CO2 fra shipping skal halveres, uenighed om med hvilke midler

OECD foreslår øget regulering af og nye afgifter på CO2-udledninger fra skibsfarten. Den internationale skibsfartsorganisation mener, det er for vidtrækkende, og vil gerne se hvad industriens egne initiativer kan præstere først.

Skibsfarten skal, ifølge OECD, halvere sine CO2-udledninger inden 2050, hvis målet om kun to graders global opvarming skal nås..

14.10.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvis shippingindustrien skal levere sin del af de CO2-reduktioner, der menes at være nødvendige for at holde den globale opvarmning til to grader, så skal skibsfarten halvere sin udledning i forhold til i dag. Det er kernen i et nyt udspil fra OECD-aktøren International Transport Forum (ITF).

Spørger man International Chamber of Shipping (ICS), der repræsenterer rederier over hele verden, spiller skibsfarten ganske rigtigt en stor rolle i at reducere de samlede CO2-udledninger, men man mener ikke der er grund til at pålægge industrien afgifter på højde med de foreslåede 25$ pr. ton CO2. Det skriver maritimedenmark.dk

Før man går så vidt vil industrien gerne se resultaterne af FN-organet International Maritime Organisations (IMO) ”Energy Efficiency Design Index” (EEDI). Det pålægger alle nye skibe, der tages i brug at være 10 procent mere energieffektive i 2015, 20 procent mere effektive i 2020 og 30 procent mere effektive fra 2025. Det burde kunne føre til besparelser på 263 millioner ton CO2 per år.

Gør industrien nok allerede?
Det er da også et godt skridt på vejen til at fjerne de 400 millioner ton CO2, som er halvdelen af den internationale skibsfarts udledninger i 2012. På den anden side forudser man at CO2-udledningen fra maritim transport i 2050 vil være mellem 50 og 250 procent højere end det nuværende niveau alt afhængigt af, hvordan verdenshandelen vil udvikle sig.

Det vil betyde, at udledningen fra skibsfarten i 2050 kan udgøre så meget som 14 procent af den samlede globale udledning, modsat 2-3 procent i dag, fremgår det af IFT-udspillet. 

Med til historien hører, at skibs- og luftfarten i dag ikke er en del af FNs klimapanel, IPCC, der producerede Kyotoaftalen i 1997 og som afholder et afgørende møde – COP21 – for at fastlægge nye bindende mål i Paris i december 2015. Regulering og reduktioner er lagt ud til IMO, som dog kritiseres for ikke at have gået kraftigt nok til værks.

Industrien har reduceret sin udledning med ti procent mellem 2007 og 2012, hvilket primært skyldes, at skibene begyndte at sejle langsommere for at spare på brændstoffet. ITF peger desuden på mulighederne for øget energieffektivitet gennem bedre design, højere udnyttelsesgrader og brug af alternative energikilder.

Mærsk Line siger de har knækket kurven
Vil man gerne se, hvordan CO2-udledninger fra fragtskibe kan reduceres, behøver man bare se på Mærsk Lines resultater. Ved at sejle langsommere, investere i nye og energieffektivitetsmæssigt overlegne skibe, ved at foretage ombygninger af mange eksisterende skibe og ved at optimere på rutenetværk og tid i havne, er det lykkedes for virksomheden at reducere sine udledninger med omkring 40 procent siden 2007.

Samtidig er mængden af containere steget, og der er derfor tale om det, som man i klimasammenhænge kalder en ’de-coupling’ af vækst og CO2-udledninger. Det skriver Mærsk Gruppen i sin bæredygtighedsrapport fra 2014.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

11.10.2024CSR.dk

Bæredygtighed er også genbrug af gode ideer

11.10.2024CSR.dk

Festen er forbi. Det er crunch time

14.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: PCN indberetning af farlige (CLP) kemiske produkter markedsført i EU!

10.10.2024CSR.dk

Biodiversitetsrådets vurdering: Her skal indsatsen for mere og bedre natur i Danmark målrettes

10.10.2024CSR.dk

Ny rapport: Verdens bestande af vilde dyr er faldet 73 procent siden 1970

09.10.2024CSR.dk

Aktivister slår til ved Danish Crown og Arlas hovedkvarterer

08.10.2024Food Nation

Sponseret

Klimahandling giver grobund for yderligere eksportvækst for danske fødevarer

08.10.2024SustainBusiness

Sponseret

Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 21. oktober: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

21.10.2024

Tid

12:15

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Grøn omstilling i praksis

Når vi taler om grøn omstilling i værdikæden er det vigtigt, at bæredygtighed tænkes ind i en helhed i hele værdikæden. Det får du styr på med kurset 'grøn omstilling i praksis'. 8 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

22.10.2024

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Efterår 24 - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

22.10.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsudvikling

Lær hvordan forretningen udvikler bæredygtige forretningsområder og sit værditilbud med udgangspunkt i de udfordringer planeten og vores globale samfund står overfor. 7 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.10.2024

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J