Blockchain skal sende penge direkte til bonden

Transparens, sporbarhed og sikre betalinger uden mellemled er blandt gevinsterne, som et Cowi-styret blockchain-projekt med kaffeindustrien som udgangspunkt skal undersøge det næste 1½ år. Målet er at skabe grundlaget for en app, som kan gavne hele værdikæden.

Etiopien er blandt de lande, hvor projektet vil engagere sig i den kommende tid. Foto: Nordic Approach.

15.05.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

Blockchain som teknologisk værktøj rummer således en række muligheder for at skabe mere tillid og gennemsigtighed i den ellers forholdsvis uoverskuelige forsyningskæde, der lige nu præger sektoren.

”Verdenshandlen med kaffe kontrolleres af nogle få store selskaber og den kæde af transaktioner, som finder sted, før du som forbruger står med din kaffe i hånden, er meget lidt transparent. Halvdelen af bønnerne i din pose med bæredygtig kaffe kan sagtens være høstet under kummerlige forhold af trængte småbønder i områder med stor risiko for ulovlig fældning af regnskove”, siger Asger Strange Olesen.

”Her er blockchain et godt redskab, fordi det kan bruges til at spore en fysisk vare, der kan være svær at differentiere i en lang supply chain. Teknologien kan dokumentere oplysninger om oprindelse, producent, arbejds- og lønforhold og meget andet, på meget overbevisende facon, fordi informationen ikke kan manipuleres af andre undervejs”, forklarer han videre.

På den måde kan blockchain løfte niveauet af sikkerhed i forhold til det traditionelle, mere manuelle system med fysiske papirer, der i sagens natur kan indeholde fejl, bevidst forfalskes eller bare blive væk, og derfor aldrig kan blive rigtigt effektivt eller troværdigt.

Direkte betaling til bønderne i Etiopien er en af de lovende muligheder i blockchain-teknologien, som vil gøre en forskel for lokalbefolkningen i områderne. Foto: Nordic Approach.

Basisprogram som fundament for app
Projektet er netop startet op og befinder sig lige nu i det, Asger Strange Olesen kalder en ”stormingfase”, hvor man er ved at indsamle viden om netværk, datainfrastruktur og processer, som inden for det næste 1½ år skal testes på to konkrete kaffeforsyningskæder for hhv. Nordic Approach i Etiopien og Peter Larsen Kaffe i Colombia.

Her vil man se, om man kan følge kaffen så præcist, som man forestiller sig, og så foretage justeringer derefter. Det involverer både feltarbejde og udvikling herhjemme fra, bl.a. med inspiration fra et stort anlagt hackathon, der skal afvikles til august.

”Det væsentligste parameter er at muliggøre et mere tydeligt billede af, hvordan markedet egentlig fungerer. Med en øget transparens vil indkøberne og endda også den enkelte forbruger få mulighed for at sende en betaling, fx i Bitcoin, direkte til bonden, uden mellemled og forsinkelser, samtidig med, at der kan komme meget præcis information den anden vej”, fortæller Asger Strange Olesen.

For at det kan ske, vil det næste skridt være at udvikle en blockchain-baseret app, så man eksempelvis som kunde eller indkøbschef i et dansk supermarked, kan gå direkte ind med sin smartphone og scanne en pakke med bønner og finde ud af, hvor de voksede, hvem der plukkede dem, og hvordan de kom til Danmark.

Selve det arbejde er ikke Cowi-projektets opgave, men planen er at skabe fundamentet for det, forklarer Asger Strange Olesen. Samtidig vil man også undersøge de miljømæssige og økonomiske aspekter rundt om løsningen.

”Vores projekt skal danne grundlaget for at kunne kreere sådan en app, på den måde at vi skal udvikle en slags basisprogram i form af en open source-kode, som softwareingeniører og fagfolk kan bygge ovenpå. Og så ser vi også på klimaregnskabet og businesscasen undervejs. Bitcoin-transaktioner kræver jo eksempelvis en del datakraft, som medfører et øget strømforbrug, men til gengæld sparer vi rejseaktivitet og noget papir, så det regner vi lidt på”, forklarer han.

Starbucks har igangsat et blockchain-projekt bl.a. i Costa Rica, hvor man lige nu er ved at snakke med de lokale bønder for at finde ud af, hvordan teknologien kan hjælpe dem bedst. Foto: Starbucks.

Starbucks også i gang, ser muligheder i transparens
Den amerikanske kaffegigant Starbucks igangsatte sidste år et lignende projekt i samarbejde med Microsoft, og i stil med Cowis plan, så sigter man efter at udvikle en mobilapp. Hvornår den bliver tilgængelig på markedet er endnu uklart, men ifølge selskabet er man lige nu i gang med at interviewe bønder i Costa Rica, Colombia og Rwanda for at lære om deres viden og behov, og hvordan digital sporbarhed kan hjælpe dem bedst muligt.

Selvom der ifølge analysefirmaet Gartner er ved at opstå en vis ’blockchain-træthed’, så er det ikke noget man er stødt på i hovedkvarteret i Seattle. Tværtimod ser man frem til at bruge sporbarheden aktivt i historiefortællingen rundt om sine produkter:

Læs også: Chokoladeproducent arbejder for sporbar og skovrydningsfri forsyningskæde

”Håndlavede drikkevarer i høj kvalitet er meget vigtige, men det er fortællingerne, menneskerne, forbindelserne, humaniteten bag kaffen, der inspirerer alt, hvad vi gør. Denne her form for transparens giver kunderne mulighed for at se, at den kaffe, de nyder, er resultatet af mange menneskers dedikerede indsats”, siger Starbucks’ senior vice president for Global Coffee & Tea, Michelle Burns, til Microsoft.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld, som du tror?

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: teknologi og bæredygtighed

Hvad er teknologis særlige rolle i forhold til bæredygtighed og verdensmål? Hvilke teknologier kan komme til at bidrage afgørende? Er der virksomhedsfyrtårne, man kan lære af? Og hvad med sikkerhed og retten til privatliv – hvordan skal den nød knækkes? ,

Relateret indhold

11.09.2024CSR.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

10.09.2024CSR.dk

Jo mere bæredygtighed, jo mindre risiko for skandaler

09.09.2024CSR.dk

Stort gennembrud for grøn langturskørsel

28.08.2024Forenede Service

Sponseret

Grøn overbygning i Storkøbenhavn: Stensdal Group udvider samarbejdet med Kokkenes Køkken

22.08.2024CSR.dk

Millioner til cirkulært værdikædesamarbejde

19.08.2024CSR.dk

Carl Ras udvider populær værktøjsindsamling

14.08.2024CSR.dk

Nyt partnerskab om genanvendelse af plast fra udtjente biler

14.08.2024CSR.dk

Danske finanselskaber får kritik for investeringer i våbenproducenter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 16. sep: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage vores praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, men sidder inde med nogle spørgsmål du gerne lige vil have besvaret først? Eller har du brug for nogle fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt?

Dato

16.09.2024

Tid

12:15

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus