Blødende bilindustri presset til bæredygtig omstilling

Den globale bilindustri er i knæ. Finanskrise, klimakrise og markeds-magtskifte presser bilindustrien til en bæredygtig omstilling, og producenterne kæmper nu for at omstille deres gigantiske produktionsapparat af benzinslugende biler til mere miljøvenlige køretøjer.

23.03.2009

CSR.dk

Bilindustrierne i Europa og USA bløder. Finanskrisen har givet dem kniven for struben, alt imens regeringer må ile til med hjælpepakker, der skal redde de største producenter og bane vejen for en mere bæredygtig bilindustri.
Dollargrinet er stivnet, og der er ingen tvivl om, at industrien står over for en kæmpe teknologisk innovations-udfordring for at leve op til skrappe klimakrav. I slutningen af 2008 fik det blandt andet Toyota til at sælge ud af deres store benzinslugende pickup-trucks med kampagner, der reklamerede for spotpriser. Et symptom på at industrien er i gang med at ruste sig til fremtidens ændrede markedskrav, forklarer ekspert i bilindustriens forretningsudvikling dr. Paul Nieuwenhuis fra Cardiff Business School til Huset Mandag Morgen.
”Det er et forsøg på at rydde hylderne for de varer, der ikke sælger mere, og ikke er kernen i den fremtidige forretningsstrateg. Biltyper, som markedet ikke længere vil have,” siger Paul Nieuwenhuis.

Fremtidens bilindustri ændres
Mandag Morgens analyse af bilbranchen viser, at den står over for en omstillingsproces, der vil vende op og ned på fremtidens bilindustri. Og det er især tre faktorer, der påvirker industrien:

Finanskrisen:
Den globale finanskrise har fået bilsalget i hele verden til at styrtdykke, især i USA hvor bilsalget i 2008 faldt med 18 procent i forhold til 2007, viser tal fra IHS Global Insight. I Europa faldt salget med 7,8 procent til det laveste i 15 år – en nedgang i salget der svarer til hele det nuværende spanske marked, oplyser ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association). Også Japan lider, og i november 2008 oplevede landet de laveste salgstal i 34 år med et fald på 18 procent.

Klimakrav:
Den herskende teknologi i bilindustrien er hverken miljømæssig eller økonomisk bæredygtig, og svingende oliepriser og fokus på globale klimaforandringer tvinger industrien til at nytænke teknologi, forretningsmodeller og produktionsformer, hvis den vil overleve fremtidens klimakrav.

Markeds-magtskifte:
Det økonomiske magtskifte fra vesten til vækstøkonomierne Brasilien, Rusland, Indien og Kina (BRIK-landene) sker også i bilindustrien. Ifølge en specialrapport fra The Economist vil salget af personbiler i BRIK-landene i 2008 formentlig overgå USA, og i 2010 forventes Kina at overtage USA’s position som verdens største bilmarked og Rusland at overtage titlen fra Tyskland som Europas største marked. Og de nye markeder stiller andre krav til pris og teknologi. Desuden er både Indien og Kina i gang med at opbygge en blomstrende bilindustri, som også vil true de vestlige producenter.

Salgstal styrtdykker
Men at skulle omstille et gigantisk masseproduktionsapparat til fremtidens miljøkrav og miljøbevidste forbrugere sker ikke over natten, og alt imens kæmper de store bilindustrier med en tung tåge af alarmerende salgstal, især i USA. Værst er det gået ud over de amerikanske spillere, ”the big three” Chrysler, General Motors og Ford, der melder om faldende 2008 salgstal i USA på henholdsvis 30, 23 og 22 procent i forhold til 2007. Chrysler oplevede det værste månedsfald i december på hele 53 procent, og bilfabrikantens krise medførte lukning af produktionen i mindst en måned.
Også de japanske producenter har hårde tider. Nissans salg i USA faldt med 11 procent i 2008, og hos Lean-filosofiens arnested, Toyota, faldt salget med lidt over 15 procent. I slutningen af december annoncerede Toyota tilmed, at koncernen har oplevet sit første driftstab siden 1941.
Trods Toyotas problemer fremhæver Paul Nieuwenhuis dog producenten som en af fremtidens vindere.
”De er længere end de øvrige store bilproducenter med udviklingen af bæredygtige teknologier og produktionsformer. Og vigtigst af alt i disse tider: de har pengene til at fortsætte udviklingen og er ikke afhængige af de finansielle markeder i samme grad som de øvrige store producenter.”

Hjælpepakker skal redde bil-producenter
Der er dog tændt håb for de skrantende bilproducenter. USA's regering besluttede i slutningen af december at tilbyde de amerikanske bilproducenter en økonomisk håndsrækning på 17,4 milliarder dollar - omkring 92 milliarder kroner - i hurtige lån. Men de store koncerner Ford, General Motors og Chrysler får ikke lånene på deres glatte kølerhjelme. For at få adgang til lånene skal koncernerne restruktureres og forebygge, at de kommer i problemer ved økonomiske kriser. Samtidig skal det sikres, at skatteyderne kun hjælper med finansiering af levedygtige selskaber.
Også de europæiske bilproducenter trygler om økonomisk hjælp. Det tyske bilmarked oplevede i 2008 sit laveste salg siden den tyske genforening i 1990, og den tyske regering har allerede fremlagt initiativer, men der tales om flere kroner til at stimulere det tyske bilmarked oven på både BMW’s og Mercedes-Benzs dystre salgstal i slutningen af 2008.
Umiddelbart kan økonomiske hjælpepakker til bilindustrien synes som et tilbageskridt for miljørigtige biler, men på længere sigt vil finanskrisen accelerere omstillingen til en bæredygtig bilindustri, mener Paul Nieuwenhuis.
”De store producenters økonomiske problemer er langt hen ad vejen et resultat af, at bilindustrien netop ikke har været bæredygtigt skruet sammen. Og alle redningsplaner både internt i virksomhederne og fra regeringerne sættes nu ind på at accelerere en bæredygtig udvikling,” siger han til Mandag Morgen.

Flere elbiler
Imens skyder små nye bilproducenter op som kinesiske BYD, amerikanske Tesla Motors, norske Think Global og Project Better Place, der satser på udvikling og salg af el-biler og ikke kæmper med at skulle omstille gigantiske produktionsapparater. Men selv om eksperter har store forventninger til el-biler, blandt andet i Danmark, er hverken el- eller hybridbil den eneste redning for den skrantende bilindustri, mener vicedirektør Michael Robinet fra analysebureauet CSM Worldwide, der beskæftiger sig med det globale bilmarked. På bilmessen i Detroit i januar 2009 sagde han:
”Teknologi og benzinøkonomi bliver kodeord i 2009, men de nye el- og hybridbiler er ingen mirakelkur. Der skal også udvikles på almindelige benzinmotorer, men det kræver tid og kapital. Skala og volumen bliver afgørende for branchen, og det samme bliver evnen til at omstille sig hurtigt. Vi kommer til at se en helt ny bilbranche i løbet af 10-15 år.”

www.csr.dk/klima

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

17.11.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

18.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online