Brancheforening lancerer betaversion af beregner for klimaaftryk på reklamemarkedet

Foreningen Carbon Footprint Initiative løfter i dag sløret for betaversionen af det værktøj, der skal gøre det simpelt for aktørerne på det danske reklamemarked at måle klimaaftrykket fra indrykning af reklamer.

Foto: Via Ritzau

28.10.2024

CSR.dk

Lanceringen er resultatet af mange måneders arbejde i brancheforeningen Carbon Footprint Initiative, når foreningen i dag kan præsentere en betaversion af en beregner, der skal bruges til at måle CO2-aftrykket fra reklamer i Danmark.

Ifølge Marianne Bugge Zederkof, der er formand for Carbon Footprint Initiative, markerer lanceringen en milepæl i forhold til at skabe åbenhed om reklamers klimaaftryk i den danske mediebranche.

”På tværs af sektorer og brancher skal man tage et ansvar for den bæredygtige omstilling og bidrage til at bremse klimaforandringer. Derfor er jeg glad for, at vi som branche er gået sammen om Carbon Footprint Initiative, der skal bidrage til en entydig og troværdig måde at opgøre klimaaftrykket for reklamer, og jeg er stolt af, at vi i dag kan præsentere resultatet af mange måneders hårdt arbejde. Det er en milepæl i forhold til, at medier, annoncører og bureauer i nærmeste fremtid skal kunne arbejde effektivt og målrettet med at nedbringe klimaaftrykket,” siger Marianne Bugge Zederkof.

Godt på vej mod en færdig emissionsberegner

Formanden fortæller, at der fortsat venter et vigtigt stykke arbejde, inden branchen kan tage værktøjet i brug.

”Det er en kompleks opgave at beregne reklamers klimaaftryk, da mange forskellige aktører er involveret - lige fra annoncøren, der igangsætter en kampagne til forbrugeren, der bliver eksponeret for den. Derfor markerer lanceringen af den første betaversion også, at vi endnu ikke er endeligt i mål. Men vi er godt på vej, og vi arbejder ufortrødent videre mod at etablere et troværdigt og gennemsigtigt grundlag, som gør annoncørerne i stand til at inddrage klimapåvirkningen i valget af mediestrategi,” lyder det fra Marianne Bugge Zederkof.

Medlemmer af Carbon Footprint Initiative får med lanceringen adgang til betaversionen af såvel data og beregner som den bagvedliggende metoderapport. Metodegrundlaget er udviklet sammen med repræsentanter fra både medier og mediebureauer med udgangspunkt i internationale standarder.  Derudover er Carbon Footprint Initiatives metode udviklet i en løbende dialog med IAB Europe, Ad Net Zero og andre internationale organisationer om at udvikle og forfine metodegrundlaget.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

01.12.2025

Sted

København