Branding af samfundsansvar kan give bagslag
Gennemsigtighed og autenticitet er kodeordene, hvis man som virksomhed vil lykkes med sin CSR-branding fastslår CSR-ekspert Tania Ellis i dette interview fra Jyllands-Postens CSR-tillæg.
Gennemsigtighed og autenticitet er kodeordene, hvis man som virksomhed vil lykkes med sin CSR-branding. Dette er hovedbudskabet i et interview i Jyllands-Postens CSR-tillæg 13. juni 2014, som vi bringer et uddrag af her:
Det er meget forskelligt, hvad virksomheder rent brandingmæssigt kan få ud af at kommunikere deres samfundsansvar.
Det fastslår Tania Ellis, som er direktør og specialrådgiver i The Social Business Company én af Skandinaviens førende trendformidlingsvirksomheder med speciale i bl.a. CSR-strategier.
»Nogle kan bruge CSR til at styrke virksomhedens omdømme og øge kundeloyalitet, mens andre kan bruge det til at øge salget eller til at motivere medarbejderne internt i virksomheden,« siger hun og nævner mobilselskabet Call Me som eksempel.
Med sin landskendte kampagne Tal Ordentligt det koster ikke noget, der havde til formål at lære børn og voksne at holde igen med negative og ondsindede ord i hverdagssituationer, har Call Me ifølge Tania Ellis opnået adskillige forretningsgevinster. Heriblandt både kundetilvækst og en pr-score der overgår resten af teleindustrien, ligesom også medarbejderstoltheden er røget i top.
Men man skal passe på, for der er ingen quick branding fixes, når det handler om samfundsansvar, tilføjer hun.
»Forbrugerne er kritiske og gennemskuer lynhurtigt, hvis det bare er et pr-stunt fra virksomhedens side,« siger Tania Ellis.
Med andre ord: Hvis ikke CSR-budskaberne hænger sammen med det, som virksomheden i forvejen er kendt for, vil det hurtigt klinge hult, og dét, der startede ud som en flot kampagne, kan blive til en virksomheds værste mediemareridt, påpeger den prisbelønnede CSR-rådgiver...