre de langsigtede økonomiske fordele, som håndværksmestrene kan opnå ved at forbedre arbejdsforhold og miljøstandarder. Der ER nemlig fordele, og det ER også muligt at anskueliggøre det for lokale fabriksejere. Det handler ikke om at demonstrere magt, det holder ikke i det lange løb. Den eneste holdbare metode er tillid og gensidig forståelse”.

Næste skridt handler om systematisk at træne og udvikle medarbejdere samt fabrik, så arbejdspladsen gradvist kommer til at opfylde FN’s Global Compact. Det tager tid og kræver tålmodighed, så man må spise elefanten bid for bid. Mater gør brug af uafhængige auditører, som regelmæssigt besøger leverandørerne og rapporterer om fremskridt og mangler. Mater lægger rapporterne ud på sin hjemmeside, så kunder har fuld gennemsigtighed i bæredygtighedsniveauet.

I en rapport på hjemmesiden står der for eksempel: ”Sociale sikkerhedsforanstaltninger bliver kun tilbudt virksomhedens fastansatte, mens flertallet af medarbejdere er midlertidig arbejdskraft, der ikke nyder samme sociale sikkerhed” og ”Virksomheden mangler politik for diskrimination og foranstaltninger til energibesparelser er ikke strømlinede og koordinerede”. Rapporterne er generelt domineret af positive observationer om forhold, der hele tiden bliver forbedret.

Bare gør det
Henrik Marstrand mener, der er masser af danske virksomheder, der kunne vinde konkurrencefordele ved at satse mere på bæredygtig produktion i lavomkostningslande, og han har fire konkrete råd til interesserede:

Der findes værktøjer, og det ER muligt

  • Forstå koblingen CSR = sund økonomi
  • Tillid er vejen, bliv partner med dine underleverandører
  • Fokusér i første omgang på de lavthængende frugter, altså de felter hvor man lettest henter de største gevinster

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00