Bring investerer i svensk producent af elektriske lastbiler

Med investeringen i clentech-virksomheden Inzile regner post- og logistikselskabet Bring med, at de både kan få et godt afkast fra en voksende sektor, mens de samtidig tager et vigtigt skridt i deres grønne omstilling.

Bring vil fremover levere pakker i Inziles udledningsfri ellastbil PRO4. PR-foto..

07.06.2019

CSR.dk

Det norske post- og logistikselskab Bring, der er en del af Posten Norge, har investeret fem millioner svenske kroner (ca. 3,5 millioner danske kroner) i den svenske cleantech-virksomhed Inzile, der udvikler den udledningsfri lastbil PRO4, som udelukkende er drevet på el.

Læs også: Bring går over til CO2-fri transport

”Investeringen i Inzile er strategisk vigtig for Bring af flere årsager. Elektriske køretøjer er et nichemarked i bilindustrien, som forventes at vokse hurtigt, og der er gode muligheder for at få afkast i en så ekspansiv sektor”, siger koncerndirektør i Bring, Thomas Tscherning, og fortsætter:

”Samtidig er det også et vigtig skridt i vores grønne omstilling til fossilfrie transportformer. Vi har et bæredygtighedsmål om udelukkende at anvende vedvarende energi i køretøjer og faste ejendomme inden 2025, og igennem investeringen får vi mulighed for både at fremme og påvirke udviklingen af eldrevne transportformer. Vi har allerede bestilt flere køretøjer fra Inzile, som er skræddersyet til vores behov”, siger han.

Beregnet til last mile-levering
Inziles PRO4-lastbil er beregnet til nærtransport og arbejde og skal ses som en konkurrent til de dieseldrevne lastbiler, der i dag primært anvendes til bytransport. Inziles kundegruppe indeholder derfor også en del transportvirksomheder og e-handelsselskaber, der vil fjerne udledningen fra den berømte ”the last mile”.

”At Bring vælger at investere i os viser, at Inzile har den rette position og forretningskoncept. Vi står over for et paradigmeskifte, hvor transporten stiger samtidig med, at udledningen i byerne skal reduceres hurtigt. Ny forbrugeradfærd med øget e-handel og politiske beslutninger omkring miljøzoner er makrotendenser, der driver vores virksomhed”, siger Ragnar Åhgren, CEO hos Inzile.

Læs også: EU-enighed om CO2-mål for lastbiler

”At reducere udledningen ved transport i byer er noget, som både berør erhvervslivet, myndighederne og naturligvis byernes beboere. Derfor er vi også glade for at udvide ejerskabet og give flere mulighed for at blive en del af den positive udvikling”, tilføjer han.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle