Carlsbergs papirflaske rykker nærmere

Verdens første ’papirølflaske’ af bæredygtige træfibre kommer i dag et skridt tættere på virkeligheden, når Carlsberg, der står bag konceptet, serverer øl i to prototyper på idéen som en del af C40-topmødet i København. Et nyt fællesskab på området får bl.a. Coca-Cola som partner.

Fiberflasken indeholder en en indre beklædning, så den kan indeholde væske. Foto: Carlsberg.

11.10.2019

CSR.dk

De to versioner af den såkaldte Green Fibre Bottle, der vil blive brugt til servering ved topmødet, er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde væske.

Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100 procent biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100 procent biobaseret flaske uden polymerer.

Det er en nyhed, man har set frem til at dele med omverdenen, beretter CSR-chef Simon Boas Hoffmeyer på LinkedIn, og som bidrager til selskabets Together Towards ZERO-strategi, hvori der bl.a. indgår en forpligtelse til at opnå nul CO2 fra bryggerierne og et mål om at nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30 procent i 2030.

Af samme årsag fortsætter arbejdet med papirflaskerne også fremadrettet, fortæller bryggeriet.

”Vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer”, siger VP for Group Development, Myriam Shingleton.

Som en del af arbejdet med papirflasken har BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA etableret joint venture-selskabet Paboco. Her lancerer man i dag et papirflaskefællesskab, hvor Carlsberg får følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal.

Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.

Læs også: Pepsi og Cola øger plastgenbruget

”Det hele handler om samarbejde! Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid”, siger adm. direktør for Paboco, Gittan Schiöld

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

"Vi er klar til mere grøn handling": Klimakampen skaber motivation på tværs af virksomheder

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online