Brancheforening lancerer betaversion af beregner for klimaaftryk på reklamemarkedet

Foreningen Carbon Footprint Initiative løfter i dag sløret for betaversionen af det værktøj, der skal gøre det simpelt for aktørerne på det danske reklamemarked at måle klimaaftrykket fra indrykning af reklamer.

Foto: Via Ritzau

28.10.2024

CSR.dk

Lanceringen er resultatet af mange måneders arbejde i brancheforeningen Carbon Footprint Initiative, når foreningen i dag kan præsentere en betaversion af en beregner, der skal bruges til at måle CO2-aftrykket fra reklamer i Danmark.

Ifølge Marianne Bugge Zederkof, der er formand for Carbon Footprint Initiative, markerer lanceringen en milepæl i forhold til at skabe åbenhed om reklamers klimaaftryk i den danske mediebranche.

”På tværs af sektorer og brancher skal man tage et ansvar for den bæredygtige omstilling og bidrage til at bremse klimaforandringer. Derfor er jeg glad for, at vi som branche er gået sammen om Carbon Footprint Initiative, der skal bidrage til en entydig og troværdig måde at opgøre klimaaftrykket for reklamer, og jeg er stolt af, at vi i dag kan præsentere resultatet af mange måneders hårdt arbejde. Det er en milepæl i forhold til, at medier, annoncører og bureauer i nærmeste fremtid skal kunne arbejde effektivt og målrettet med at nedbringe klimaaftrykket,” siger Marianne Bugge Zederkof.

Godt på vej mod en færdig emissionsberegner

Formanden fortæller, at der fortsat venter et vigtigt stykke arbejde, inden branchen kan tage værktøjet i brug.

”Det er en kompleks opgave at beregne reklamers klimaaftryk, da mange forskellige aktører er involveret - lige fra annoncøren, der igangsætter en kampagne til forbrugeren, der bliver eksponeret for den. Derfor markerer lanceringen af den første betaversion også, at vi endnu ikke er endeligt i mål. Men vi er godt på vej, og vi arbejder ufortrødent videre mod at etablere et troværdigt og gennemsigtigt grundlag, som gør annoncørerne i stand til at inddrage klimapåvirkningen i valget af mediestrategi,” lyder det fra Marianne Bugge Zederkof.

Medlemmer af Carbon Footprint Initiative får med lanceringen adgang til betaversionen af såvel data og beregner som den bagvedliggende metoderapport. Metodegrundlaget er udviklet sammen med repræsentanter fra både medier og mediebureauer med udgangspunkt i internationale standarder.  Derudover er Carbon Footprint Initiatives metode udviklet i en løbende dialog med IAB Europe, Ad Net Zero og andre internationale organisationer om at udvikle og forfine metodegrundlaget.

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.10.2025CSR.dk

Danmark blandt de dårligste i EU: Madspild dobbelt så højt som gennemsnittet

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 4: Samarbejdsudvikling som ydelse

Tag din chef med, når vi dykker ned i, hvordan samarbejdsudvikling kan blive et forretningsparameter. Hvordan kan det indgå i udbud og tilbud, og hvordan kan det skabe reel værdi for jeres virksomhed og for branchen?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Tilgår