Bæredygtighed er den nye normal

Efter 13 undersøgelser af forbrugernes opfattelse af bæredygtighed konstaterer Sustainable Insights, at der er en ny normal i byen, hvor bæredygtighed er integreret som en naturlig forventning til virksomheder.

Foto: 123rf.com

12.03.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I går, 11. marts 2025,  udkom Sustainable Insights trettende danske udgave af ”Sustainable Brand Index”. Den samlede top 10 ligner sig selv: Det er altovervejende fødevarer og en enkelt elsket nationalskat, som topper listen. 

Foto: Sustainable Brand Index

Der, hvor man kan lære noget nyt i årets undersøgelse af, hvordan danske forbrugere opfatter tusindvis af brands’ i forhold til bæredygtighed, er på den overordnede analyse af forbrugernes relation til bæredygtighed. Her måler Sustainable Brand Index hvert år på spørgsmål om hvor ofte, de diskuterer bæredygtighed med andre, hvor meget de stoler på virksomhederne, deres betalingsvillighed osv. 

Konklusionen i årets rapport er, at tallene nu stort set ikke flytter sig fra år til år, og at det er et tegn på, at bæredygtighed ikke længere er den nye i klassen, men en hygiejnefaktor, som mange forbrugere forventer, at virksomhederne tager stilling til og arbejder med. 

Hvis man sammenligner 2010’erne og 2020’ernes surveyresultater kan man nemlig se, at hvor der i 2010’erne var store udsving i forbrugernes interesse og opmærksomhed på bæredygtighedsrelaterede spørgsmål, mens 2020'erne har været præget af en mere stabil interesse og bekymring for bæredygtighedsspørgsmål. 

”Der er en ny normal, hvor bæredygtighed er integreret i folks forventninger til virksomheder, samfund og andre interessenter,” står der i rapporten. 

Andelen af forbrugere som nogle gange eller ofte diskuterer bæredygtighed. Foto: Sustainable Brand Index

Udfordringen er troværdig kommunikation

Rapporten definerer derfor det store spørgsmål for brands i dag til at være: Hvordan balancerer vi modige bæredygtighedshandlinger med troværdig, gennemsigtig kommunikation?

For forbrugerne forventer måske handling og ansvarlighed af virksomhederne, men mistilliden til bæredygtighedskommunikation er udbredt. The share (%) of consumers that trust communication about sustainability from companies

Samtidig halter adfærd som altid efter ambitionerne, hvilket ifølge årets rapport er fordi ”… de har job, familier, venner og andre ting, der kræver deres tid og opmærksomhed”. 

”I tider, hvor forbrugerne har brug for anvisninger til at forstå, hvordan de skal træffe gode valg, er virksomhedskommunikation i bedste fald vag og uambitiøs, hvilket efterlader forbrugerne forvirrede,” fremgår det af rapporten. 

Andelen af forbrugere som siger, at de stoler på virksomheders bæredygtighedskommunikation. Foto: Sustainable Brand Index

Vil kun betale, hvis fordelen er tydelig

Undersøgelsen spørger også til forbrugerenes villighed til at betale ekstra for bæredygtighed. Her er tendensen nedadgående. I Danmark er andelen faldet fra 74 til 64 procent over de seneste tre år. Et mønster, som er genkendeligt i Norge, Sverige og Holland, hvor undersøgelsen også gennemføres. 

Rapporten fremhæver pres på privatøkonomien som en væsentlig årsag til denne udvikling, men konkluderer også, at forbrugerne er blevet mere skeptiske i forhold til værdien af at betale ekstra. 

”De overvejer, om bæredygtige produkter byder på flere fordele end standard-udgaven af samme produkt. Især hvis den højere pris ikke fører til tydelige fordele som højere kvalitet eller længere holdbarhed. Den skepsis giver en modvillighed i forhold til at bruge ekstra penge på bæredygtighed, selvom den generelle interesse for emnet er stabil,” står der i rapporten. 

Rapporten kan ses her.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup