Bæredygtig hjemmelevering i en usikker verden kræver innovation

E-handelsvirksomheder kæmper med mangel på chauffører, høje omkostninger og en usikker verden. Forbrugerne stiller både krav om hurtig samt smidig hjemmelevering og miljøansvarlighed – hvilket er lidt af et paradoks. Løsningen kræver satsning på innovative transportløsninger i kombination med digital planlægning.

08.09.2022

CSR.dk

E-handelen fortsætter med at stige, forbrugeradfærden ændrer sig, og forbrugerne stiller store krav til hurtig og bæredygtig levering. Men hvad skal e-handlende gøre for at opfylde forbrugernes krav og fremtidssikre bæredygtig hjemmelevering? Markedsansvarlig hos Descartes, Andrew Tavener, giver sit billede af fremtidens leverancer.

Nye teknologier og innovationer
Den stigende e-handel giver udfordringer inden for logistik, økonomi og miljø. ”E-handelsvirksomheder bør afprøve nye, alternative køretøjer, herunder el-køretøjer, droner og automatiske leveringsrobotter for at reducere udledningen og øge effektiviteten. Disse innovationer giver flere muligheder, men også udfordringer som stigende elpriser. Det gælder for e-handelen, at man skal turde teste nye teknologier og innovationer samt sikre effektiv planlægning og ruteplanlægning, der er tilpasset forbrugernes efterspørgsel”, fortæller Andrew Tavener.

Gennemføre tiltag omgående
Han fremhæver, at virksomheder ikke har råd til at vente på, at fremtiden bliver defineret, men at de må gennemføre tiltag omgående. De skal finde løsninger for at maksimere brugen af den eksisterende flåde af køretøjer som for eksempel automatisk brug af elbiler i "Clean Air Zones" eller inkludere cykler i ruteplanlægningen ved kortere leverancer.

”Data kan desuden give god indsigt i fremtidens leverancer. Kunstig intelligens og maskinlæring kan give e-handlende en mere træfsikker ruteplanlægning, mere præcis ankomsttid og mulighed for automatiserede forbedringsforslag”, fortæller han.

Læs også: 1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt

Giv forbrugerne fordelen at kunne vælge
Han peger på, at hvis e-handelsvirksomheder opnår succes med at opfylde forbrugernes forventninger til hjemmelevering, kan det reducere antallet af unødvendige returneringer – og det er forbundet med store besparelser for virksomheden.

Det er selvsagt ikke let at opfylde forbrugernes forventninger, men tilbud til forbrugerne om et udvalg af datoer og tidspunkter er et stort skridt i retning af at løfte kundetilfredshed og sikre vellykkede leverancer. Tilbud om et udvalg af datoer og tidspunkter for levering kan i kombination med en optimeret leveringstid samt mulighed for ombooking også reducere unødvendige kørsler og derved spare både omkostninger og klimaaftryk.

”Det er svært at forudsige, hvordan fremtidens leverancer kommer til at se ud. Men det er sandsynligt, at forbrugernes efterspørgsel vil stige, og det kræver en fremtidssikret løsning at imødekomme kravene. Det er vigtgit, at e-handlende ikke lader uvisheden for fremtiden hindre dem i at træffe relevante foranstaltninger allerede i dag”, fortæller Andrew Tavener.

- AKJ

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle