Bæredygtighed som platform for forretningen

Selvom vinderen af Miljøprisen på årets byggerimesse, facadeproducenten Komproment, kun har arbejdet med CSR i et par år, så er de bæredygtige tanker allerede blevet en central del af virksomheden, og noget man inddrager i mange sammenhænge i den daglige drift.

Komproments CSR-chef Mads Røge på scenen Fredericia for at modtage MIljøprisen. Foto: Anders Kampmann.

22.03.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”To år er ikke meget, men der skal ske noget, og det går ganske stærkt for tiden, så det er vi tilfredse med. Vi arbejder både på det strategiske niveau og med en masse små ting, der også giver finansielle besparelser oveni miljøgevinsten, så det er en bred indsats”.

Læs også: Ny digital platform for materialer til bæredygtigt byggeri

Komproment leverer bæredygtige facadaløsninger til bl.a. boligbyggerier som her Alberts Have i Albertslund. Illustration: Komproment/ONV Arkitekter.

I sidste uge, tirsdag d. 13. marts, blev Komproment, der laver tag- og facadeløsninger, så belønnet med Miljøprisen på årets store byggerimesse, Byggeri ’18, i Fredericia. I betænkningen fra dommerkomitéen blev det bl.a. fremhævet, hvordan man fokuserer på design, der kan skilles ad, hvilket sikrer at materialerne kan genbruges bedst muligt.

Den anerkendelse af virksomhedens konkrete arbejde vækker selvsagt glæde i selskabet, fortæller Mads Røge, da CSR.dk fanger ham efter prisuddelingen.

”Det er et skulderklap, som vi selvfølgelig er rigtig glade for. Det at éns indsats bliver anerkendt af nogen udefra, er virkelig noget vi kan bruge og tage med videre. Det er med til at gøre CSR til en platform i forhold til den øvrige del af forretningen, og som gør, at ansvarligheden kommer ind i virksomhedens DNA, både omkring vores produkter, leverandører osv.”, siger han.

Strategisk betydning
I lighed med Henning Jensen fra Kronospan, der vandt Klimaprisen, peger Mads Røge på at CSR-strategien har stor betydning for selskabets resultater, selvom man måske ikke lige umiddelbart kan sætte kroner og øre på.

”Det er jo svært at måle direkte i forhold til markedet, hvordan det her gør en forskel, men vi kan mærke at det er et vigtigt element i fortællingen om os som virksomhed, og om vores specifikke produkter. Så det strategisk godt for os at være aktive på CSR-området”, forklarer han.

Læs også: Troldtekt: Cradle to Cradle giver os den rigtige dokumentation

Komproments CSR-fokus indebærer også, at man er skeptisk i valget af leverandører og efterspørger grundig dokumentation på råmaterialers oprindelse, ligesom man også er begyndt at indtænke transportdelen af driften. Det er dog stadig ”lidt på forsøgsbasis”, som Mads Røge siger.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle