Bæredygtighed tiltrækker billige penge

H&M skaffede sig i februar måned nye midler til at forfølge bæredygtighedsmål ved at udbyde bæredygtighedsobligationer. Hvad fik en af verdens største retailere til at gå den vej? Og var der nogen, der gad at købe dem?

H&M's arbejde med bæredygtighed bruges nu til at drive nye finansieringsmuligheder hjem. Foto: H&M.

12.03.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Flere virksomheder finansierer nu deres udvikling med salg af virksomhedsobligationer knyttet til bæredygtighed. I midten af februar opgjorde bloomberg.com summen af denne slags investeringsobjekter solgt i de første halvanden måned af 2021 til 135 milliarder kroner mod samlet 43 i 2020. 

Et af bidragene til den opgørelse er H&M’s udbud af bæredygtighedsobligationer for i alt 500 millioner Euro (3,7 milliarder danske kroner). Dem kunne markedet godt lide: obligationerne blev 7,6 gange overtegnet.

Finansiering med incitamenter
Men hvorfor vælger H&M at lånefinansiere deres udvikling på denne måde? Er det fordi der er lavvande i kassen?

H&M forklarer i en mail til CSR.dk, at helt sådan skal man ikke se det. Der er godt nok også nævnt noget om ”et fortsat arbejde med at optimere virksomhedens kapitalstruktur”, men det, der fylder mest i svaret, er noget andet:

”Den slags obligation skaber en klar og gennemsigtig forpligtelse og incitament for virksomheden. Samtidig får investorerne mulighed for at bidrage til en positiv transformation af modebranchen. Vores kunder viser dagligt, at de sætter pris på H&M Groups tilbud med en stærk kombination af mode, kvalitet, pris og bæredygtighed. Den vellykkede obligationsudstedelse er et bevis på, at det finansielle marked også værdsætter vores ambitiøse bæredygtighedsarbejde, og vi ser frem til at arbejde sammen for en mere bæredygtig industri,” skriver H&M – i sin mail og i den pressemeddelelse, virksomheden har sendt ud.

Tre – godkendte - målsætninger
Bæredygtighedsobligationerne er bundet op på tre konkrete mål i H&M’s arbejde, som skal nås inden 2025:

  1. Øge andelen af genanvendte materialer brugt til 30 procent.
  2. Reducere udledninger fra H&M Groups egen drift med 20 procent.
  3. Reducere absolutte Scope 3-udledninger fra tekstilprodution, tøjproduktion, råmaterialer og transportaktiviteter i de første trin I værdikæden med 10 procent.

Hvad er Scope 1, 2 og 3?

  • Scope 1 dækker direkte emissioner - emissioner fra kilder der ejes eller kontrolleres af virksomheden, herunder biler og andre køretøjer samt anlæg til lokal varme- og energiproduktion. Det kan f.eks. være gas og olie til opvarmning eller proces.
  • Scope 2 dækker indirekte emissioner - fra elektricitet eller fjernvarme indkøbt og brugt af virksomheden.
  • Scope 3 er andre Indirekte emissioner - fra virksomhedens aktiviteter, der opstår fra kilder, som virksomheden ikke selv ejer eller kan kontrollere. Det inkluderer emissioner relateret til hele værdikæden - både ”upstream”, herunder emissioner relateret til leverandørkæden, og ”downstream”, herunder emissioner forbundet med anvendelse og bortskaffelse af produkter.

Kilde: Nem guide til klimaregnskabet

Garvede som H&M er, har man fået virksomheden Sustainalytics til at vurdere målene. De siger i pressemedelelsen, at målsætningerne er både relevante og væsentlige for H&M, og anerkender at målet om 30 procents genanvendte materialer er endog meget ambitiøst og placerer H&M i en førerposition inden for branchen.

De mest krævende er udset til at være 1 og 3. Det seneste offentligt tilgængelige tal for andelen af materialer, som er fra genanvendte kilder, er 2,2 procent i 2019. Så der er mildt sagt lidt vej igen til 30. Dette mål skal indfris inden 2025, og er derfor en slags mellemtid på virksomhedens overordnede målsætning om at bruge 100 procent genanvendte eller andre bæredygtige materialer i alle produkter inden 2030. For dette overordnede mål viser den seneste opgørelse, at virksomheden var nået op på 64,5 procent.

Målet om 10 procents absolut reduktion i scope 3 lyder derimod umiddelbart ikke af meget. Men ifølge H&M er det, at de overhovedet tager scope 3 med ind i deres obligationer, helt unikt, fordi andre grønne eller bæredygtighedsobligationer fra virksomheder ind til nu udelukkende har taget Scope 1 og 2 med.

Lån til bredere ambitioner
Men hvad skal de midler, som er rejst gennem bæredygtighedsobligationerne, så bruges til?

”Obligationerne er ikke direkte forbundet med nogle specifikke initiativer, men er beregnet til at understøtte den overordnede bæredygtighedsstrategi for at minimere vores indvirkning på klimaet,” forklarer Pauline Laudrup.

Det er en af de måder, hvor bæredygtighedsobligationerne er anderledes end grønne obligationer, fordi de førstnævnte kobles til, at virksomheden opfylder bredere definerede bærdygtighedsmål, modsat de grønne obligationer, som for det meste er knyttet til specifikke projekter.

Eksplosiv interesse
Med de nye bæredygtighedsobligationer kommer H&M i selskab med den engelsk supermarkedskæde Tesco, det franske modehus Chanel og LafargeHolcim, som sælger byggematerialer i stor stil. Markedet for denne type obligationer er lillebitte men vokser stærkt – bl.a. fordi denne type finansiering ofte er billigere for virksomhederne end mere traditionelle lånemuligheder.

På de nordiske markeder er H&M de første med bæredygtighedsobligationer og det er samtidig den første af denne type obligationer, som er blevet købt af den Europæiske Centralbank.

”Der er en fantastisk interesse i markedet for bæredygtighedsobligationer lige nu og denne første handel er bare begyndelsen på en trend vi forventer vil vokse i 2021. Vi har haft en række overvejelser i forhold til investoradfærd i forbindelse med dette format, men alle de spørgsmål tænker jeg blev besvaret af den eksplosive investorinteresse i H&M’s bæredygtighedsobligation,” siger Lars Mac Key, som er chef for bæredygtighedsobligationer i Danske Bank, der var med til at udbyde H&M’s obligation på markedet.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart