Budgetudspil: Virksomheder skal levere Københavns Kommunes varer i elbiler

Varer til Københavns Kommune skal leveres i brint- og elbiler. Det foreslår overborgmester Frank Jensen i et udspil til de kommende budgetforhandlinger. Fint, så længe kommunen er klar på at betale mere, mener Dansk Erhverv.

Hvis det står til Frank Jensen (S), så kommer der snart til at køre flere el-varebiler som fx denne Nissan rundt i Københavns gader..

03.09.2018

CSR.dk

Der kan være nye tider på vej for virksomheder, der gerne vil have Københavns Kommune stående i sit kundekartotek og levere varer og tjenesteydelser i hovedstaden. Hvis det står til overborgmester Frank Jensen (S) må de fremover indstille sig på, at en del af vognparken skal bestå af el- og brintbiler, skriver Berlingske.

Læs også: Københavns Kommune er længere fra sine 2025-klimamål end først antaget

I forbindelse med de budgetforhandlinger, som partierne på Københavns Rådhus indleder på fredag, foreslår overborgmesteren kravet til leverandører om miljøvenlige biler som et af i alt fem grønne initiativer.

”Når vi selv skifter biler ud i kommunen, skal det være til brint eller el, så vi tager vores egen medicin på rådhuset. Derfor synes jeg, at det er et fair vilkår også at stille til vores egne leverandører”, siger Frank Jensen til Berlingske og fortsætter:

”Hvis man vil have så stor en kunde som Københavns Kommune, må man også bidrage til renere luft”, siger overborgmesteren, der også glæder sig over, at to københavnske buslinjer snart bliver 100 procent elektriske.

Inspirationen til forslaget har han hentet i Stockholm, som indført el-kravet på blandt andet flytning af møbler og materiale, passagertransport og indkøb af dagligvarer.

Dansk Erhverv er positivt indstillet
Dansk Erhverv repræsenterer en stor del af de leverandører, der skal på udkig efter nye grønne modeller hos bilforhandleren, hvis ordningen bliver indført.

”Helt overordnet er det en udmærket tanke. Det er jo fremtiden, og derfor giver det mening at kigge på sådan nogle ting, så det er vi positive over for”, siger Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv.

Der udestår dog stadig en række praktikaliteter, som Jesper Højte Stenbæk mener, skal afklares, og så skal man være opmærksom på, at der er en regning, der skal betales.

”Kommunen skal være beredte på at betale den merpris, det koster at bruge 'grønnere' biler. Hvis den er det, så er vi i gang”, siger han.

En evaluering fra Stockholm i 2016 viser, at kravene til mere miljøvenlige leverancer ikke har været en merudgift for den svenske by. Om det samme bliver tilfældet i København, må tiden vise.

Mange bække små
Seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd Kåre Press-Kristensen kalder i Berlingske forslaget et spændende skridt i den grønne retning. Han hæfter sig især ved forslagets potentiale.

”En elbil, der kører fra Hillerød til København med varer, kører jo igennem en hel masse forskellige byer på sin vej til hovedstaden. Derfor gavner det hele strækningen, og det er et eksempel på, hvordan én kommune kan have en relativt stor virkning”, siger han og tilføjer:

”Det kunne pludselig brede sig til flere kommuner og virksomheder, hvis nogen beviser, at man kan få leveret varer med emissionsfri køretøjer. Så det er enormt spændende, at København prøver.”

Læs også: Omstilling til elbiler i Helsingør Kommune

Det er endnu ikke besluttet, hvordan en eventuel model skal se ud, men overborgmesteren lægger ifølge Berlingske op til, at kravet skal stilles i forbindelse med, at kommunen sender sine opgaver i udbud. Derefter vil kravet til virksomhederne variere alt efter deres volumen, og det er kun køretøjer op til 3,5 ton, der vil blive omfattet af kravene.

I 2017 købte København varer og ydelser for 12,3 mia. kr., og heraf skønner man, at omkring to tredjedele af det beløb på længere sigt kan blive omfattet af de nye krav.

-JM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Workshop
København - ESG Inspirationsdage: Hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia