Carlsberg og WWF går sammen i kampen for rent drikkevand

I samarbejde med WWF Verdensnaturfonden er Carlsberg i øjeblikket ved at udvikle en vandstrategi med ambitiøse målsætninger for fremtiden.

Sammen med WWF arbejder Carlsberg i øjeblikket på at identificere fremtidige fælles projekter på de områder, hvor bryggeriet har identificeret de største vandrisici. Arkivfoto..

14.06.2017

CSR.dk

I samarbejde med WWF Verdensnaturfonden arbejder Carlsberg i øjeblikket på at definere sin vandstrategi i sit nye bæredygtighedsprogram Together Towards ZERO. 

I en begejstret tweet skriver Sara Krüger Falk fra DI - Dansk Industri - at det er "nyt spændende partnerskab", som viser at "sammen er vi stærkere". 

Læs også: Rapport: Cirkulær økonomi kræver en gentænkning af vores samfund

Ambitiøse målsætninger om reducering af vandforbrug
Ud fra WWFs analyse af de vandrisici, der er forbundet med Carlsbergs globale aktiviteter, har Carlsberg udviklet en målsætning om at reducere 50 procent af vandforbruget på virksomhedens bryggerier og i en fælles indsats med andre aktører beskytte vandressourcer i højrisikoområder.

Fire fixpunkter for bæredygtighed i Carlsberg

Samarbejdet med WWF er knyttet til opfyldelsen af Carlsbergs strategi. Bryggeriet beskriver det som sådan i en pressemeddelelse: 

Together Towards ZERO er en reaktion på stigende forbrugerefterspørgsel efter bæredygtige produkter på et tidspunkt, hvor kloden står over for udfordringer som klimaforandringer, knaphed på vand og sundhedsudfordringer. Programmet er en integreret del af Carlsberg-gruppens SAIL’22-strategi og bygger på fire ambitioner – NUL CO2-udledning, NUL vandspild, NUL uansvarligt alkoholforbrug og en kultur med NUL ulykker – med individuelle, målbare mål på hvert område

Together Towards ZERO er udviklet i samarbejde med førende globale eksperter ud fra en videnskabelig tilgang. Programmet er i overensstemmelse med FN’s bæredygtighedsmål og har til formål at mindske CO2-udledningen med mere end hvad der er forudsat i Parisaftalens basale klimamål.

Derudover arbejder Carlsberg og WWF på at identificere fremtidige fælles projekter i de områder, hvor man har identificeret de største vandrisici.

””Begrænsede vandressourcer og adgang til vand er et af verdens store problemer lige nu: Det er helt afgørende, at miljø- og ressourceknaphed bliver tænkt ind i fremtidens forretningsmodeller, så vi kan nå FN’s verdensmål og skabe en mere bæredygtig udvikling. Vi er glade for, at Carlsberg tager ansvar og er med til at gå forrest. I samspil med WWF’s globale eksperter og lokale forankring kan Carlsberg være med til at sikre, at der også i fremtiden er vand nok”, siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden. 

Verdens vandressourcer er under pres fra ubæredygtig økonomisk vækst, klimaforandringer, befolkningstilvækst og overforbrug. Således har cirka en milliard mennesker ikke adgang til rent drikkevand, og 2,6 milliarder har ikke adgang til ordentlige, sanitære forhold.

Læs også: Carlsberg præsenterer bæredygtig træfiberflaske

Udover en halvering af vandforbruget på sine bryggerier har Carlsberg forpligtet sig til at dække 100 procent af sit energiforbrug med vedvarende energi inden 2022.

Samtidig vil bryggeriselskabet reducere CO2-udledningen fra bryggerierne til nul i senest 2030 og reducere CO2-udledningen fra værdikæden med 30 procent inden 2030. 

- EL

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S