Climate Cup 2009s hovedpris til Stirling DK
Vinderne af årets Climate Cup-konkurrence blev kåret ved Climate Cup-prisuddelingen under årets Nordic Climate Solutions-konference i Bella Center i København onsdag. Stirling DK skilte sig markant ud som vinder af både innovationsprisen og hovedprisen.
19 virksomheder var nomineret for deres klimaindsats. Seks af dem vandt en Climate Cup 2009-pris. Priserne faldt inden for kategorierne Strategi, Innovation og Partnerskabskategorien samt Climate Cup Hovedprisen. Prisuddelingen fandt sted ved Nordic Climate Solutions-konferencen i Bella Center i København.
Dommerpanelet havde nomineret 19 af i alt 51 ansøgninger, som på forhånd var indsendt til Climate Cup-sekretariatet hos PricewaterhouseCoopers.
Climate Cup Hovedprisen til Stirling DK
Ud over de fire priskategorier, blev der i år kåret en vinder af Climate Cup Hovedprisen, som blev overrakt af H.K.H. Kronprinsen som en særlig anerkendelse af vinderens klimaindsats. Hovedprisen tildeles en af vinderne inden for de fire Climate Cup-priser, som gennem sin indsats formår at gavne både klimaet og sin egen organisation samt skabe værdi i samfundet i mere bred forstand. Overrækkelsen er et led i samarbejdet mellem Climate Cup og Royal Awards for Sustainability.
Stirling DK vandt hovedprisen fordi de med deres innovation signalerer, at de har potentialet til at gavne klimaet, deres egen organisation og samfundet i mere bred forstand. De øvrige vindere var:
Climate Cup Strategiprisen 2009 - mindre en 500 medarbejdere
Vundet af: Henning Larsen Architects
Climate Cup Strategiprisen 2009 - mere end 500 medarbejdere
Vundet af: DSB
Climate Cup Reduktionsprisen 2009 - mindre end 500 medarbejdere
Vundet af: Odense Havn
Climate Cup Reduktionsprisen 2009 - mere end 500 medarbejdere
Vundet af: Scandic Hotels
Climate Cup Innovationsprisen 2009
Vundet af: Stirling DK
Climate Cup Partnerskabsprisen 2009
Vundet af: Nødstrøm
Det er nogle enestående projekter, der har vundet. Jeg er meget stolt af at kunne sige tillykke til vinderne. Climate Cup blev i år dét, vi havde håbet, nemlig en positiv event med stor opmærksomhed, der har fået rigtig mange organisationer til at vise, hvordan de arbejder med klimaudfordringen, siger Birgitte Mogensen, klimaekspert i PricewaterhouseCoopers .