CO2 fra shipping skal halveres, uenighed om med hvilke midler

OECD foreslår øget regulering af og nye afgifter på CO2-udledninger fra skibsfarten. Den internationale skibsfartsorganisation mener, det er for vidtrækkende, og vil gerne se hvad industriens egne initiativer kan præstere først.

Skibsfarten skal, ifølge OECD, halvere sine CO2-udledninger inden 2050, hvis målet om kun to graders global opvarming skal nås..

14.10.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvis shippingindustrien skal levere sin del af de CO2-reduktioner, der menes at være nødvendige for at holde den globale opvarmning til to grader, så skal skibsfarten halvere sin udledning i forhold til i dag. Det er kernen i et nyt udspil fra OECD-aktøren International Transport Forum (ITF).

Spørger man International Chamber of Shipping (ICS), der repræsenterer rederier over hele verden, spiller skibsfarten ganske rigtigt en stor rolle i at reducere de samlede CO2-udledninger, men man mener ikke der er grund til at pålægge industrien afgifter på højde med de foreslåede 25$ pr. ton CO2. Det skriver maritimedenmark.dk

Før man går så vidt vil industrien gerne se resultaterne af FN-organet International Maritime Organisations (IMO) ”Energy Efficiency Design Index” (EEDI). Det pålægger alle nye skibe, der tages i brug at være 10 procent mere energieffektive i 2015, 20 procent mere effektive i 2020 og 30 procent mere effektive fra 2025. Det burde kunne føre til besparelser på 263 millioner ton CO2 per år.

Gør industrien nok allerede?
Det er da også et godt skridt på vejen til at fjerne de 400 millioner ton CO2, som er halvdelen af den internationale skibsfarts udledninger i 2012. På den anden side forudser man at CO2-udledningen fra maritim transport i 2050 vil være mellem 50 og 250 procent højere end det nuværende niveau alt afhængigt af, hvordan verdenshandelen vil udvikle sig.

Det vil betyde, at udledningen fra skibsfarten i 2050 kan udgøre så meget som 14 procent af den samlede globale udledning, modsat 2-3 procent i dag, fremgår det af IFT-udspillet. 

Med til historien hører, at skibs- og luftfarten i dag ikke er en del af FNs klimapanel, IPCC, der producerede Kyotoaftalen i 1997 og som afholder et afgørende møde – COP21 – for at fastlægge nye bindende mål i Paris i december 2015. Regulering og reduktioner er lagt ud til IMO, som dog kritiseres for ikke at have gået kraftigt nok til værks.

Industrien har reduceret sin udledning med ti procent mellem 2007 og 2012, hvilket primært skyldes, at skibene begyndte at sejle langsommere for at spare på brændstoffet. ITF peger desuden på mulighederne for øget energieffektivitet gennem bedre design, højere udnyttelsesgrader og brug af alternative energikilder.

Mærsk Line siger de har knækket kurven
Vil man gerne se, hvordan CO2-udledninger fra fragtskibe kan reduceres, behøver man bare se på Mærsk Lines resultater. Ved at sejle langsommere, investere i nye og energieffektivitetsmæssigt overlegne skibe, ved at foretage ombygninger af mange eksisterende skibe og ved at optimere på rutenetværk og tid i havne, er det lykkedes for virksomheden at reducere sine udledninger med omkring 40 procent siden 2007.

Samtidig er mængden af containere steget, og der er derfor tale om det, som man i klimasammenhænge kalder en ’de-coupling’ af vækst og CO2-udledninger. Det skriver Mærsk Gruppen i sin bæredygtighedsrapport fra 2014.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby