Cirkulært potentiale for genbrug i bilskrotning

Der er store muligheder og såvel økonomiske som miljømæssige gevinster i at lukke kredsløbet i bilskrotningsindustrien, men målstregen er et stykke væk, og der er en del bump på vejen.

Der er et stort økonomisk og miljømæssigt potentiale i at lukke kredsløbet i forbindelse med skrotning af biler..

27.03.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

”Vi har startet en rejse mod zero waste, og selvom vi er nået et langt stykke, så er vi ikke i mål endnu, og det har været en dyr tur. Men vi fortsætter, både for vores egen og for miljøets skyld”.

Sådan sammenfattede kommunikationschef for European Metal Recycling (EMR), Gareth Williams, sit oplæg ved sidste uges konference om genanvendelse i den internationale bilskrotningsindustri, International Automobile Recycling Congress (IARC 2017) i Berlin.

Læs også: Affald: Den cirkulære økonomis grimme ælling

Williams, der var keynotetaler på kongressen, opridsede på den måde samtidig den generelle forståelsesramme for eventen, når det gælder det langsigtede perspektiv for en branche, der ikke altid kan definere sine egne vilkår. Bevægelsen i retning af nul affald på lossepladsen – det han selv og flere andre betegnede som en cirkulær model – startede ifølge Williams således for omkring 10 år siden, og det var der flere eksterne årsager til.

Environmental Policy Director fra ACEA, Tobias Bahr, på scenen ved IARC 2017. Foto: Anders Kampmann.

”For det første blev der efter årtusindskiftet indført flere og flere miljørelaterede skatte og afgifter rundt omkring, som vi som industri må og skal forholde os til. De gav igen nogle nye mål for andelen af genbrug, ligesom ny teknologi skabte flere og bedre muligheder for at udnytte restprodukter, der tidligere er gået tabt uden værdi og ofte med negative miljøeffekter til følge”, forklarede han.

Dårlig forretning i restmetaller
Da rejsen startede endte ca. 25 procent af en skrottet bil på lossepladsen, men over årene er man – i hvert fald på de mest moderne sites, men langt fra alle steder – nået ned omkring 1 procent. Det skyldes dels, at man er blevet bedre til at adskille de mange komponenter i en moderne bil, som udover omkring 67 procent jernholdigt metal består af en lang række slags glas, plastik, gummi og andre metaller, foruden diverse væsker.

Mens jern og stål er nemt at afsætte og genanvende med et forholdsvis beskedent værditab, så står det anderledes til med specielt de mange typer ikke-jernholdige metaller (non-ferrous metals), dagens person- og lastbiler, busser, varevogne etc. er sammensat af. Dels er køretøjerne svære at pille fra hinanden, og derudover er det kompliceret at få omsat restproduktet til noget fornuftigt.

Læs også: Cirkulært design – en vej til vækst?

Restmetallerne egner sig nemlig ikke til konventionel forbrænding, så derfor eksperimenterer virksomheder som EMR med at ’gasificere’ dette overskudsaffald (residual waste) og bruge det til energiproduktion via turbiner. Det er dog ikke for pengenes skyld, endnu i hvert fald.

Der er et stort potentiale for den cirkulære økonomi i skrotningsindustrien, det kræver blot at alle parter, herunder producenterne, er villige til at påtage sig et fælles ansvar for at understøtte den udvikling

Tobias Bahr

”Vi kan efterhånden godt lave profit på plastmaterialerne og få dem omsat til gulvmåtter, nedløbsrør, kabler og den slags, men gasification-processen er stadig en investering, som vi taber penge på. Derudover efterlader den os også stadig med noget metallisk aske, som vi har svært ved at omsætte”, sagde Gareth Williams.

Cirkulær økonomi kræver fælles ansvar
En af de centrale udfordringer i denne sammenhæng ligger i samarbejdet med bilfabrikanterne. For selvom eksempelvis god benzinøkonomi og lave udledninger af drivhusgasser fylder godt hos de store mærker, så er der ikke helt så meget opmærksomhed på end-of-life-fasen, på trods af, at den er mindst lige så vigtig.

”En moderne bil handler først og fremmest om den performance, den kan levere til sin ejer eller ejere i løbet af den tid, den er i drift. Det er en forholdsvis lineær måde at tænke på, men der er et stort potentiale for den cirkulære økonomi i skrotningsindustrien, det kræver blot at alle parter, herunder producenterne, er villige til at påtage sig et fælles ansvar for at understøtte den udvikling”, sagde
Environmental Policy Director, Tobias Bahr, fra organisationen European Automobile Manufacturers' Association (ACEA), der repræsenterer 15 Europa-baserede bil-, bus- og lastbilfabrikanter, herunder Volvo, BMW, Opel, Ford og Volkswagen.

Om bilskrotning:

  • Omkring 30 mio. biler bliver årligt sendt til skrotning på verdensplan, heraf ⅔ i USA og Europa
  • Ca. 80 procent af en moderne bil bliver genbrugt (globalt gennemsnit), hovedsageligt stål og aluminium fra karrosseriet. En ny bil består typisk af omkring 25 procent genbrugsstål
  • De resterende omtrent 20 procent bliver udgjort af forskellige typer metaller, primært ikke-stål, glas, plastik, gummi, papir, træ og tekstiler, samlet under betegnelsen ”auto shredder residue" (ASR). Omkring 5 mio. ton ASR ender hvert år på lossepladser verden over.

Producenterne bør, ifølge Bahr, gøre mere ud af at forbedre bilernes livscyklus, bl.a. ved at bruge bedre materialer, der gør reparationer og adskillelse nemmere. Skrotningsvirksomhederne bør påtage sig ansvar for at udvikle endnu bedre løsninger, og endelig skal der fra politisk hold skabes de bedst mulige vilkår for alle parter.

Læs også: Dansk ratificering af Hong Kong-konvention lige om hjørnet

”Nogle velfungerende incitamentsstrukturer er afgørende i denne sammenhæng. Lavere afgifter kunne eksempelvis skabe en større efterspørgsel på genbrugsplast, og lovkrav kombineret med finansiel støtte til genbrugsinitiativer kan sørge for, at endnu mindre bilskrotningsaffald ender på lossepladsen. Samlet set kan dette udgøre en glimrende model for en cirkulær økonomi”, sagde han.

Danske DPA-System var repræsenteret på konferencen ved controller Stig Thorlak. Læs mere om hans bidrag og det danske perspektiv på industrien senere her på CSR.dk.

SUSTAINX ApS

Sponseret

GUIDE: Sådan opbygger du din bæredygtighedserklæring i henhold til ESRS.

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

28.05.2024CSR.dk

EU's taksonomimål om cirkulær økonomi driller virksomheder

24.05.2024CSR.dk

Nyt liv til ridsede alufælge sparer tonsvis af CO2

25.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

10.04.2024CSR.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

02.04.2024CSR.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

21.03.2024CSR.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

Jobmarked

Se alle

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

To konsulenter til forsvarets arbejde med ESG og CSR

Vi kan tilbyde et arbejde der giver mening og en spændende og udviklende stilling som konsulent, hvor du vil blive central i arbejdet med CSR og ESG i Forsvarets anskaffelser.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

15.06.2024

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Lemvigh-Müller

ESG Specialist (barselsvikariat) - Herlev

Det ligger dybt i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar, og vi har mange aktiviteter i gang inden for hele ESG-agendaen. For nylig har vi fået godkendt vores Science Based Targets klimamålsætninger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.05.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Kursus
2-dages intensivt kursus i bæredygtighed for freelancekonsulenter

Er du selvstændig konsulent og vil du gerne vide, hvordan den bæredygtige omstilling påvirker virksomheder, og hvad den betyder for dig som rådgiver, projektleder eller forandringsleder?

Dato

28.05.2024

Tid

08:30

Sted

VIBENSHUS Lyngbyvej 2, 2100 Østerbro

Dansk Erhverv
Konference
BusinessTalk: Samarbejde på tværs af rådgiverbranchen

Hvad sker der, når to rådgivningsvirksomheder, som er eksperter på hver deres fagområde, går sammen og skaber et fælles produkt?

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Slotsholmsgade 1, 1217 København K

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Webinar
Få ESG i hjertet af organisationen

Ønsker du at lære hvordan du får bæredygtige business ambitioner og ESG-mål omsat til daglige handlinger?

Dato

30.05.2024

Tid

09:00

PwC Danmark
Event
CFO'ens Agenda 2024

Skab værdi gennem skarp formidling af dine ESG-resultater.

Dato

30.05.2024

Tid

15:00

Sted

PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Konference
Miniconference: Geopolitics in Sustainability & Business

How are conflicts and warfare affecting business ethics and corporate due diligence? Join our exclusive Spring miniconference 31 May to expand your network, get trend overview and how-to insights from real-life cases and subject matter experts on sustainable business, responsible investing, geopolitical consumerism and corporate due diligence.

Dato

31.05.2024

Tid

09:00

Sted

The Social House, Store Regnegade 12, 1110 Copenhagen